Bukefalos 28 år!

Galoppfattning

lizzie

Trådstartare
Min 6-åring rusar in i galoppen när jag fattar galopp. Jag har alltid haft problem med att göra en korrekt galoppfattning, har alltid varit dålig på det. Har dessutom en skada i höger ben, känselnedsättning och kraftnedsättning pga diskbråck. Det gör att jag är svagare i höger sida.

Kan någon vara snäll och rent teoretiskt och pedagogisk förklara steg för steg hur man utför en korrekt galoppfattning, inkluderande sittben, skänklar, ställning osv.

Jag förväntar mig alltid bockningsserie när jag fattar galopp :crazy: så jag stressar nog lite för mycket i själva fattningen.

När jag tömmkör eller longerar så har hon inga problem att fatta galopp. Kan göra det från trav, skritt tom från halt, och då är de riktigt bra... Så nåt fel gör jag! :o

/Lizzie
 
Gissar att du överdrivar din fattning. :) Det viktigaste är att du har hästen på hjälperna att den är riktigt uppmärksam och går i en ändamålsenlig form. Tänk!! galopp. Det brukar underlätta jättemkt. Nu tänker du bockning, inte undra på att hon rusar... :D Kombinera gärna med en röstkommando, det gör jag ibland med min. Flytta din skänkel lite framåt, och håll inte för hårt i henne, då stryper du fattningen (har märkt det själv :o)
Jag försöker att ha hästen ganska rak vid fattningen, men rider du på böjt spår ska hästen vara lite ställd mot galoppsidan för att tydeliggöra vilket ben som ska gå först.

En bra övning om hon hetsar upp sig är att trava på spåret, fatta galopp vid C, och göra en volt, trava runt spåret, fatta galopp och göra volt osv...
 
Jo, jag lägger till röstkommande för att förstärka vad jag vill. Skjuter fram innerskänkel lite och klämmer till. Brukar också ställa henne utåt så hon ska kunna fatta lättare. Ändå så rusar hon i traven ungefär en hel kortsida innan hon faller in i galopp.

Jag har inte avbrutit slängtraven, utan jag upprepar då bara röstkommandot.

Är det bättre att avbryta fattningen när hon börjar rusa i traven och börja om från början?? Är rädd för att förstöra bjudningen framåt.

Ska rida för en tränare i morgon, hoppas h*n kan vara behjälplig. Behöver nog ha någon som står på baken och instruerar in varje detalj tills galoppfattningen sitter som den ska.

Ett tag trodde jag inte pållan hade muskler nog att kunna galoppera i lugn balanserad, mer samlad galopp. Tills jag såg henne i hagen.... Galopperandes zickzack mellan träden i väääääldigt långsam galopp, oerhört samlat och satte under sig ORDENTLIGT. Kunde dessutom byta galopp när hon rundade träden. DEN galoppen vill jag få till själv när jag sitter på!!! :angel:

Lizzie
 
Jag skulle ta ner henne i trav omedelbart. Få henne att förstå att det helt enkelt inte är rätt sätt att fatta galopp, och inte vad du bett henne göra. När hon går lugnt och balanserad i trav, så kan du be om en ny galopp. Upprepa till hon lyssnar, och ge då långa tyglar som belöning.

Om hon slängtraver så blir du säkert väldigt obalancerad (det blir jag iaf :D), och hon får svårare att fatta öht. Så det är lugn och sansad trav som gäller. Jag tror inte du förstör framåtbjudningen, du ska ju inte rycka tag i henne, bara samla upp och balansera henne igen innan du gör en ny fattning.
Jag har gjort så med min unghäst, och det har funkat bra. Sådan fattning, sådan galopp, heter det ju, så det gäller att fattningen är bra! :)

Instruktör är givetvis en jättebra ide!
 
Jo det är viktigt att du inte låter henne fatta i slängtrav(dom gör det lätt till en vana). Gör en ordentlig halvhalt innan fattningen så att hon är beredd att det kommer något och sen en ordentlig impuls med innerskänkel, ytter ska lika lätt bak. Vikten i din sits ska ligga på inre sittbenet.

Lycka till! Det är bra att du tar hjälp av en instruktör. Fråga om dom kanske kan visa det för dig, ibland är det bra och se.
 
OK tack för tipsen! Ska börja med om hon inte fattar galopp direkt, så börjar vi om från början. Så får det ta den tid det tar för henne att fatta vad hon ska göra. :D

Klart att jag kommer i obalans när hon börjar slängtrava :p Så det tar ju en stund innan man får ordning på galoppen... :crazy: vilket damen inte är sen att utnyttja... :angel:
 
För det första. KAN din häst hjälperna för galoppfattning? Det är ju A & O så att säga.
Om vi nu förutsätter att den kan det (för det gör den väl?) så tror jag att det mesta av problemet sitter hos dig. Det är lätt hänt att man "vill för mycket" när man ska fatta galopp. Det leder lätt till att man ger för stora och yviga hjälper och till att man släpper allt i tyglarna och lutar sig fram en aning. Det är även valigt att man vill så mycket att man "överfaller" hästen när man ger hjälpen. (Jag har själv haft det problemet med att fatta galopp i min ungdom :D)

När du ska fatta galopp så är det viktigaste att du förbereder hästen. Se till att ni travar (eller för all del skrittar) lugnt och i en fin och avspänd form.
Förbered hästen genom att ta en halvhalt innan du gör fattningen.
Hjälperna:
Tänk på att även om du inte ställer hästen utåt så ska du i alla fall ha kvar stöd på yttertygeln och ge en liten eftergift med inner tygel (så att hästen kan ges frihet att "ta för sig" med inner sida så att säga)
Var noga med att sitta ner i sadeln och INTE luta dig framåt. När du ska fatta galopp så trampa ner i inner stigbygel så att höften skjuts fram.
Själva galopphjälpen ger du med skänklarna (även om man när hästen blir mer lyhörd kan fatta galopp bara genom att "tänka galopp" och sitta till lite).
Gennerellt kan man säga att innerskänkeln ska ligga kvar eller fyttas fram en liten aning, viktigt är att INTE flytta fram innerskänkeln för mycket. Man behöver INTE vara framme och peta med tån på hästens armbåge. :D
Yttre skänkeln är något tillbakaflyttad.
Här går sen meningarna isär om man ska fatta främst för inner eller ytter. En del menar att man påverkar hästens bakben bättre genom att fatta för ytter, medan andra tycker att men inte ska fatta för ytter då hästen lätt kan börja flytta in bakdelen i fattingen.
Men det är väl en individuell sak antar jag.. man får prova sig fram.

Nu blev jag ganska flummig här, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Det viktigaste är ändå att du inte låter din häst "rusa" in i galoppen. Fattningen ska ske lugnt och sansat..
I från det tillfälle du ger signalen för fattning så ska INTE hästen fortsätta trava i tio steg, utan fattingen ska komma direkt du ger signal. Om det ska funka är det superviktigt att du förbereder hästen och själv ska du bara sitta still och "tänka" att du ger signalen.

Om du har problem med att hästen sätter av i slängrtav före fattingen (vilket den INTE får göra) så kan du öva fattningar från skritt och se till att det funkar först.

Lycka till. :rofl:
 
Tack för den utförliga beskrivningen :bow:

Min häst vill gärna rusa in i galoppen även när andra rider henne, men när det sitter en duktig ryttare på så funkar det hyfsat, men inte helt bra. Hon förstår nog inte hjälperna för galopp till 100 % och det beror ju på att jag inte är så himla bra på det :o

Har inte heller ridit henne i galopp på cirka 1 år pga skadad häst. Jag har knappt ridit alls på 1 år så tyvärr har jag tappat mycket vad gäller sits och balans. Gör antaligen för yviga rörelser så att jag stressar henne... :crazy: Gör precis som du beskriver... släpper tyglar och lutar mig framåt *suck*

Men är det ingen fara att man förstör framåtbjudningen, så ska jag börja träna galoppfattningar från skritt. Då är jag i alla fall i balans :D

/Lizzie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 901
Senast: Freazer
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 298
Senast: ylvalill
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp