Värdigt avslut - reaktiv hund

Uppenbarligen behövde du det eftersom hunden i ts aldrig skulle tillåta en jägare att komma så nära som behövs ur säkerhetsperspektiv.

Trevligt hörrö 🤣

Men det kan bara ts svara på om det går vänja in hunden och avleda så pass så det är möjligt.
Eftersom det inte är panik akut så finns ju möjligheten att ge det lite tid.
 
Om jägaren sitter bakom en vägg/husknut så kanske det går att komma inom 2 m ifrån utan att hunden blir upprörd?

*helt okunnig*
 
Såhär hade jag också velat att det skulle gå till men hittar ingen klinik som går med på det :(
Har du frågat Länsveterinären? Jag ringde dem, de kom ut efter lunch samma dag, och min hund fick somna in lugnt och fint hemma i trädgården. Han fick en snabb lugnande spruta, sedan gick veterinärerna iväg runt hörnet medan han blev allt sömnigare och sen somnade. När de kom tillbaka, en kvart senare, för att ge den sista sprutan, märkte han dem inte. Jag hade inte kunnat drömma om ett bättre avslut.

Så - kolla länsveterinären! (Detta var Skåne, Kristianstad).
 
Har du frågat Länsveterinären? Jag ringde dem, de kom ut efter lunch samma dag, och min hund fick somna in lugnt och fint hemma i trädgården. Han fick en snabb lugnande spruta, sedan gick veterinärerna iväg runt hörnet medan han blev allt sömnigare och sen somnade. När de kom tillbaka, en kvart senare, för att ge den sista sprutan, märkte han dem inte. Jag hade inte kunnat drömma om ett bättre avslut.

Så - kolla länsveterinären! (Detta var Skåne, Kristianstad).
Menar du distriktsveterinären?
Och i TS fall tror jag inte det går att göra lugnt och stilla med tanke på problemen som beskrivs. Det handlar nog tyvärr om att göra det så snabbt det går med så liten skaderisk på veterinär så möjligt.
 
Menar du distriktsveterinären?
Och i TS fall tror jag inte det går att göra lugnt och stilla med tanke på problemen som beskrivs. Det handlar nog tyvärr om att göra det så snabbt det går med så liten skaderisk på veterinär så möjligt.
Ja, självklart menade jag Distriktsveterinären, förlåt förvirringen.

Jag tänker mest att där inte finns många alternativ i ts fall. Och kan detta genomföras blir det minst stress för hunden (jämfört med transport till klinik etc) men stress ändå, iofs då den skulle behöva munkorg och fasthållning inledningsvis.
 
Har du frågat Länsveterinären? Jag ringde dem, de kom ut efter lunch samma dag, och min hund fick somna in lugnt och fint hemma i trädgården. Han fick en snabb lugnande spruta, sedan gick veterinärerna iväg runt hörnet medan han blev allt sömnigare och sen somnade. När de kom tillbaka, en kvart senare, för att ge den sista sprutan, märkte han dem inte. Jag hade inte kunnat drömma om ett bättre avslut.

Så - kolla länsveterinären! (Detta var Skåne, Kristianstad).
@Ignoranten Jag menade givetvis Distriktsveterinären, inget annat.
 
Man får ha ett hål i väggen? Hur gör jägare och fotografer när de gömmer sig för djur? 🤔
Fotografer sitter ofta still och tyst under/i ett gömsle timme efter timme.
Jägare är lätta på fötterna, ser sig för och bär kläder som smälter in i omgivningen.
 
Jag kan berätta hur jag gjorde med min reaktiva hund. Han hade såklart ordentlig munkorg på redan när vi åkte. Jag gick in ensam först, vi pratade lite och lade upp en plan. (Hade pratat den del i telefon innan). Jag betalade allting. Sen fick jag hämta hunden och vi fick direkt komma in på rummet. Han var väldigt upprörd på allt och alla som inte var jag, men jag hade garanterat fått ett flertal vett jag med undan munkorg. Så vi fick några minuter själva där inne först, bara jag, hunden och mamma. När skötaren och vet kom in i rummet så satt jag honom mellan mina ben och höll helt enkelt fast honom med huvudet mellan mina ben. Lugnandet sattes bakom mig, i nackskinnet och sen gick dom ut direkt. Mamma stod sen för fönstret hela tiden. Så fort dom andra gått ut så kom han på att han ju visst kännde mamma så hon var helt plötsligt okej. Han verkade inte ha några planer på att låta det lugnande ha någon effekt innan jag satte mig på golvet och bad honom lägga sig i knät på mig. Sen tog sederingen. Ingen fick komma in förrens han sov ordentligt. Mamma sa till dom när han var redo. Han fick ha munkorgen på medans dom satte kanylen, men sen tog jag av den. Och sista delen var helt odramatiskt.
 
En bekant hade också en mycket aggressiv hund. I samband med alla veterinärbesök fick veterinären ge lugnande i dörrglipan för allas säkerhet. Gick bra när ägaren höll och hund hade munkorg..
 
Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare.
Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och räknas som multisjuk.
Jag förstår att det inte längre är rättvist att ha honom kvar i livet då han lider varje dag av sina sjukdomar MEN det tar så emot då det inte känns som att jag kan ge honom ett fint och värdigt avslut.

Till saken hör att han är otroligt reaktiv och triggas av både människor, djur, ljud och miljöer.
Det gör så ont i mig att han sista minuter i livet ska präglas av stress och panik, att det ska bli en brottningsmatch hos veterinären. Att det ska bli hans sista upplevelse och känslor och att det blir mitt sista minne med honom. Därför har jag dragit på detta.

Men nu går det inte längre att motivera hans fortsatta lidande, men HUR får man ett fint avslut med en sådan hund? Hur kan man göra det så lugnt och stilla som möjligt?

Min allra högsta önskan är att han får komma till ro hemma och att vi därefter tar honom till veterinären för att avsluta så att säga. (Inget alternativt att ta hem en veterinär då han är ännu mer rabiat i hemmet mot främmande).
Men ingen veterinär visar någon förståelse för situationen. Helst hade jag velat att min hund var totalt borta innan vi anländer till veterinären (helst av allt hade jag velat ge den första sederande sprutan hemma) så att han inte reagerar på yttre stimuli och ljud. Det jag har blivit erbjuden är en lugnande tablett som man kan överdosera och dubblera men den har i vanliga fall noll och ingen effekt på honom så det känns inte som att det skulle vara tillräckligt. Och veterinären sa själv att han ändå kommer vara stressad. Vilket får mitt hjärta att gå sönder.

Är det någon som har erfarenhet? Hur har ni gjort när har låtit era reaktiva hundar somna in?
Det enda jag vill är att han ska få ett fint avslut, som är lugnt och stilla.
Det finns ganska mycket olika preparat att ge till en reaktiv hund.
Exempelvis hade jag bett om recept på Sedanine vet (acepromazin) i kombination med gabapentin och möjligtvis även trazodon. Allt i höga doser. Alternativt recept på Sileo vet (dexmedetomidin) eller Tessie (tasipimidin) i kombination med gabapentin och trazodon. Detta är alla produkter som är gjorda för att dämpa ångest, stress och verka lugnande. Ingen av medicinerna är narkotikaklassad och du kan enkelt ge dom hemma i lugn och ro. Det handlar om tabletter eller gel/lösning som ges via munnen. Sedan kan hunden tas till veterinär alternativt veterinär som kommer hem. Munkorg behöver dock vara på för veterinärens säkerhet men den kan du sätta på när veterinären kommer och hunden är trött.
 
Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare.
Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och räknas som multisjuk.
Jag förstår att det inte längre är rättvist att ha honom kvar i livet då han lider varje dag av sina sjukdomar MEN det tar så emot då det inte känns som att jag kan ge honom ett fint och värdigt avslut.

Till saken hör att han är otroligt reaktiv och triggas av både människor, djur, ljud och miljöer.
Det gör så ont i mig att han sista minuter i livet ska präglas av stress och panik, att det ska bli en brottningsmatch hos veterinären. Att det ska bli hans sista upplevelse och känslor och att det blir mitt sista minne med honom. Därför har jag dragit på detta.

Men nu går det inte längre att motivera hans fortsatta lidande, men HUR får man ett fint avslut med en sådan hund? Hur kan man göra det så lugnt och stilla som möjligt?

Min allra högsta önskan är att han får komma till ro hemma och att vi därefter tar honom till veterinären för att avsluta så att säga. (Inget alternativt att ta hem en veterinär då han är ännu mer rabiat i hemmet mot främmande).
Men ingen veterinär visar någon förståelse för situationen. Helst hade jag velat att min hund var totalt borta innan vi anländer till veterinären (helst av allt hade jag velat ge den första sederande sprutan hemma) så att han inte reagerar på yttre stimuli och ljud. Det jag har blivit erbjuden är en lugnande tablett som man kan överdosera och dubblera men den har i vanliga fall noll och ingen effekt på honom så det känns inte som att det skulle vara tillräckligt. Och veterinären sa själv att han ändå kommer vara stressad. Vilket får mitt hjärta att gå sönder.

Är det någon som har erfarenhet? Hur har ni gjort när har låtit era reaktiva hundar somna in?
Det enda jag vill är att han ska få ett fint avslut, som är lugnt och stilla.

Min hund som avskydde att vara hos veterinären- när det vad dags att somna in så fick han sederande i bilen av veterinär, det gick snabbt, tror han knappt han reagera på vad som hände. Sen kunde jag bära in honom där han fick det sista som somnade in. Väldigt skönt för oss båda att slippa stressen, han fick en fin sista stund ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 401
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 128
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp