gå på bogarna?

Sv: gå på bogarna?

Här är ett ganska bra exempel:

Hästen går på bogen
Bild
(Den här hästen har dålig egen energi och hamnar då ofta nere på bogen)

Hästen går inte på bogen
Bild
(Den här hästen har mycket egen energi, syns på hela pålle)

Som ni ser. Bild 1 Ser man att hästen inte har energi och då lägger sig i nerförsbacke.
Bild 2 ser man att hästen jobbar uppåt och ryttaren sitter mer i nerförsbacke.
 
Sv: gå på bogarna?

Jag har ett perfekt exempel.

jasmineoandean4.jpg


När man rider vill man få känslan av att man rider i uppförsbacke. Alltså hästen ska gunga bakåt och sätta sig lite på bakbenen så att man får upp bogarna.

Hästen på min bild.
Hur tycker du den ser ut att ridas. Uppför eller nerförsbacke?


hehe, nerförsbacke :angel:

tack så mkt för svaren allihopa :)
 
Sv: gå på bogarna?

Känslan man får när hästen går på bogarna är att den "ramlar" framåt och liksom tar emot sig med frambenen i varje steg och att den hänger i handen. Tryck på med skänkeln o lätta i handen så känns skillnaden.

är de så enkelt att man bara behöver trycka med skänkeln och lätta på handen för att hästen ska börja arbeta med bakbenen?
 
Sv: gå på bogarna?

Jag tycker att det är fell att beskylla hästen för alla problem, om man tittar på alla bilder ser man att alla ryttare har en något annourlunda viktfördelning vilket leder till att hästen blir framtung. Håll en kasse men mjölk med raka armar framför dig så förstår ni vad jag menar.
 
Sv: gå på bogarna?

Nej, det är inte så lätt mern det är en bra början eftersom man får hästen att sluta hänga i handen och därefter kan aktivera bak genom lösgörande arbete såsom skänkelvikningar och serpentinbågar, noggrann ridning som håller koll på fuskande bogar och ser till att hästen ställer sig i nacken hjälper också till.
 
Sv: gå på bogarna?

Hästen går inte på bogen
Bild
(Den här hästen har mycket egen energi, syns på hela pålle)

Som ni ser. Bild 1 Ser man att hästen inte har energi och då lägger sig i nerförsbacke.
Bild 2 ser man att hästen jobbar uppåt och ryttaren sitter mer i nerförsbacke.

Fast den där hästen tycker jag går på bogarna i allra högsta grad. Svårt att vara lätt i framdelen i tölt och pass iofs, men det där var ganska rejält.:devil:
Tittar man på överlinjen så är den välvd åt "fel" håll, huvudet för högt så det blir rejäl s-kurva i halsen som i sin tur gör det omöjligt för manken och framdelen att höjas.
Men så har man ju lite annorlunda mål inom gångartsridning.
 
Sv: gå på bogarna?

Kanske inte borde ha sagt något jag heller, men det blir ju lite knasigt om man lär sig fel pga missvisande bilder... :angel:
 
Sv: gå på bogarna?

Jag tycker att det är fell att beskylla hästen för alla problem, om man tittar på alla bilder ser man att alla ryttare har en något annourlunda viktfördelning vilket leder till att hästen blir framtung. Håll en kasse men mjölk med raka armar framför dig så förstår ni vad jag menar.

Men ofta så påverkar ju en framtung häst även ryttarens sits, vilket gör att det på många bilder kan se ut som att det är ryttarens ridning som gör hästen framtung. I vissa fall kan det säkert vara så, men långt ifrån alltid. Det är inte helt lätt att ha en korrekt sits och viktfördelning på en häst som hänger i handen och går på bogarna, tro mig... ;)
 
Sv: gå på bogarna?

Den hästen jag red som var framtung märktes det på genom att man fick känslan av att han skulle stupa med nosen i backen om man släppte efter på tyglarna, och att bakbenen bara var något som hängde och slängde i samma område som hans svans... :D:rofl:

Ja, han var väldigt framtung i början och hängde sig rejält i handen, blev bättre efter några månaders tragglande. Att hästen dessutom var stor och tung (770kg) gjorde honom inte direkt mer lättarbetad innan han fick rätt muskler (trots att jag är 178 lång så hade jag svårt att komma åt honom.:smirk:

Hade för mig att jag hade bilder på honom både före och efter i datorn, men hittar bara "efter-bilderna" nu...

Här är han 5 månader efter han kom till mig, kanske ngt framtung fortfarande, men väldigt lite i jämförelse...

DCP01146.jpg
Hur tränade du bort det? Jag är mitt uppe i den perioden nu, min häst har vart skadad länge o tappat varenda muskel...
 
Sv: gå på bogarna?

Men ofta så påverkar ju en framtung häst även ryttarens sits, vilket gör att det på många bilder kan se ut som att det är ryttarens ridning som gör hästen framtung. I vissa fall kan det säkert vara så, men långt ifrån alltid. Det är inte helt lätt att ha en korrekt sits och viktfördelning på en häst som hänger i handen och går på bogarna, tro mig... ;)

TACK för den! :bow::bow:

Har fått så många klagomål (inklusive från mig själv när jag sett bilder) på att jag lutar mig framåt, trots att det aldrig varit så extremt som när jag börjat rida nuvarande hästen, förut brukade jag ha riktigt rak sits! :p
Och så har det blivit lite av en ond cirkel att jag inte vill räta upp mig för mycket, för då hamnar jag för långt från hästens egen balanspunkt (som har varit rejält i framvikt men börjar ordna upp sig lite iaf) och hästen tar det som drivande/stressande och bara ökar iväg i flängtrav.
När hästen blivit lite mer balanserad så har det varit lättare att träna min egen sits, tidigare har det liksom inte känts som någon idé. Förstår om man tror att det är jag som sätter hästen i framvikt om man bara ser en bild, samtidigt så 1. jag brukar i regel sitta lite i framvikt på alla bilder hästen går hyfsat avslappnad - samband? och 2. det KÄNNS ofta bra när det är lite i framvikt. Det känns liksom som att vi har hittat varandras balanspunkter och då kan jag börja inverka lite med sitsen, t o m lite "uppresande".

Sen är det väl lite hönan eller ägget. Att hästen får svårare att bli mindre bogtung om ryttaren inte är hyfsat stabil, och att ryttaren får svårare att sitta bra om hästen är bogtung och instabil :p
 
Sv: gå på bogarna?

Något högre händer än normalt, mkt gymnastikarbete och klättring, samt en himla massa drivning...
Hoppade låga studsserier ett par gånger i veckan för att han skulle lära sig att få upp framdelen, klättrade mkt för att stärka bakdelen och på så sätt få lättare att använda den. Drev som en liten blå för att aktivera bakdelen på honom och.... pessoabett i början för att lyfta huvudet lite när han hängde sig för mkt i handen... (avskyr egentligen pessoabetten...)
Trava bommar/cavaletti är oxå bra för att få upp framdelen..

Skritt är en väldigt bra, musklande gångart sålänge man ser till att hästen verkligen jobbar framåt och tar för sig i varje steg, så mkt skritt blev det till en början (lättast att hålla upp framdelen på honom då), ändå hade hästen tävlat 120-hoppning bara några veckor innan jag tog över honom... Att han inte stupade i landningarna är ett under.:cool:


Edit:
Såg nu att jag har väldigt glappa tyglar på bilden. :o så han kan iaf inte ha hängt i handen just då... :p
 
Senast ändrad:
Sv: gå på bogarna?

Ju mindre framtung din häst blir, desto bättre kommer din sits bli oxå, det är jag övertygad om, bara du hela tiden tänker på att arbeta med sitsen. När sen din sits rätar upp sig så kommer hästen bli ännu mindre bogtung, och så vidare. Vips så är ni inne i en positiv spiral. :)
Något högre händer än normalt brukar hjälpa till att få upp hästen lite från bogarna
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
786
Senast: EZMK
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp