Gamla hästar och ponnyer!!!

Hera

Trådstartare
Vad jad vet så finns det väl ingen gräns när hästen är för gammal för att tävla. Det finns ju flertalet ponnyer som tävlar i 25 årsåldern.

Vad tycker ni/folk om att tävla gamla hästar?

(frågar då man lätt snappar upp lite skitsnack om vissa hästar/ponnyer som folk tycker är för gamla, nör man sitter på läktaren)
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Så länge ponnyn/hästen tycker det är kul och det inte blir FÖR ansträngande tycker jag man kan fortsätta! Man får ju bara vara nogrann med jämn träning och ordentlig uppvärmning!
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Beror ju mycket på hur hästen är i sig själv... Tycker personligen att det är mest inom ponnytävlingar som det ser värst ut, antar att det är barn som inte vill släppa ponnyn eller föräldrar som tycker att den duger gott och väl åt ungen.
HAr personligen inte sett någon "skranglig" gammal krake hoppa på hästtävlingar..
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

så länge ponnyn/häst e pigg och tycker det är roligt spelar det ingen roll hur gammal en är,klart man måste anpassa - en gammal ska ju inte tävla lika mycket som en "ung"
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Så länge hästen tycker det är roligt och håller för det så är det helt okey.

Va det inte Johon W som hade två hästar över 20år som han tävlade GP med innan han blev sjuk.

Kram
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Jag tävlade min 21 åring i distans (iofs bara 5 mil) och hoppning utan problem.
Så länge hästen tycker att det är kul och rids normalt, har kondition, så är det inget fel på att tävla även äldre hästar tycker jag,.
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

vissst hade han det,kul att se att de håller upp i åldrarna även på den nivån
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Läktarexperter finns det ju gott om! :devil:

Jag anser att en äldre häst mår alldeles utmärkt att ridas fullt ut, så länge den pallar för det.
Och de som börjar trappa ner sin gamling enbart pga hästens ålder, de får ofta en häst som blir olycklig och tynar bort!

Däremot är det ju svårt att få tillbaka en äldre häst till fullt arbete om den skadar sig och får längre konvalescens.

kopparberg - lycklig ägare till en fullt brukbar 23-åring... :love:
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Mitt halvblodssto reds inte på 1 år, då hon dels var skadad och gick med föl under tiden (vrickade sig när hon var högdräktig).
Hon är idag 20 år, detta var ca 1 år sedan som hon blev bra, och hon har efter det startat klubbtävling både dressyr o hopp.
Så de kan komma tillbaka trots fruktansvärt allvarlig skada vid högre ålder. :)

Min Jilly är fräschare än någonsin!

jag o Jilly

busar

20 år :)

tävlat

Min goa dam :love:
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

så länge hästen i fråga är i bra kondition och tycker det är kul så går det ju alldeles utmärkt att tävla med den. finns många hästar som är fräscha i hög ålder, har själv tävlat en som är nu är 19 o han är hur fräsch o pigg som helst, beter sej ibland som om han vore 4, vilket han ibland oxå tycks tro :D
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

det var ju nån reporter som frågade john w om han hade några bra hästar på g o då svarade john att han hade några unghästar som nog skulle bli bra, o dessa hästar visade sej vara 18 år ! :rofl:
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Härligt med fräscha gamlingar!
Och härligt att din häst "kom tillbaka" trots en rätt rejäl skada!
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Fager skrev:
Så länge hästen tycker det är roligt och håller för det så är det helt okey.
Kram

Håller me Fager. Det är nog väldigt individuellt men så länge hästen e pigg och gla tycker jag att det verkar ok :smirk:
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Visst ärdet oftast ponnyer som är gamla...men varför ta väck dessa fantastiska läromästare??? Så länge de är fräscha och fortfarande vill visa upp sig så... varje barn borde få ha en sådan som första ponny!!!
Våran gamla welsh tävlades av sonen upp till LA vid 26 års ålder. Han älskade det!!! De var placerade i 92 % av starterna det sista tävlingsåret. Tyvärr växte sonen ur honom, och mina barn "var slut"(= sonen är yngst) så det blev ingen mer som tävlade honom, men han hade säkert fortsatt ett tag till om han fått chansen... han var så stolt inne på tävlingsbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

så länge hästen är fräsh och tycker det är roligt så kan man tävla med en väldigt gammal häst tycker jag... Däremot så tycker jag att man ska tänka på att kanske inte rida så många klasser på hästen per tävlingshelg...
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Ja det var så underbart, för jag hade fått ta bort min andra häst på hösten innan :( Och så står vi på kliniken med henne också och de skakar på huvudet då hon var 4-gradigt halt vid böjprov efter ett år ungefär :crazy: Utdömning nästa liksom.. Men med behandling i leden osv så blev hon bra kanonfort, de blev t.o.m. förvånade när hon var helt ohalt när vi kom tillbaka.. :)
Detta var februari -04 och i maj samma år tävlade vi dressyr igen, bara en liten tävling för att visa! Nu är det ett år sedan o hon har inte haft nåt problem alls o känns fräschare än nånsin! :love:
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Min kompis 25 åriga B-ponny gick LB med vinst i höstas. Sen blev hon sparkad och benet höll på att gå av... Hon fick stå på box länge och tappade mycket muskler. Hon kommer aldrig tillbaka till tävlingbanan är det bestämt nu. Svårt att sätta nya musker på en så pass gammal häst också. :( Annars hade planen varit division ett (LB - LB+5 - LA) för henne för våren.
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Bara hästen tycker att de e kul o har till räkligt med styrka så går de nog bara bra... :p
Varför skulle de inte gå bra?
Som sagt bara hästen tycker de e kul...! :p
 
Sv: Gamla hästar och ponnyer!!!

Nora skrev:
Så länge ponnyn/hästen tycker det är kul och det inte blir FÖR ansträngande tycker jag man kan fortsätta! Man får ju bara vara nogrann med jämn träning och ordentlig uppvärmning!

så länge dom inte är skadade & mår dåligt av det så.
men man kan tävla ponny mycket länge än stor häst. Ponnysar blir
oftast mycket äldre.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: Fiorano
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp