Galopp fattning?

D

DryMartini

Jag har en c-ponny som tar upp huvudet i fattningen till galopp. Hur jobbar man bort detta? Är det någon som har tips eller råd?:d
 
Sv: Galopp fattning?

Ooftast tar hästen upp huvudet för att den inte orkar hålla kvar samlingen när den fattar galopp.
 
Sv: Galopp fattning?

Tack :d Vet du nån bra övning som jag kan göra för att stärka han?:D
 
Sv: Galopp fattning?

Rida mycket i skog och mark. Det brukar vara uppskattat samt att det går mycket snabbare att bygga muskler om det är lite variation på underlag och upp och ner...
Mycket intervaller, d.v.s Galopp 1 min trava 3 min. Galopp 2 min Trava 5 min... Sedan bygger man vidare på det tills hästen har stärkt sig:)
Sedan är det ju också oftast så att det är själva fattningen man behöver träna på och inte galoppen i sig. Då finns det en annan typ av övning:
man rider i en lååång uppförsbacke och så tränar man bara fattningar. Alltså fattar galopp, Galopperar några språng, sakta av till trav/skritt (beroende på utbildningsnivå). Gör om det här hela backen. En otroligt mjölksyreframkallande övning så det gäller att inte hålla på för länge även fats det är mycket effektivt!
 
Sv: Galopp fattning?

Det handlar ju som sagt var om styrka. Förutom allmän styrke och galoppträning brukar jag göra så här.

Se till att hästen är avslappand och i balans i trav. Gå in på en volt, minska volter och flytta hästen sidvärts ut för innerskänkel. Du ska få känslan utav att hästen trillar ner på din yttertygel. När detta känns bra blir du kvar på den stora volten och rider hästen för innerskänkel ut till yttertygel. Öka tempot, rid i mellantrav. Led med inner tygel så hästen förblir låg i formen. Lägg sedan till ytterskänkel för att förvana hästen om att han/hon ska fatta galopp. När tempot och formen är rätt är det bara att sitta ner och fatta.

Min häst var redo för denna övning i fredags. I dag satt alla galoppfattningarna som en smäck, Så fort jag drog bak ytterskänkel fattade hon, så nu är det dags att gå vidare.

Lycka till!
 
Sv: Galopp fattning?

Haha tack för alla fina svar ska försöka varijera lite mellan era svar :) Jag fattade typ för först gången hur jag ska lyckas och som sagt det sitter la i styrkan och orken :) Tack tack :bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp