Bukefalos 28 år!

Gaffelband/utdömning

F

Falk

Min islandshäst har dragits med en gaffelbandsskada det senaste halvåret, men det vill inte läka och hon haltar fortfarande lika mycket som då hon skadade sig först. Veterinären vill dömma ut henne, men finns det verkligen inget mer att göra...???? Hon har stått på boxvila, hon har vilat i hage, vi har gått promenader, men inget hjälper.......Antagligen har veterinären rätt men jag vill se om det finns någon sista chans.

Hur fungerar det om veterinären dömmer ut? Hur gör man med avlivningen, tar vet. hand om det eller gör man det hemma??? Behöver alla information jag kan få :cry:
 
Min islandshäst har dragits med en gaffelbandsskada det senaste halvåret, men det vill inte läka och hon haltar fortfarande lika mycket som då hon skadade sig först. Veterinären vill dömma ut henne, men finns det verkligen inget mer att göra...????

Förmodligen är skadan så pass allvarlig, kanske gaffelbandet perforerad eftersom hästen fortfarande haltar llika mycket. Då är prognosen inte bra längre, och hästen lider förmodligen av detta. Kanske inte enbart i smärtväg, utan hela hanteringen att stå på box och inte få gå ut osv.

Hur fungerar det om veterinären dömmer ut? Hur gör man med avlivningen, tar vet. hand om det eller gör man det hemma???

När hästen väl är utdömd av vet, skall även försäkringsbolaget ge sitt godkännande. Därefter är det du som arrangerar avlivningen, och den kan göras på olika sätt.

Slaktbil som innebär att hästen avlivas på gården, och transpoteras därifrån. Man kan även själv köra hästen till slakthuset, men din pålle är så skadad så det är inget att rekommendera.

Vetrinär kommer och ger spruta, sen krävs bortforsling och då är det slaktbilen igen. Här är det 2 moment som måste passas in. Ibland kan inte dessa 2 passas ihop, vilket gör att hästen kan bli liggandes några timmar innan det körs iväg.

Har man egen mark, kan man alltid prova att få tillstånd att begrava hästen på sin mark efter avlivning.
 
Det går ju också att ta bort hästen på klinik, om man vill slippa bortforsling etc. Nu beror det ju på hur väl hästen klarar att transporteras och hur långt det är till klinik och så.
 
jag tycker att du skall höra dig för om alternativ behandlingar och testa detta. ge inte upp så lätt ;)
förstår att det är jobbigt men man vill ju verkligen veta att man gjorde allt om det inte skulle bli bra

lycka till!!!!!!!!
 
Tack så mycket för svaren!

Vart får man tag på nummer till slaktbil? Det går att transportera henne men vi har ganska långt så det vet jag inte om jag vill :cry:. Om slaktbil kommer ut är det bultpistol som gäller då? Har hört så mycket om avlivning med spruta så det vet jag inte om jag vågar mig på....
Hur sköter man allt med försäkringsbolaget? Vet. sa att han skulle skriva något papper till dem (kommer inte ihåg så mycket därifrån :smirk:) är det något jag måste göra?
 
Ger upp lätt gör jag verkligen inte :mad:

Vi har prövat med laser, magneter och div. annat, inget resultat
 
Din veterinär kan säkert hjälpa dig med numret till slaktbilen.

Och de avlivar alltid med bult, så är det bult du vill ha så behöver du inte oroa dig för det.

Ang pappersexcersisen med försäkringsbolaget så fyller veterinären OCH du i livskadeanmälan (endera skriver du i det äg ska fylla i och skickar tilll vet soms en skickar till F-bolaget. Eller så skriver vet i sin del, skickar till dig som fyller in din del och sen skickar till bolaget). Iaf, när den korrekt ifyllda livskadeanmälan kommit in till försäkringsbolaget så granskar de den och säger 'ja' eller 'nej' (det är sällan de säger nej). Du får sedan papper hem från försäkringsbolaget om att hästen kan avlivas. Då tar du bort hästen på det sätt du har valt, och sen kan man få skicka in ett 'bevis' på att hästen är borta också till försäkringsbolaget innan man får sina pengar (fast det där är lite olika).

Försäkringsbolagen försöker behandla livskadeanmälningar så snabbt som möjligt, så det brukar inte ta lång tid innan du får svar.

*kram*
 
Man måste se på saken med rimliga perspektiv, det är inte rimligt om hästen har oförändrad hälta efter 6 månader. På den tiden borde man kunna skönja någon förbättring, för att det skall vara värt att fortsätta.

Det får inte ske på hästens bekostnad pga människans egoism, då är det inte längre rimligt.
 
Vi har ultraljudat med jämna mellan rum och det ser precis lika illa ut som vid starten, hade man bara sett någon förbättring där så hade det varit en helt annan sak...
 
Tack jätte mycket för svaret :)
Oki, då har jag fått lite mer kött på benen om hur det går till... Vad bra att det är bultpistol, känns lite snällare eller vad man ska säga.. Det är så mycket som snurrar nu så jag får nog ta och spara den här tråden ;) :cry:
 
Hade en mkt långvarig hälta på min häst för ett antal år sen. Först en kraftig kotledsvrickning med påverkan på ligament od nedanför kotan o sedan en gaffelbandsskada på samma ben. Som en sista utväg provade jag Adequan intramuskulärt (har inte indikation som annat än behandling för ledproblem).
Effekten var fenomenal, på ett par veckor var nästan hela svullnaden i gaffelbandet borta o resten av problemen läkte av så småningom. Han hade vid det laget stått ett år o blivit halt igen så fort jag försökt sätta igång honom. Jag säger inte att Adequan allmänt hjälper på den här typen av skada men det skulle kunna vara något att testa.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 804
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 812
Senast: Ava22
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp