Kort- eller långsiktiga mål? Vilken typ är du?

Hur korta/långa mål har du?


  • Antal omröstningsdeltagare
    38
När jag säger utvecklas snabbare tänker inte jag just rida tex MSV B snabbare.
Utan att man lär sig förstå sin häst, hitta ett gemensamt språk, lära sig sitta och inverka på ett för hästen och ryttaren trevligt sätt, lära sig vilken ridning som är sund för hästen och nå dit där man inte sliter på hästen via ridningen. Så man hittar balans, lösgjordhet, små hjälper och en sits som inte stör. Och kan hjälpa hästen med ev psykiska grejer också.
Och att nå dit är verkligen inte helt enkelt och går sällan fort. Men man kan snabba på processen.
För som du säger vill man ju göra det bra. Och det kan ta tid när man är noggrann. Vilket jag tycker är bra om man är! Jag är detaljnörd IOM att jag upplever att man måste vara det om man vill bli bra. Och då inte bara bra som rida GP. Utan bra som lyhörd, inte rida i spänning/obalans etc.
För har du ingen stadig och bra grund kommer du iaf få backa bandet sen när du plötsligt inser att du inte får till skolor, byten etc. Det beror oftast på att du missat något i grunderna.

Jag upplever att hästarna tycker jobbet är kul så länge de förstår och förmår det man ber om. Det måste vara tydligt. Och att se till att de är i balans och att man rider i lösgjordhet så brukar det också ge fin arbetsvilja.
Jag vet ingen frisk häst som rids enligt ovan som är helt ovillig till tex skänkelvikning eller någon annan rörelse.

Och givetvis kan jag också fräsa runt i full galopp på en äng eller hoppa stockar i skogen bara för att det är kul. Allt är inte bara för att snabbast möjligt utvecklas inom whatever. 😊

Jag har lite svårt att förstå när du skriver ”man” om du menar dig själv eller om du tänker att samma sak skulle gälla för mig med och vill tipsa om det? 😅
För jag inbillar mig att det kan vara ganska olika vad som fungerar för olika personer (och jag tror inte att du och jag känner varandra så pass väl att du vet vem jag är? Så tänker att du kanske pratar mer generellt om vad du tycker funkar?)

Men det var litegrann utgångspunkten för den här tråden, att jag insåg då vi pratade om mål och strukturer att vi (som då pratade) hade väldigt olika sätt som funkade för oss (och också saker som inte alls fungerade för var och en). Och jag tycker av det lilla jag läser här att det nog verkar vara så för de flesta, en del är mycket strukturerade och vill veta vad de gör och varför hela tiden medan andra går mer på känsla och dagsform. Vissa vet exakt var de ska och andra siktar mot stjärnorna men kan landa på månen lika gärna :D

Men intressant är det :) Jag gillar att människor kan vara så olika varandra :)
 
Oj, det minns jag inte. Sista 3 sakerna.
Det var rätt länge sedan jag hann träna nu. Och det har inte varit för den som gett 3 tydliga läxor. När jag senast tränade för den hade jag tränat enligt systemet i ca 20 år och ridit lektion ofta 3-7 ggr v och skuggat tränarna många timmar/v. Plus bott och jobbat där. Så jag ansågs klara annan typ av undervisning och fick inte 3 saker längre.
Ska jag välja 3 från sista träningen med annan tränare så var det att ha hästen lite rakare i levadjobb. Resultatet av det blev så klart bättre balans för hästen och enklare för honom att sitta. Att börja lägga i lite luft i övergång från piaff till trav. Resultatet blev att börja plocka fram passage. Och att fortsätta vara noga med att hästen ska kunna ha en av- och på-knapp liksom och kunna både tagga upp och tagga ner. Resultatet är en häst som ska hållas lagom tempererad IOM att den hästen har mycket energi som inte får bli stress.

Det är litegrann min misstanke att många både får och har läxor men sen minns knappt eleven och definitivt inte tränaren vad det egentligen var för läxa nästa gång vi träffas ;) men det är inget jag egentligen vet från hästvärlden, kommer mer från jobbet där jag verkligen arbetar med sådana punktlistor hela tiden och har insett att trots att jag är tydlig och har allt dokumenterat så är det inte helt ovanligt att många glömmer av både vad det var som skulle göras, att göra det OCH att utvärdera det 😅
Men dessa personer utvecklas ändå, och jag får rabbla upp och utvärdera punkterna (”läxorna”) så strukturen finns 😎 så är alla nöjda även om det inte alls görs som tänkt.
 
Jag har lite svårt att förstå när du skriver ”man” om du menar dig själv eller om du tänker att samma sak skulle gälla för mig med och vill tipsa om det? 😅
För jag inbillar mig att det kan vara ganska olika vad som fungerar för olika personer (och jag tror inte att du och jag känner varandra så pass väl att du vet vem jag är? Så tänker att du kanske pratar mer generellt om vad du tycker funkar?)

Men det var litegrann utgångspunkten för den här tråden, att jag insåg då vi pratade om mål och strukturer att vi (som då pratade) hade väldigt olika sätt som funkade för oss (och också saker som inte alls fungerade för var och en). Och jag tycker av det lilla jag läser här att det nog verkar vara så för de flesta, en del är mycket strukturerade och vill veta vad de gör och varför hela tiden medan andra går mer på känsla och dagsform. Vissa vet exakt var de ska och andra siktar mot stjärnorna men kan landa på månen lika gärna :D

Men intressant är det :) Jag gillar att människor kan vara så olika varandra :)
Jag pratar i lite mer generella termer när jag säger "man". Tränare ska givetvis kunna anpassa efter individ, både häst och ryttare. Även om alla är olika och funkar olika så finns ju forskning på hur de flesta bäst lär in saker. Och hur psykologi och biomekanik funkar.
För mig är det ingen rättighet att rida. Ska vi rida tycker jag inte det får ske på bekostnad av hästens välmående. Då kan det vara så att man måste lära sig rida annorlunda för att hästen inte ska må dåligt, psykiskt som fysiskt. Att nå det där med att inte hamna i slitage eller att kunna låta bli att sätta dem i lägen där det blir mentalt påfrestande etc tycker jag man bör sträva efter och ha som mål. Och göra det under en rimlig tidsram. I övrigt är det väl bara att chilla med sina mål eller icke-mål.
 
Det är litegrann min misstanke att många både får och har läxor men sen minns knappt eleven och definitivt inte tränaren vad det egentligen var för läxa nästa gång vi träffas ;) men det är inget jag egentligen vet från hästvärlden, kommer mer från jobbet där jag verkligen arbetar med sådana punktlistor hela tiden och har insett att trots att jag är tydlig och har allt dokumenterat så är det inte helt ovanligt att många glömmer av både vad det var som skulle göras, att göra det OCH att utvärdera det 😅
Men dessa personer utvecklas ändå, och jag får rabbla upp och utvärdera punkterna (”läxorna”) så strukturen finns 😎 så är alla nöjda även om det inte alls görs som tänkt.
Alltså.. Det var jättelänge sedan jag hann träna. Och då inte för tränare som ger läxor. Utan som ger mig input under lektionen och sen vet jag själv vad jag ska jobba vidare med.
När jag red för den jag fick de där 3 sakerna i läxa var det inget jag glömde på den tiden som tränaren gav bara 3 läxor. Det hade ju synts väldigt också om jag inte fick igenom de uppgifterna jag fått.
Beroende på elev brukar jag ge ca 3 läxor. Och de får då frågan i slutet av passet vad de ska träna på och får då själva räkna upp sakerna och brodera ut lite. De brukar absolut minnas. Det märks tydligt att de tränat på läxorna.
Om man tex tar en ryttare som fastnar i innerhanden, blir stum där och hästen blir ju då inte eftergiven och lösgjord och kanske tex hänger på inner bog pga det. Om ryttaren jobbar på det kan jag ju se både handen och att hästen svarar korrekt och även får en bättre form och hålls lösgjord. Eller ryttaren kanske har något off i sitsen och den lär sig korrigera det. Klart det blir skillnad så man ser det!
 
Jeg har ofte planer, og ikke mål.
Jeg har planer for dagens rideøkt, men når jeg setter meg på hesten, så kan planen endres utifra hestens dagsform.
Jeg har langsiktige mål, det spiller ingen rolle når jeg når dem, men synes de er viktige å ha. Feks, målet er å få ponnien til MC i dressur, om det går, MB. Men kanskje hun ikke trives med å gå så mye på banen, da får det bli andre mål.
Jeg har også delmål, som feks jeg har lyst til å løshoppe henne før vinteren. Aner ikke om det kommer til å skje... siden hun er skadet.

Jeg synes mål verken er jobbiga eller roliga, men nødvendige for å ha litt struktur.

Målene mine er vel en blanding av smarte og kjenslomessiga. Jeg ønsker mer enn noe annet å få ridd felttavlan igjen, det er mest kjensler involvert der.

Jeg tenker at man må anpasse mål etter sin personlighet. Noen synes det blir stressende andre synes det er deilig. Jeg er sånn at jeg har mål, men om vi ikke kommer dit så er det ikke så farlig. Jeg har kjempet nok mot målet om å få egen hest igjen, så nå skal jeg nyte å ha hesten, og ikke stresse.

Synes det er helt greit at mål er hemelige. Det er jo noe personlig. Jeg blir nesten irritert når folk spør meg hva slags mål jeg har med unghesten. Når man knapt har ridd en hest, så vet man ikke hva slags egenskaper, personlighet og heller ikke hva hesten liker. Noen hester hater å gå på banen. Jeg ønsker jo å ri dressur, men om hesten synes det er gørr kjedelig og viser det... da vil jeg ikke tvinge den. Jeg vil at den skal ha like kul som meg.
 
Senast ändrad:
Jeg har ofte planer, og ikke mål.
Jeg har planer for dagens rideøkt, men når jeg setter meg på hesten, så kan planen endres utifra hestens dagsform.
Jeg har langsiktige mål, det spiller ingen rolle når jeg når dem, men synes de er viktige å ha. Feks, målet er å få ponnien til MC i dressur, om det går, MB. Men kanskje hun ikke trives med å gå så mye på banen, da får det bli andre mål.
Jeg har også delmål, som feks jeg har lyst til å løshoppe henne før vinteren. Aner ikke om det kommer til å skje... siden hun er skadet.

Jeg synes mål verken er jobbiga eller roliga, men nødvendige for å ha litt struktur.

Målene mine er vel en blanding av smarte og kjenslomessiga. Jeg ønsker mer enn noe annet å få ridd felttavlan igjen, det er mest kjensler involvert der.

Jeg tenker at man må anpasse mål etter sin personlighet. Noen synes det blir stressende andre synes det er deilig. Jeg er sånn at jeg har mål, men om vi ikke kommer dit så er det ikke så farlig. Jeg har kjempet nok mot målet om å få egen hest igjen, så nå skal jeg nyte å ha hesten, og ikke stresse.

Synes det er helt greit at mål er hemelige. Det er jo noe personlig. Jeg blir nesten irritert når folk spør meg hva slags mål jeg har med unghesten. Når man knapt har ridd en hest, så vet man ikke hva slags egenskaper, personlighet og heller ikke hva hesten liker. Noen hester hater å gå på banen. Jeg ønsker jo å ri dressur, men om hesten synes det er gørr kjedelig og viser det... da vil jeg ikke tvinge den. Jeg vil at den skal ha like kul som meg.

Vad duktig du är på att formulera dig 😍
Tror jag förstår precis hur du menar och det ger väldigt intressant inblick i hur du fungerar 👍 Har du ”alltid” vetat att du fungerar så eller har det vuxit fram?
 
Vad duktig du är på att formulera dig 😍
Tror jag förstår precis hur du menar och det ger väldigt intressant inblick i hur du fungerar 👍 Har du ”alltid” vetat att du fungerar så eller har det vuxit fram?
Det har kommet med alder og erfaring. Når jeg var yngre så skulle jeg alltid "bli best". Ikke noe klart mål, bare å være bedre enn andre. Ikke noe sunt mål.

Men hestene jeg har eid, hestene jeg har ridd, og min egen helse (kronisk syk) har lært meg masse. Hver eneste hest, selv den gamle fjordingen jeg red i vinter, kan lære deg noe. Om deg selv som menneske og om deg selv som rytter. Noen lærer deg at denne typen hest bør du holde deg unna fordi den bringer ut de verste egenskapene dine... Men så finnes det hester som lærer deg å føle, hvert steg, hvert tøyletak. Jeg hadde en gammel hest i rehabilitering som lærte meg at om jeg er tålmodig så kan jeg få til ting jeg trodde var umulig...
Ofte tenker jeg, om jeg hadde fått ridd den hesten igjen, hva kunne jeg gjort bedre.. eller, jeg skulle ikke hatt den hesten på det tidspunktet... men, om jeg ikke hadde hatt den da, så hadde jeg ikke vært der jeg er nå. Som menneske, som rytter.

Jeg håper det ga mening... jeg lærte noe senest i går når jeg skrittet unghesten i 15 min. Jeg innså noe om meg selv, om min ridning. Nå må jeg implementere det så ting blir bedre for meg selv, og for unghesten.
Jeg er ingen ekspert. Jeg har ingen fantastiske resultater. Men jeg har minner om hester som har lært meg så utrolig masse.
 
Jag har "slutmål", vilket i mitt fall är det jag i slutändan skulle kunna vilja göra med min häst/den nivån jag tror att vi maximalt kan nå. Sedan har jag årsmål, t.ex. att "det här året hade jag velat komma upp i nivån så att jag kan göra x" som jag kan jobba mot under året (och sedan skjuta till nästa år om jag inte lyckas komma så långt under året ;). Och när jag rider har jag någon grov plan för vad jag tänker göra (vilket dock kan ändras under tiden jag rider).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 957
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp