Galoppundersökning och försökskaniner

Vad har du för utbildning och sysselsättningsgrad?

  • Grundskola

    Röster: 8 3,5%
  • Högskola

    Röster: 157 68,0%
  • Gymnasium

    Röster: 40 17,3%
  • Yrkeshögskola

    Röster: 21 9,1%
  • Jobbar deltid

    Röster: 49 21,2%
  • Jobbar heltid

    Röster: 122 52,8%
  • Sjukskriven

    Röster: 18 7,8%
  • Arbetslös/jobbsökande

    Röster: 12 5,2%
  • Studerande

    Röster: 48 20,8%
  • Övrigt

    Röster: 16 6,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    231
Vad ska alternativet övrigt jämföras med? Utbildning eller sysselsättningsgrad? (För övrigt heter det gallup, inte galopp)

Edit: tydligen kan man komma in på högskolan utan vare sig grundskolla eller gymnasium. Där ser man. Ja det bekräftar ju en del fördomar man har om utbildningsnivån nuförtiden..

Äsch då, det är ju Buke så det är klart att det är en galoppundersökning! :D
 
Jag skrev "övrigt" men misstänker att intentionen var att jag skulle skriva högskola.
Fast jag är utbildad på universitet på den tid då det i Sverige fanns sex universitet och övriga lärosäten var högskola.
Universitet var då snäppet "högre" än högskola.
Är då något yngre än du eftersom Stockholms hade bytt till universitet från högskola när jag gick där. Orsaken till att det tidigare inte fått heta universitet vara att det inte fanns samtliga fakultet, och hade egentligen inget med nivån på utbildningen/forskningen att göra (Stockholm saknade religion, därför inget komplett universitet). Att en högskola generellt skulle vara "lägre" än universitet håller jag därför inte med om. Jag rankar Handelshögskolan, KTH och Chalmers högre är de flesta universitet.

Men håller med om att det har blivit alldeles för många och för små högskolor på senare år (kvalificerad forskning borde krävas för det namnet)
 
Vad ska alternativet övrigt jämföras med? Utbildning eller sysselsättningsgrad? (För övrigt heter det gallup, inte galopp)

Edit: tydligen kan man komma in på högskolan utan vare sig grundskolla eller gymnasium. Där ser man. Ja det bekräftar ju en del fördomar man har om utbildningsnivån nuförtiden..
Kan jag inte tänka mig (har barn som just sökt till högskola/universitet, kraven är ganska höga). Blandar du inte ihop det med FOLKhögskola (där man t ex kan gå för att läsa färdigt grundskola eller gymnasium).

Däremot så är det (åtminstone utomlands) ibland möjligt att ta en master direkt efter vissa svenska gymnasieprogram eftersom vårt gymnasium kan innehålla kurser som i andra länder läses på collegenivå/motsvarande.
 
Kan jag inte tänka mig (har barn som just sökt till högskola/universitet, kraven är ganska höga). Blandar du inte ihop det med FOLKhögskola (där man t ex kan gå för att läsa färdigt grundskola eller gymnasium).

Däremot så är det (åtminstone utomlands) ibland möjligt att ta en master direkt efter vissa svenska gymnasieprogram eftersom vårt gymnasium kan innehålla kurser som i andra länder läses på collegenivå/motsvarande.

Nu kunde man ju markera att man hade högskoleutbildning utan att man hade grundskoleutbildning i gallupen:-) För närvarande har 81 personer markerat högskola men bara 5 grundskola. Resterande 76 har alltså inte grundskoleutbildning...

För att vara allvarlig och inte bara ploja som ovan så undrar jag fortfarande om alternativet Övrigt syftar på utbildning eller sysselsättning.
 
Nu kunde man ju markera att man hade högskoleutbildning utan att man hade grundskoleutbildning i gallupen:-) För närvarande har 81 personer markerat högskola men bara 5 grundskola. Resterande 76 har alltså inte grundskoleutbildning...

För att vara allvarlig och inte bara ploja som ovan så undrar jag fortfarande om alternativet Övrigt syftar på utbildning eller sysselsättning.

Eftersom man markerar högsta utbildning är det inte särskilt besynnerligt att det är fler med hög- än grundskoleutbildning.
 
Kan jag inte tänka mig (har barn som just sökt till högskola/universitet, kraven är ganska höga). Blandar du inte ihop det med FOLKhögskola (där man t ex kan gå för att läsa färdigt grundskola eller gymnasium).

Däremot så är det (åtminstone utomlands) ibland möjligt att ta en master direkt efter vissa svenska gymnasieprogram eftersom vårt gymnasium kan innehålla kurser som i andra länder läses på collegenivå/motsvarande.

Folkhögskola har massor av utbildningar som är högre än grundskola o gymnasium, på vissa kan man läsa in högskolekurser också då dom är kopplade till högskolor - så har jag fått poäng i pedagogik.
För övrigt har jag högskolepoäng från en kurs förlagd på en konferensgård utan att ha satt min fot på en högskola men föreläsarna var professorer osv.
 
Om den här undersökningen leder till en vetenskaplig artikel är den värd ett nobelpris - minst!
Då förväntar jag mig faktiskt del av prispengarna. Jag inser visserligen vikten av att stötta vetenskapen och att forskning bedrivs inom ett så här eftersatt område där gamla förutfattade meningar verkar råda i stor utsträckning, men varför göra det gratis ;)
 
Vad ska alternativet övrigt jämföras med? Utbildning eller sysselsättningsgrad? (För övrigt heter det gallup, inte galopp)

Edit: tydligen kan man komma in på högskolan utan vare sig grundskolla eller gymnasium. Där ser man. Ja det bekräftar ju en del fördomar man har om utbildningsnivån nuförtiden..

Allt. Hemmafruar, sjukpensionärer, de som lever av besparingar eller luft mm prioriterades bort på grund av begränsat antal val. Jag tänkte inte heller på att skriva högskola/universitet. Gunnar har begränsat antalet val man kan lägga till. Jag undrar också vilja som kryssar övrigt och varför.

Att det heter gallup är jag mycket medveten om, men min dåliga humor vann över förnuftet.
 
Samma här! :D Fast jag valde yrkeshögskola eftersom jag får en yrkestitel.

Hmm för mig är yrkeshögskola typ något som ger vissa mer praktiskt orienterade yrkestitlar. Men inser nu att jag ärligt talat inte har en aning vad yrkeshögskola alls innebär..
Jag skulle ju aldrig valt det - trots att jag tar en yrkesexamen...
 
Jo precis @Alexandra_W , visst är det så. Men vissa utbildningar räknas fortfarande som yrkesutbildningar ändå (typ som agronom). Antar att det är gamla grejer som hänger kvar helt enkelt. Från wiki: I Sverige kan yrkestiteln agronom erhållas efter 4,5 års studier (270 hp) vid Sveriges lantbruksuniversitet på Ultuna (Uppsala).
Men är inte yrkeshögskola ett begrepp som använd om lägre, eftergymnasiala utbildningar? Alltså om utbildningar som ej bedrivs på högskolenivå?
 
Men är inte yrkeshögskola ett begrepp som använd om lägre, eftergymnasiala utbildningar? Alltså om utbildningar som ej bedrivs på högskolenivå?

Kanske... :idea:
Men borde ju även vara så att vi som får yrkestitlar, oavsett studielängd, går på en yrkeshögskola?
Försökte googla men blev inte klokare..
Hoppas jag inte förstörde hela undersökningen nu med att eventuellt ange en lägre utbildningsnivå än jag har :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp