Gammal hund och valp

lizzie

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd. Är fundersam på hur jag ska göra. Jag har en snart 9-årig schäfertik som har höftledsfel, hon kan fortfarande gå i trappor osv utan problem, men det märks att hon har problem med höfterna. Framför allt när vår andra hund vill leka. Vår andra hund är en amstaff-blandning, en tik som blir 3 år i sommar. Den lilla damen är en riktig energiknippe som gärna busar och det ganska hårdhänt. Busfröet består ju av 28 kg muskler ;).

Vår gamla schäfer orkar inte alls hänga med i buset längre, utan börjar busa, men blir sedan vrålarg när den lilla blir för hårdhänt. Den lilla fattar ju inte alls vad hon gör för fel... :crazy:

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en valp, så amstaffblandningen får sin lekkompis och inte är helt själv den dagen vi är tvungna att ta bort schäfern (vilket kan komma väldigt fort helt plötsligt...). Amstaffen klarar INTE av att vara själv!

Just nu så är jag arbetslös så det skulle funka bra att ta hem en valp just nu. För övrigt så bor vi på en gård på landet och vi har plats för 3 hundar utan problem.

Samtidigt så är jag orolig över att det kanske blir för mycket för min gamla schäfer.... Valpar är ju rätt jobbiga emellanåt ;)

Någon som har några tips och råd att ge mig.

/Lizzie
 
Sv: Gammal hund och valp

Kanske dags att du uppfostrar 3-åringen. Hon är ju faktiskt vuxen. Risken är att schäfern sätter åt ordentligt och då kan det bli tufft.
Annars tycker jag att hundar ska kunna klara sånt här själva på ett naturligt sätt.

Varför kan unghunden inte vara själv (utan annan hund)?

LIA
 
Sv: Gammal hund och valp

LIA skrev:
Kanske dags att du uppfostrar 3-åringen. Hon är ju faktiskt vuxen. Risken är att schäfern sätter åt ordentligt och då kan det bli tufft.
Annars tycker jag att hundar ska kunna klara sånt här själva på ett naturligt sätt.

Varför kan unghunden inte vara själv (utan annan hund)?

LIA

3-åringen är bra fostrad. Säger jag till att hon inte ska busa med den gamla, så lugnar hon ner sig. Det är bara att 9-åringen inte alls hänger med längre. Det är t o m så att 9-åringen kan påbörja bus och 3-åringen blir vrållycklig och börjar fara runt som en annan guttaperkaboll. Ser då på min 9-åring att hon blir hur frustrerad och sur som helst över att hon inte hänger med, vilket hon också låter gå ut över 3-åringen.

Det är fortfarande den gamla som bestämmer, även om de har rykt ihop en gång på riktigt. :crazy: Börja slåss över en säck morötter... Så om det verkligen gäller.... då har inte schäfern en chans :crazy:

3-åringen får oerhörd separationsångest när hon blir lämnad själv. Skulle hon vara helt själv utan sällskap av annan hund, så skulle jag vara tvungen att ha henne i en bur. I alla fall om jag vill ha huset helt.

/Lizzie
 
Sv: Gammal hund och valp

Hej. tycker inte alls att du gör fel i att skaffa en till hund. Det finns många hundägare som har många hundar och särbehandlar speciellt en.
Jag har en gammal gubbe som leker bara när han vill och resten av tiden ligger han på mitt kontor och myser, och dom andra hundarna accepterar det.
Vissa busar mer än andra och det vore synd om dom inte får leka av sig. Se till att skäm bort en gamla ordentligt, dom finns ju tyvärr inte hos oss för alltid.
 
Sv: Gammal hund och valp

Rockport skrev:
Hej. tycker inte alls att du gör fel i att skaffa en till hund. Det finns många hundägare som har många hundar och särbehandlar speciellt en.
Jag har en gammal gubbe som leker bara när han vill och resten av tiden ligger han på mitt kontor och myser, och dom andra hundarna accepterar det.
Vissa busar mer än andra och det vore synd om dom inte får leka av sig. Se till att skäm bort en gamla ordentligt, dom finns ju tyvärr inte hos oss för alltid.

Det blir nog en vovve till. Var och kollade på en 4-mån schäfertik idag som verkar urmysig. Min 3-åring behöver verkligen ha en kompis och kunna busa med. När jag skaffade min schäfer så hade jag två hundar sedan tidigare. Den äldsta av dessa två tyckte det var rätt skönt att slippa leka ibland ;) Och när jag fick ta bort henne så hade de två kvarvarande hundarna varandra. Var rätt skönt att inte behöva leta reda på en ny kompis på direkten.

Min gamla schäfer kanske har 1 år kvar. Det är svårt att veta just när de har höftledsfel. Hon kan ju bli väldigt mycket sämre helt plötsligt. Hon blev röntgad för 4 år sedan och vet. sa då att hon kanske hade cirka 3 år kvar. Eftersom vi bor i 1,5 plans hus så har vi sagt beslutat att så länge hon kan gå upp och nerför trappan av egen maskin utan problem så får hon hänga med. Jag kommer inte klara av att bära henne upp och ner, och får denna hund inte sova brevid min säng.... då kommer hon väl sörja ihjäl sig.

Men än så länge funkar det, hon kan t o m hoppa in i skuffen på vår 945:a av sig själv, även om hon inte är lika smidig som hon var förr. Dock sover hon mycket mer, och som sagt - det märks tydligt när hon vill busa, att blir det för mycket hoppande och springande så blir hon frustrerad och olycklig över att det inte går längre.

Så vi hämtar hem schäfertiken på fredag och förhoppningsvis så kommer mina 2 damer acceptera den lilla nykomligen :)

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Frost116
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 452
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp