Bukefalos 28 år!

Gallerbestämmelser i stallfönster?

F

fnorr

Blir inte klok pâ hur dom menar, alla fönster i boxar mâste sâ klart ha galler, men andra dâ som är tex i gângen? I princip stâr ju inte hästarna där men dom kan ju komma lôsa, smita ur boxar m.m.

Vi har jättestora fönster, gallren mâste specialbeställas.....dyrt:eek:
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

I fönster som finns vid stallgången tror jag inte det är något krav, för det är ju inte meningen att hästen ska kunna skada sig där men i boxen har man väll galler vid fönstren som en extra åtgärd just för att de inte ska kunna skada sig.. Jag vet i alla fall en som har flera stora fönster "bortanför" stallgången (dvs. det är en rad boxar - stallgång - fönster ) och där finns inga galler.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

När vi hade miljönissa i stallet så hette de att man måste ha galler även i fönstrena, enl DFS 2004:17, 1 kap 13§.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

fnorr skrev:
Blir inte klok pâ hur dom menar, alla fönster i boxar mâste sâ klart ha galler, men andra dâ som är tex i gângen? I princip stâr ju inte hästarna där men dom kan ju komma lôsa, smita ur boxar m.m.

Vi har jättestora fönster, gallren mâste specialbeställas.....dyrt:eek:

Nu vet jag inte med säkerhet om detta jag säger är helt riktigt eftersom jag själv inte tagit reda på det. Men i förra stallet vi hade pållen inhyrd i så hade de precis renoverat och i de nya boxarna var det inga galler för fönstren.

Ägaren var noga med att tala om att det var tillåtet eftersom det var ett okrossbart glas som i stället för att gå sönder helt enkelt bara skulle tryckas ut helt om hästen var på det.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

cactuspower skrev:
I fönster som finns vid stallgången tror jag inte det är något krav, för det är ju inte meningen att hästen ska kunna skada sig där men i boxen har man väll galler vid fönstren som en extra åtgärd just för att de inte ska kunna skada sig.. Jag vet i alla fall en som har flera stora fönster "bortanför" stallgången (dvs. det är en rad boxar - stallgång - fönster ) och där finns inga galler.

Precis sâ blir det hos oss..boxar sedan en ganska bred gâng(tror det va 3 m eller mer) och vägg med 2 stora fönster
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

corzette skrev:
När vi hade miljönissa i stallet så hette de att man måste ha galler även i fönstrena, enl DFS 2004:17, 1 kap 13§.
Instämmer med dig, så här lyder texten i 13 § "Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som djuren kan
nå ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att skaderisk inte föreligger." Kan djuren helt säkert inte nå fönstren behöver man alltså inga galler, men då ska du kunna visa att det är så, bevisbördan ligger alltid på den som utövar verksamheten.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Varför lägga ned pengar på specialbeställda galler i en stallgång ? du gör bara en träram samt fäster lämpligt hönsnät över...sedan monterar du fast ramen över fönstret.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Det finns ett lite stabilare galler som kallas "krenelerat" som vi har på stallgångsfönstret. Sitter i en träram som är hängt på "insidan" av fönstret (i fodret på insidan) - så det öppnas innåt och fönstret utåt = lätt som en plätt :)

Och ja, fnorr. Inspektören här krävde det i en fönstret som nås från en box. Det fönstret under fodertunnorna ligger längre bort och har inte galler och vi behövde heller inte sätta in det där innan vi börjar använda den närliggande boxen för annat än förvaring av spån.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Vi har naturligtvis galler för de fönster som finns i boxarna..men däremot inga på de andra fönstren i stallet.
Jag kan inte tänka mig att det är krav på att det skall vara så heller eftersom vi relativt nyligen (läs förra året) byggde om delar av stallet och i samband med detta fick ansöka om förprövning hos Lst. Vi fick inga anmärkningar på den inspektion som följde på ombyggnaden och inte heller vid den miljöinspektion som kommunen hade strax efteråt.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Pisan skrev:
Vi har naturligtvis galler för de fönster som finns i boxarna..men däremot inga på de andra fönstren i stallet.
Jag kan inte tänka mig att det är krav på att det skall vara så heller eftersom vi relativt nyligen (läs förra året) byggde om delar av stallet och i samband med detta fick ansöka om förprövning hos Lst. Vi fick inga anmärkningar på den inspektion som följde på ombyggnaden och inte heller vid den miljöinspektion som kommunen hade strax efteråt.
ALLA fönster hästar kan nå skall vara skydda som någon skrev nedan "Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som djuren kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att skaderisk inte föreligger." OAVSETT de är "bara" i gången, men de kan hästen nå om den kommer lös i gången !
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Japp! Vi hade ute en kontrollant från kommunen och fick då anmärkning på att det saknades galler för fönstrena i gången. Man behöver inte ha galler om hästen abolut inte kan komma åt dem, även om de skulle spatsera omkring fritt i stallet, eller om fönstrena är "okrossbara".

Detta framkommer tydligt om man läser den paragrafen nån la in tidigare!
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

OK...då är både miljö- och djurskyddssinspektören i vår kommun liksom Länsstyrelsen i denna del av landet både okunniga och dåligt pålästa...för vi har två fönster vid en av uppställningsplatserna som inte har galler...
Och vi har inte fått ens ett påpekande vid vare sig ingivande av ritningarna inför förprövningen eller de efterföljande två inspektionerna från kommun och Länsstyrelse
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Som jag skrivit har man inte gjort den bedömningen eller tolkningen hos oss...

..och jag delar INTE Din uppfattning att det framgår klart av paragrafen att det skulle vara på det ena eller andra sättet.

begreppet ...kan nå...kan tolkas på många sätt. Min tolkning är att det avser om de kan nå fönstret från den plats där de är "uppstallade".
Menar Du att ALLA elledningar i ett stall också måste vara försedda med skydd....för om regeln skall gälla med utgångspunkt i att hästarna går lösa i stallet...finns ju inga andra begränsningar.

Och..jag har aldrig sett ett stall med helt övertäckta elledningar i så gott som alla utrymmen. Däremot ser jag det som självklart att de elledningar som kan nås från boxen skall vara skyddade ordentligt.

Som vanligt..vilket är ett resultat av det något trubbiga verktyg vårt språk är, finns det många sätt att tolka en lagparagraf och utan tillgång till kommentarer eller förarbeten till lagen är det svårt att göra en hållbar tolkning.
 
Sv: Gallerbestämmelser i stallfönster?

Pisan skrev:
Som jag skrivit har man inte gjort den bedömningen eller tolkningen hos oss...

..och jag delar INTE Din uppfattning att det framgår klart av paragrafen att det skulle vara på det ena eller andra sättet.

begreppet ...kan nå...kan tolkas på många sätt. Min tolkning är att det avser om de kan nå fönstret från den plats där de är "uppstallade".
Menar Du att ALLA elledningar i ett stall också måste vara försedda med skydd....för om regeln skall gälla med utgångspunkt i att hästarna går lösa i stallet...finns ju inga andra begränsningar.

Och..jag har aldrig sett ett stall med helt övertäckta elledningar i så gott som alla utrymmen. Däremot ser jag det som självklart att de elledningar som kan nås från boxen skall vara skyddade ordentligt.

Som vanligt..vilket är ett resultat av det något trubbiga verktyg vårt språk är, finns det många sätt att tolka en lagparagraf och utan tillgång till kommentarer eller förarbeten till lagen är det svårt att göra en hållbar tolkning.
Det är just detta som är "charmen" :crazy: med att inspektörerna är olika på alla ställen. Vår kommun är "känd" för att vara lite "knepig" då hon tolkar utefter sitt egna sätt och det är säkert inte alltid rätt MEN hon är en myndighetsperson och du "muckar" inte me dem om du vill ha ditt stall godkänt. Så säger hon "bu" och kan "marknadsföra" detta bu "korrekt" är det vackert bara att inse att "bu" gäller. I mitt fall var det en hel del "bör" som hon hängde upp sej på ... Min stalldörr är bara 1 x 2 m och en stalldörr BÖR vara 1,20 x 2.20 och därför e jag enligt henne TVUNGEN att göra om min dörr då den "procentuellt" är i så stor avvikelse... TROTS ett bör.
Nu gör vi om stallet helt å hållet så hon inte ska kunna hitta på en massa till nästa gång. Sen slipper jag henne i några år ! :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp