Galoppundersökning och försökskaniner

Vad har du för utbildning och sysselsättningsgrad?

  • Grundskola

    Röster: 8 3,5%
  • Högskola

    Röster: 157 68,0%
  • Gymnasium

    Röster: 40 17,3%
  • Yrkeshögskola

    Röster: 21 9,1%
  • Jobbar deltid

    Röster: 49 21,2%
  • Jobbar heltid

    Röster: 122 52,8%
  • Sjukskriven

    Röster: 18 7,8%
  • Arbetslös/jobbsökande

    Röster: 12 5,2%
  • Studerande

    Röster: 48 20,8%
  • Övrigt

    Röster: 16 6,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    231
Kanske... :idea:
Men borde ju även vara så att vi som får yrkestitlar, oavsett studielängd, går på en yrkeshögskola?
Försökte googla men blev inte klokare..
Hoppas jag inte förstörde hela undersökningen nu med att eventuellt ange en lägre utbildningsnivå än jag har :nailbiting:
Yrkeshögskolepoäng är enligt @RostKaptenen s länk inte samma sak som högskolepoäng. Går du en högskoleutbildning som leder till en yrkestitel innebär det alltså inte samma sak som att gå en yrkeshögskoleutbildning.
 
Kanske... :idea:
Men borde ju även vara så att vi som får yrkestitlar, oavsett studielängd, går på en yrkeshögskola?
Försökte googla men blev inte klokare..
Hoppas jag inte förstörde hela undersökningen nu med att eventuellt ange en lägre utbildningsnivå än jag har :nailbiting:

Skulle inte räkna SLU som yrkeshögskola men som sagt jag inser att mitt begrepp om vad det är är ganska luddigt. Men så fel var jag inte:
https://www.yrkeshogskolan.se

Jag blir ju jurist, så får ju också en yrkestitel och juristexamen är en yrkesexamen. Precis som läkare, veterinärer osv osv. Men det bär emot att kalla det yrkeshögskola ändå, oavsett lärosätet man läser "på"

Och då helt utan att ta hänsyn till det faktum att det mig veterligen inte finns något som heter yrkesuniversitet och både du och jag faktiskt läser på just univ...

Mao borde du enligt min mening ändra ditt svar till högskola ;)
 
Det är ju svårt att få med heltäckande alternativ.
Jag är ju dessutom en sån som har ett par påbörjade med inte avslutade, eller pågående, utbildningar. Och just nu lite kombinerat arbetssökande, studerande och hemmafru...
Åsså har jag gått yrkesutbildning på Amugruppen, som sen bytte namn till Lernia.
 
Om man inte gått ut grundskolan, var kryssar man då...? Och sjukskriven, betyder det de som har sjukpenning eller även de som har sjukpension? :wtf:
 
Är då något yngre än du eftersom Stockholms hade bytt till universitet från högskola när jag gick där. Orsaken till att det tidigare inte fått heta universitet vara att det inte fanns samtliga fakultet, och hade egentligen inget med nivån på utbildningen/forskningen att göra (Stockholm saknade religion, därför inget komplett universitet). Att en högskola generellt skulle vara "lägre" än universitet håller jag därför inte med om. Jag rankar Handelshögskolan, KTH och Chalmers högre är de flesta universitet.

Men håller med om att det har blivit alldeles för många och för små högskolor på senare år (kvalificerad forskning borde krävas för det namnet)

Nja.

Skillnaden mellan universitet och högskola har traditionellt varit att endast universitet har haft rätt att utfärda examina på forskarnivå. (Numera kan högskolor ansöka om den rätten inom vissa områden.)

KTH och Chalmers ÄR universitet och har varit så sedan början av 1900-talet någon gång. Att man behållt namnen med "högskola" är av historiska skäl.
 
KTH och Chalmers ÄR universitet och har varit så sedan början av 1900-talet någon gång. Att man behållt namnen med "högskola" är av historiska skäl.
Känslan, så att säga, på Chalmers är ju dock till stora delar mer industriellt och extremt yrkeslivsinriktat än akademiskt, så jag tycker det passar bra att det heter högskola.

Men menar folk i allmänhet verkligen att skillnaden mellan högskola och universitet är av något intresse, förutom att det har betydelse vilka kurser som erbjuds? Jag har min utbildning från ett av de större universiteten, men jag har aldrig tänkt på det.
 
Känslan, så att säga, på Chalmers är ju dock till stora delar mer industriellt och extremt yrkeslivsinriktat än akademiskt, så jag tycker det passar bra att det heter högskola.

Men menar folk i allmänhet verkligen att skillnaden mellan högskola och universitet är av något intresse, förutom att det har betydelse vilka kurser som erbjuds? Jag har min utbildning från ett av de större universiteten, men jag har aldrig tänkt på det.

Jag har aldrig besökt eller på andra sätt upplevt Chalmers så där kan jag inte uttala mig. Min erfarenhet från KTH att det är stor skillnad mellan de olika skolorna inom universitetet.

Nej jag kan heller inte begripa att det skulle spela roll om lärosätet är ett universitet eller en högskola högskola generellt. Det som är väsentligt är ju själva utbildningens kvalitet och anseende. Det vore ju väldigt märkligt om folk ansåg att deras socionomexamen har högre status eftersom de tog den på ett universitet som anses vara Sveriges bästa inom juridik och ekonomi O_o
 
Jag har aldrig besökt eller på andra sätt upplevt Chalmers så där kan jag inte uttala mig. Min erfarenhet från KTH att det är stor skillnad mellan de olika skolorna inom universitetet.

Nej jag kan heller inte begripa att det skulle spela roll om lärosätet är ett universitet eller en högskola högskola generellt. Det som är väsentligt är ju själva utbildningens kvalitet och anseende. Det vore ju väldigt märkligt om folk ansåg att deras socionomexamen har högre status eftersom de tog den på ett universitet som anses vara Sveriges bästa inom juridik och ekonomi O_o

Det är säkert skillnad inom olika utbildningar. Men inom vissa yrken så jo det har viss betydelse var du tog din examen. Inte så man föralltid är dömd om man tog vid "fel" lärosäte. Men AG kommer vid ansökan gärna se sökande från vissa lärosäten framför andra om kandidaterna verkar likvärdiga i övrigt.

Sen om en kandidat är bättre än övriga men examen från "fel" lärosäte så kommer den ju såklart klara sig ändå.

Den rivalitet som finns internt bland studenterna däremot den har ju i realiteten liten påverkan. Men som sagt det kan ha reell påverkan var du läst. Mest sitter det nog i att "man vet" precis hur utbildningen, kvalitén etc är på de äldre, välkända. Har dessutom den som rekryterat där läst där så ökar incitamentet att anställa med samma bakgrund.

Så jo, en och samma examen men från olika lärosäten kan komma att värderas olika. I det långa loppet avgör säkerligen yrkesskicklighet dock.
 
Tillägg. Univ och högskolor rankas ju även årligen via Urank. (Finns även mer internationell rankning). Nu rankas det på grundval av en rad parametrar men en är utbildningskvaliteten.
 
Det är säkert skillnad inom olika utbildningar. Men inom vissa yrken så jo det har viss betydelse var du tog din examen. Inte så man föralltid är dömd om man tog vid "fel" lärosäte. Men AG kommer vid ansökan gärna se sökande från vissa lärosäten framför andra om kandidaterna verkar likvärdiga i övrigt.

Sen om en kandidat är bättre än övriga men examen från "fel" lärosäte så kommer den ju såklart klara sig ändå.

Den rivalitet som finns internt bland studenterna däremot den har ju i realiteten liten påverkan. Men som sagt det kan ha reell påverkan var du läst. Mest sitter det nog i att "man vet" precis hur utbildningen, kvalitén etc är på de äldre, välkända. Har dessutom den som rekryterat där läst där så ökar incitamentet att anställa med samma bakgrund.

Så jo, en och samma examen men från olika lärosäten kan komma att värderas olika. I det långa loppet avgör säkerligen yrkesskicklighet dock.

Självklart kan det spela stor roll vid jobbsökande var du tog examen. Men det är ju beroende på just den utbildningens kvalitet och anseende, inte pga att det är ett universitet generellt.

Eller rättare sagt om det sitter någon arbetsgivare som tror att det som kommer ut ur ett "gammalt anrikt universitet" är bättre än det som kommer ut ur högskolor som anses ha landets bästa utbildning inom ett visst område eftersom det tidigare är ett universitet så vore det bra sorgligt..
 
Självklart kan det spela stor roll vid jobbsökande var du tog examen. Men det är ju beroende på just den utbildningens kvalitet och anseende, inte pga att det är ett universitet generellt.

Eller rättare sagt om det sitter någon arbetsgivare som tror att det som kommer ut ur ett "gammalt anrikt universitet" är bättre än det som kommer ut ur högskolor som anses ha landets bästa utbildning inom ett visst område eftersom det tidigare är ett universitet så vore det bra sorgligt..

Jag tror dessutom att @Alexandra_W är inne på nyckeln. Störst betydelse har vilken utbildning rekryteraren och företaget som rekryterar har erfarenheter av tidigare jfrt med den ansökanden har. Lite synd, men ett faktum. Jag vet själv hur skeptisk man kan bli när man inte ser Y, E, F eller D på examensbeviset när man söker personal. Skulle det dessutom inte stå LiTH/LTH/KTH/Chalmers nånstans så vet man fasen inte om det ens är värt att fundera på. Ända tills man tar lite reson och börjar kolla mer objektivt.

Sedan finns det en mer sorglig bakgrund också; det har varit ganska stor inflation på både gamla och nya lärosäten, där man devalverat svårighetsgraderna på utbildningarna i många steg (för att möta den skruttiga grundskolan och gymnasiernas resultat) och helt enkelt skapar examinerade ingenjörer med sämre kunskaper och sämre förmågor. På helt nya utbildningar (och nya lärosäten) är kvalitetssäkringen av examina ofta helt under isen.
 
Just Chalmers verkar lite extremt när det gäller lojalitet med lärosätet hos alumner. Det lär finnas en avhandling om det, rentav. Jag har upplevt det som lite inavlat. Chalmerister FÖRBLIR liksom chalmerister på ett sätt som jag inte känner igen från folk från något annat lärosäte.
 
Självklart kan det spela stor roll vid jobbsökande var du tog examen. Men det är ju beroende på just den utbildningens kvalitet och anseende, inte pga att det är ett universitet generellt.

Eller rättare sagt om det sitter någon arbetsgivare som tror att det som kommer ut ur ett "gammalt anrikt universitet" är bättre än det som kommer ut ur högskolor som anses ha landets bästa utbildning inom ett visst område eftersom det tidigare är ett universitet så vore det bra sorgligt..

Kanske inte just universitet kontra högskola så - men indirekt ändå så. De "nya" som får rätt att examinera är oftare högskolor och då blir det ju så. Men ffa menade jag generellt mellan lärosäte X och Y.
 
Och jag kan villigt erkänna att jag valde univ med full vetskap om just det att det ger skillnad rekryteringsmässigt. Så gjorde även de flesta av mina kursare, många av dem hade kunnat läsa utbildningen vid ett annat universitet som låg närmare dem/tom i deras hemstad.

Tyvärr gör ju lite det även att det där tänket lever kvar. Många sökande - hög antagningspoäng, ett feltänk både om att den utbildningen då måste vara mycket bättre än de andra och även att de som läst där måste vara de riktigt ambitiösa. Inget av det är nog alltid sant, inte för något univ/utb. Men någonstans skapas ju en cirkel. Och om jag i framtiden skulle sitta och anställa skulle ju risken vara stor att jag kikade extra på/efter sökande från det eller det univ.
 
Det där sved lite. Är sjukskriven för graviditetskrämpor men har svårt att sätta likamedtecken mellan mig och sjukskrivningen då den är så tillfällig och jag har ett jobb i ryggen. Råkade visst välja både heltidsjobb och sjukskrivning bara därför. Har jobbat flitigt sedan jag var 18, innan det var det bara sommarjobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp