Bukefalos 28 år!

W

WornOut

Hejsan, min häst har lite svårt att bära sig i galoppen - byter gärna till korsgalopp i svängar, bryter av eller springer ifrån mig.
Någon som har bra tips "mot" det?:p
 
Sv: Galopp:)

Alt 1. Jobba med att stärka din häst, sitt till innan svängen och får den väl under sej med bakbenen så att den orkar hålla tempo, rytm och form. Se till att ha ett lugnt och samlat tempo....

Alt 2. Din häst har ont i något ben (oftast inner bak) och vill avlasta i svängarna.

Detta är dom 2 vanligaste orsakerna jag kommer på....

//Domino_s
 
Sv: Galopp:)

Kan även vara att sadeln ligger illa eller nåt i ryggen, men i detta fallet tror jag mer på att din häst behöver bli starkare i galopparbetet....:)

//Domino_s
 
Sv: Galopp:)

Träna upp din hästs styrka i galoppen.
Är dessutom bättre att hon bryter av än springer ifrån.

Styrkan i galoppen kan du träna upp genom att göra många, många , många fattningar.

Galopp - skritt - galopp - skritt. Ta samma sidas galopp flera gånger innan du byter och tar samma övningar i den andra galoppen.

Den starka sidan tränar den svaga oxå, å viseversa..

Ibland på volt och ibland på rakt spår. Oftast är det lättare att bryta av på voltspår om hästen blir för stark.

Bryt av galoppen innan hästen blir tung eller dragig.

Bry dig inte om formen från början. Den kommer då hästen blir starkare. Sitt inte heller så tungt på ryggen. Tycker det är bättre att du försöker avlasta den i detta skede, tills hästen hittar mer balans och blir starkare..
Kan hästen sakta av med hjälp av din röst är även det possitivt. Då behöver du ju inte dra så mycket i tyglarna för att få stopp. Dessutom får du ju hjälp med fattningen om du använder rösten.

Att klättra kan även det hjälpa till att få en starkare och mer balanserad galopp skritta då du klättrar. Skrittjobb öht är positivt för galopparbetet.Bakdelsvändningar, skolor mm. Stärker ju bakben och rygg de oxå..

Lycka till
 
Sv: Galopp:)

en orsak jag har sett hos några hästar är att de blir pigga, och vill "bli av med ryttaren" så de skjuter över ryttaren på "fel sida" samt byter galopp när de får och kan...

Den korrigering som jag har setts göra då är mer aktiv yttertygel och mer "för mycket emellanåt" böjning så att man belastar hästens innersida såpass att de blir väldigt svårt för den att byta galopp. Men denna korrigering görs baa om hästen är olydig, inte för att den är omusklad.

Hur är hästen böjd när du galopperar? hästen kanske har en dålig balans och byter om den går lite felställd? Kan även som nå annan säger bero på dåliga muskler. Då tycker jag att du ska rida mycket övergångar mellan skrit/trav och galopp. Ett halvt varv på volten, gärna över bommar. klättring.. Att galoppera ständigt ger bara bra kondis och dåligt med balans och muskler. Det som krävs är mer samlad ridning, där bommar är väldigt bra då hästen måste lufta på benen och sätter mer under sig naturligt. Det tar dock lång tid att bygga muskler, ett halvår kan du säkert räkna med tills din häst inte längre byter galopp, och kanske ännu längre innan den riktigt bär sig.
 
Sv: Galopp:)

Håller med Domino om de två mest sannolika orsakerna.

Jag själv fick stärka min häst. Jobbade mycket på ridbanan med tempoväxlingar i skritt och trav och både hög och kort form, och lång och låg, mycket sidvärtesrörelser och cavaletti.

Galoppen struntade jag i på ridbanan, tog galoppen i skogen istället och utan att kräva något i början. Red även på stora ängar så man kunde galoppera på stora spår. Ridbanor kan kännas små ibland.
Så efter ett par månader så provade vi galoppen på ridbanan och det gick helt klart bättre och man kunde sakta men säkert börja kräva lite i galoppen också på ridbanan :)
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Träning Min häst faller ibland in i en mycket obalanserad galopp, det är ingen korsgalopp. Känns helt galet för jag kastas helt ur balans och...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp