Bukefalos 28 år!

Gäspningar

Friggan

Trådstartare
Hej!

Jag har sökt runt lite på forumet, men kunde inte riktigt hitta det jag sökte. De flesta trådar om gäspning handlar om gäspning i samband med tränsning osv, men det är inte det min fråga handlar om.
Jag går nu i ettan på Wången, och min häst kom upp till mig v. 45. Hon har varit mycket stressad, men verkade ta det hela med ro, jag såg endast några få gamla "symptom" på stress, som att hon lämnade lite mat, inte riktigt ville stå stilla och sådant.
Men nu för någon vecka sedan, tror det var under vecka 47 eller så, så lade jag märke till en dag efter jag hade arbetat henne, så stod hon i gången när jag mockade hennes box, och då stod hon och gäspade massor. Har också för mig att hon gäspade ovanligt mycket dagen innan, eller när jag borstade henne innan jag arbetade henne.
Efter hon hade gäspat en massa stod hon och såg ut som att hon halvsov i gången, med sänkt huvud, halvslutna ögon och öron som flaxade fram och tillbaka.

Nu undrar jag vad gäspningarna kan ha betytt? Vad jag kommer ihåg var det bara den gången hon stod i gången och gäspade, och dagen innan hon gäspade ovanligt mycket. Sedan slutade det.
Kan det ha varit att hon släppte spänningar som varit där sedan hon kom upp?
Vet dock inte om hon har blivit mycket lugnare i hanteringen eller så sedan dess, har inte märkt någon skillnad förutom att longeringen har blivit mycket bättre.

Så, någon som har någon aning? :)
 
Sv: Gäspningar

Skulle också tippa på spänningar som släpper, dock behöver det inte vara så att det är "en" spänning som funnits där hela tiden, och nu borde vara borta. Snarare är hon kanske som du säger lite extra spänd pga flytt osv, och då och då lyckas hon slappna av ordentligt, och då ser hon sådär sömning ut.
Det betyder säkert att hon gradvis håller på att vänja sig vid stället.
 
Sv: Gäspningar

Avslappnat pålle. Min gäspar alltid när man borstar, när han får massage eller när han bara står och myser med en... Bra med gäspningar!
 
Sv: Gäspningar

precis som alla säger gäspningar är bra :)

mina hästar gäspar jäämt när jag är i stallet hellst när jag borstar :bump:
 
Sv: Gäspningar

Svarar alla samtidigt =)

Skönt att höra! Jag misstänkte att det kunde vara att hon började känna sig hemmastadd eller så, så jätteskönt att höra det! :D
 
Sv: Gäspningar

Vill inte lägga smolk i bägaren men gäspningar är ju -också- en klassisk överslagshandling som djur (och folk!) i allmänhet tar till vid just stress, osäkerhet, etc.

Men man ska inte måla fan på väggen. Bara du känner hästen, gå på magkänslan :)
 
Sv: Gäspningar

Sant, förståss, men eftersom hästen verkade slappna av/blir sömnig efter gäspandet så skulle jag tro att det är troligast att den släpper spänningar.

Men som sagt, bara den som ser hästen kan egentligen avgöra vilket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp