Bukefalos 28 år!

Gapande häst..

Sv: Gapande häst..

såg nu att du hade kollat munnen på hästen...

hästen trivs inte på stång?
 
Sv: Gapande häst..

Om du har rätt & välanpassad utrustning och har låtit en bra tandläkare kollat igenom munnen så ta hjälp av en tränare.
Hästar som gapar gör det av obehag - inte för att den tycker det är bekvämt och roligt.
 
Sv: Gapande häst..

har hästen ont någonannanstans?

stäng inte igen nosen på hästen för att dölja problemet.[/QUOTE]

väldigt bra skrivet! Man ska absolut inte sätta på en nosgrimma och spänna åt hårt, som att det skulle bli bättre. Om hästen gapar så är det uppenbarligt att det är något som stör den och att då bara stänga inne problemet gör bara saken värre.
Sen kan det ju precis som carolinensv skriver att hästen kan ha ont någon annan stans. Ta ut en equiterpeut, massör eller veterinär som får kolla igenom övriga delar på hästen, och sen en tandläkare som kan titta till tänderna. Sen tycker jag också att du ska rida bettlöst, det tycker jag egentligen att alla ska göra men speciellt om man har problem emd hästens mun.

Lycka till!
 
Sv: Gapande häst..

hej min häst gör likadant. jag använder stångbett, tästat olika nosgrimmor. kollat tänderna inget problem där. Han är snäll så när jag rider ut rider jag mästadels med långa/halvlånga tyglar. MIn ridlärare har sakt att en del hästar håller på att gapar när man rider...
Det behöver inte vara något problem. Jag har vant mig och min häst mår inte dåligt av det.


Hur i sjutton får man ihop ett stångbett med en pullargrimma? Det hajar inte jag. Vill gärna se bild på det.
 
Sv: Gapande häst..

Hur i sjutton får man ihop ett stångbett med en pullargrimma? Det hajar inte jag. Vill gärna se bild på det.


Det är TS som har pullargrimma, pralinen hade stångbett. Två olika människor:laugh:

Säger som dom andra, kolla tänder och testa lite olika bett. Vissa hästar trivs med vissa bett.
 
Sv: Gapande häst..

Men hjälp :eek:

Det är ju inte bara tänderna som kan orsaka problem! Hästarna har olika form på munnen och tungan, vilket gör att olika typer av bett fungerar olika bra.
Klart han är snäll när du rider på stång, han har väl lärt sig att det gör ont om han går emot...

Nä, något är fel om hästen gapar, skulle tro att din stång inte passar och ger hästen obehag.
Varför rider du på stång förresten, om den är så snäll?

Och alla stångbett gör ont? Det finns väldigt snälla stångbett i världens sortiment också, inte bara monstervarianterna.

Frågan är istället VAD för stång? Sen ska givetvis inga problem lösas med ett skarpare bett. Speciellt inte när man inte ved var problemet är.
 
Sv: Gapande häst..

hej min häst gör likadant. jag använder stångbett, tästat olika nosgrimmor. kollat tänderna inget problem där. Han är snäll så när jag rider ut rider jag mästadels med långa/halvlånga tyglar. MIn ridlärare har sakt att en del hästar håller på att gapar när man rider...
Det behöver inte vara något problem. Jag har vant mig och min häst mår inte dåligt av det.


Nosgrimmor löser inte problemet.. Ta reda på varför din häst visar obehag, när dom gapar så gör dom det inte för att det är kul, utan det är något som stör. Din ridlärare känns inte så seriös om hon/han avfärdar gapandet med att en del hästar gör så.. Kanske du spänt bettet för hårt/löst, kanske den inte trivs med stång överhuvudtaget?
 
Förutsatt att hästen inte har ont av utrustning och eller allmänt smärtpåslag:

Jag skulle börja om från början. Såsom att påbörja en inridning. Steg för steg introducera små nya moment i ridningen. Då kan man se tydligare vart problemet uppstår.
Alltså dag ett; börja med avsutten promenad i grimma.
Dag två lägg på sadel. Avsutten prommis. Dag tre träns och promenad avsutten.
Dag fyra skrittpass utan arbete.
Dag fem, skrittpass i arbete. Och så vidare.
Volt, rakt spår? Man får bli en detektiv och söka ledtrådar till varför.
Jag tror hästen vill komma undan något, frågan är vad?
 
Man rider väl inte stångbett med nosgrimma som spänns under bettet! Förbjudet på tävlingar för islandshäst.

Blev inte det förbjudet för att det var så många bettrelaterade munskador? Eller var det stångbett som blev förbjudet? Minns inte riktigt men läste nått om det för ett tag sedan. Oavsett så har ju var och varannan hopphäst stångbett och pullar eller aachengrimma
 
Blev inte det förbjudet för att det var så många bettrelaterade munskador? Eller var det stångbett som blev förbjudet? Minns inte riktigt men läste nått om det för ett tag sedan. Oavsett så har ju var och varannan hopphäst stångbett och pullar eller aachengrimma
Stångbett i sig är inte förbjudet, däremot typen med port.
 
Fast port och tungfrihet är förbjudet på avelsvisning för islandshäst. På tävling har denna variant varit godkänd trots skaderisken. vet ej om det kvarstår men är förbjuden i andra länder. Godkänd nosgrimma på tävling när man har stångbett är den Engelska dvs hög nosgrimma. Inte bombsäker på Fipo reglerna dock. Sen när det gäller hur hårt en nosgrimma ska spännas råder en viss osäkerhet vid bedömmningen för domarna. 2 små barnfingrar innebär en mycket hårt spänd nosgrimma vilket är ok enligt Fipo tyvärr då 2 fingrars regeln gäller.
 
Några tips på hur man får en häst som springer & gapar helatiden att sluta? :confused:
Har pullarnosgrimma på henne för tillfället. Tips?

Min häst som gapade o gick emot slutade helt med det när jag tog av nosgrimman. Har nu ridit henne utan i typ fyra år, har inte haft ett enda problem med avsaknaden av nosgrimma. Enda gången hon gapar nu är när jag är orättvist hård. I början hade vi en curbstrap under bettet för säkerhets skull.

Min häst är hos en av Sveriges bästa tandläkare en gång om året och har inga tandproblem bakom beteendet. Hon har utprovade bett som hon trivs med. Så hon verkar helt enkelt bara tycka illa om att ha nosgrimma. Däremot är det lite lustigt för hon går mer än gärna bettlöst i micklemtränset o det sitter ju åt som en nosgrimma...
 
Däremot är det lite lustigt för hon går mer än gärna bettlöst i micklemtränset o det sitter ju åt som en nosgrimma...
Fast då har hon ju inget bett så det är väl fullt logiskt egentligen, det är inte nosgrimman i sig hon inte gillar förmodligen utan just bett och nosgrimma
 
De första du kan göra är att byta nos grimma, kan vara så att de har blivit skav i munnen av tänderna, så be en veterinär kolla dem och ev byta bett, de är vad jag kan komma på att du kan göra :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
817
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Cattis_E
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Mrs Chippy
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på träningsshorts som sitter bra på lite större lår och rumpa, som tål att springas i utan att åka upp till skrevet och...
2
Svar
24
· Visningar
924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp