Bukefalos 28 år!

Galoppintervaller

KSF

Trådstartare
För det första finns säkert någon tråd för detta redan men hittar den inte pga. begränsat tålamod för sökfunktionen via mobilen.

Men i alla fall. Kort och gott hur lägger ni upp intervallträningen för era hästar? Försökte med hippsons rekommenderade träningsupplägg men tyckte det var lite lugnt!?!? Min häst var knappt svettig.

Visst han är ingen racerhäst som springer ihjäl sig så fort han får möjlighet men 19årig hopphäst som haft lite halvlugnt under sommaren borde det ju räcka för, eller ska jag öka? Hade han varit 5år yngre och inte fallit ur lite under betet hade jag inte tvekat med att höja intensiteten men nu vill jag inte pusha honom för hårt. Så vad är normalt?
 
Jag rider med pulsmätare och backtränar. Har två rejäla backar längs ett elljusspår, så efter uppvärmning rider jag 1-2 varv (dsv 2-4 ggr i backe) och ser till att ha en snabb galopp uppför. Pulsen kommer då upp runt 200-220 spm och så skrittar jag tills den är under 100 spm. Ibland blir det lugn galopp innan nästa backe, ibland behöver vi skritta hela vägen dit.
 
Jag fick tips att galoppera 2 min och sedan skritta 2 min osv. Sen beror det väl på hästen också.
Men jag föredrar att använda backar ute i skogen:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp