Bukefalos 28 år!

galopp problem

O

OntheothersidE

Rider en häst som inte svarar på galopp skänkeln. Frågan är då hur får jag hästen att galoppera när jag lägger till skänkeln??
Hästen är inte jättemusklad men hon bär upp sig hyfsat.
Några bra tipps på hur man bygger muskler när man inte har tillgång till bommar?:confused:
 
Sv: galopp problem

Hurpass mkt riden är hästen? Förstår den vad du vill med din galoppskänkel? Är du säker på att du gör rätt? En del fattar med ytterskänkel, andra med inner, en del släpper på innertygeln, andra håller mer stöd osv osv osv...
Finns en speciell tråd om att bygga muskler, leta på forumet.
 
Sv: galopp problem

Den enklaste och enligt mig bästa vägen är att ta ut en bra tränare som kan tala om för dig hur din häst ska förstå dina galoppfattningar. Dessutom tycker jag Polly_Mulles svar var klockrent.:bow:
 
Sv: galopp problem

Nej hon förstår inte hon ökar bara traven. Jag är säker på att jag gör rätt men jag har ju inte testat alla olika galoppfattningar. Vet ej hur länge denna häst är riden (kommer från hästhandlare) Jag har ridit den sedan nån gång innan jul troligtvis inriden sommaren 07 men haft uppehåll.
 
Sv: galopp problem

Kan hästen gallopera när du longerar eller tömmkör alltså förstår hon när du smackar och säger gallop eller ökar hon traven då oxå..
Min häst hade problem med det oxå men jag gjorde en fattning med skänklaran och sa gaalooooppp när jag gjorde den då förstog hon att ta komandot sen tog jag bort orden och kör bara men skänklar och nu förstår hon får ju tänka lite unghäst hjälper där typ för en unghäst kan ju inte heller gallop skänkel, man kan ju jaga igång dom oxå men då vänjer dom sig vid fula fattningar..
Lycka till
 
Sv: galopp problem

Ja det kan hon. Har haft en annan häst som drag och galoperar då gärna. :) Tack för tippset blir väll bara att longera mer då :banana:
 
Sv: galopp problem

Om hästen inte förstår så är ett bra tips att antingen galoppera med annan häst som draghjälp och lägga fattning, gärna i kombination med röstkommando (jag använder pussljud, det uppfattas positivt) precis när hästen fattar. Annars kan man longera hästen, lära den röstkommando och sedan ta med det upp på ryggen och använda ihop med skänkelfattning för atta sedan sakta ta bort rösten.
 
Sv: galopp problem

Har ingen häst som funkar som draghjälp. De är för sega när de galopperar så har hon mellantrav. Det där med longering hatar hon det blir för tjatigt även om jag byter varv ofta och sånt. Jag sprang därimot med henne lös på åker och gjorde som du sa (med ljudet) sen så gjorde jag samma sak när jag satt på henne + la på skänkeln och hon var riktigt lyhörd på vad jag gjorde. Gjorde det några gånger och behövde knappt använda ljud för att hon skulle galoppera. :rofl: Är det bara att försöka på samma sätt med höger galopp?
 
Sv: galopp problem

Har ingen häst som funkar som draghjälp. De är för sega när de galopperar så har hon mellantrav. Det där med longering hatar hon det blir för tjatigt även om jag byter varv ofta och sånt. Jag sprang därimot med henne lös på åker och gjorde som du sa (med ljudet) sen så gjorde jag samma sak när jag satt på henne + la på skänkeln och hon var riktigt lyhörd på vad jag gjorde. Gjorde det några gånger och behövde knappt använda ljud för att hon skulle galoppera. :rofl: Är det bara att försöka på samma sätt med höger galopp?

ja det är samma sak dock kan hon ju fatta fel gallop men dom lär sig ofta själva att hitta rätt med tiden.. lycka till..
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 924
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp