Bukefalos 28 år!

Gammal HÄst?!

T

Tokloke

Undrar lite om vad ni tycker att en häst som startar en CL Distansritt bör ha för maxålder, lr rättare sagt när borde man lägga av?!
 
Sv: Gammal HÄst?!

kalla mig tråkig elr nåt, men jag tycker nog att det beror väldigt mycket på hästen och dess hälsa, snarare än ålder. har träffat superpigga 25åringar och 11åringar som varit slut..
 
Sv: Gammal HÄst?!

11 åringar??? :eek::eek::eek:

den älsta distanshästen jag har träffat var 27! fast då gick han nog bara 5 milare... men ändå...

sen kanske jag inte skulle börja träna en häst som var 20 om den hade varit skadad o stått länge eller nåt sånt... men för låga klasser märks det när den inte kan gå längre, för då kan den helt enkelt inte gå! den är halt eller medtagen på annat sätt...
 
Sv: Gammal HÄst?!

ja..inte just inom distans kanske, men det finns ju alltid folk som går för långt så att hästen blir förstörd :( ..
 
Sv: Gammal HÄst?!

ok då är jag med... men jag antog att personen menade när ingen hade förstört hästen... om hästen har medfödda fel som gör att den tillslut slås ut räknas inte.. eller jo det räknas... men bara halvt... fattar du?? man kan ju liksom inte klaga på personen då... om det är en skada som man inte vet om förstås
 
Sv: Gammal HÄst?!

Min kille är 22 år och våra ridturer här hemma är oftas långa. Vi ska vara med på Hökensås ritten 50CR nu i maj tror inte det blir några som helst problem för honom att klara av den . /Hum
 
Sv: Gammal HÄst?!

Tack för svaren.

Varför jag undrar är för att jag har en häst som är nu 23 år men fullt frisk, har inte gått jätte mkt förra året (pga av sjukskrivning av mej och inga skador på hästen) men har gått mkt i övrigt, har satt igång honom försiktigt i år igen och nu är vi ute och rullar låga travpass, han blir ju lite trött när vi kommer hem, ställer sig och vilar och tar igen sig ett tag och sen verkar han må jätte bra.

Vi startade vår första ritt 1991 och har gjort några mil sen dess men bara i CL då det passar mej bäst.

Tänker anmäla mej till lovisedalsritten och om jag förstått rätt så är det ganska mkt väg, ej så mkt sten och lera.

Till detta såhar han gått på lösdrift sen i sommras och har nog aldrig varit så fräsch.

Förut reds han nästavarje dag och hade problem med smågrejor hela tiden men sen jag drog ner på ridingen denna höst verkar det inte finnas en enda krämpa så det var kanske detta han behövde.

Men det finns ändå en fundering då han ändock är 23, fast det känns som om man kan kalla det "Still going strong";)

Ska bestämma mej på söndag, hjälp mej gärna till ett beslut, känns som om det kan vara vad jag behöver.

(troligen är det jag som kommer att vara halvdöd efteråt)

Mvh Tokloke
 
Sv: Gammal HÄst?!

Jag tycker absolut att du kan starta. Har själv funderingar på att starta min 18 åring på hökensås, han har aldrig gjort en distans tävling utan bara hopp och dressyr tävlat tidigare. Vi får se hur träningen fortskrider :banana: ( tänker inte rida fort )
 
Sv: Gammal HÄst?!

Ja det lutar åt det mer o mer för nu löste jag licens!
 
Sv: Gammal HÄst?!

jag tävlade min pålle första gången en cr i distans när hon var 20 år gammal. min arab som nu är 28 tränade vi skit mkt med i somras så han kunde var i så bra kondis att jag tror han skulle klara många mil =) så det är nog aldrig försent.. tror det är upp till individen i fråga. viss ablir gamla vid 15 å sen har finns de ju sånna hästar som jag har som total VÄGRAR bli gamla nu 23 å 28 =)
 
Sv: Gammal HÄst?!

Min tant debuterade som 20-åring. Enda problemet jag ahde var att rida tillräckligt långsamt.

Hade funderingar på att starta ngn PP med henne i år också men hon bir så stressad av att åka osv så jag låter henne slippa det. Men att hon skulle orka, det har jag inga som helst tvivel om.
 
Sv: Gammal HÄst?!

Tack för alla svar. VI anmäler! men tyvärr fick jag en tappsko i går men hoppas att hovis kan komma redan i denna vecka , i värsta fall får jag åka till honom för att få det gjort.

tokloke
 
Sv: Gammal HÄst?!

ok då är jag med... men jag antog att personen menade när ingen hade förstört hästen... om hästen har medfödda fel som gör att den tillslut slås ut räknas inte.. eller jo det räknas... men bara halvt... fattar du?? man kan ju liksom inte klaga på personen då... om det är en skada som man inte vet om förstås

jo jag menade mer att jag tycker det är svårt att säga en generell ålder, när alla hästar är så olika och haft så olika liv. förstår du vad jag menar? menade inte att just denna häst är skadad eller så..
 
Sv: Gammal HÄst?!

Vi kanske skulle ta ut Samsheik på distansbanorna..

:cool:
 
Sv: Gammal HÄst?!

När min gammel man var 22 så tävlade vi en CR50. Utan problem, han var dock med i landslaget i unga år så han visste vad som gällde och han älskade det.
 
Sv: Gammal HÄst?!

Vi gjorde det!!!
Blev godkännda på lovisedalsritten 4 mil och fick även ett hederspris för äldsta hästen!!!!!!

Härligt Tokloke:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: a1agnlju
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 701
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 945
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp