Bukefalos 28 år!

Gapande häst..

S

_smirnofff_

Några tips på hur man får en häst som springer & gapar helatiden att sluta? :confused:
Har pullarnosgrimma på henne för tillfället. Tips?
 
Sv: Gapande häst..

Ta av nosgrimman helt och se om hon fortsätter.

Kolla tänderna säger jag bara och tänk på hur du använder händerna
 
Sv: Gapande häst..

Rida bettlöst tills vetrinären har undersökt tänderna nogrannt kan va en ide.
 
Sv: Gapande häst..

Kolla tänderna och huvudet över huvudtaget. byt till en snällare nosgrimma tills problemet är löst!
 
Sv: Gapande häst..

hej min häst gör likadant. jag använder stångbett, tästat olika nosgrimmor. kollat tänderna inget problem där. Han är snäll så när jag rider ut rider jag mästadels med långa/halvlånga tyglar. MIn ridlärare har sakt att en del hästar håller på att gapar när man rider...
Det behöver inte vara något problem. Jag har vant mig och min häst mår inte dåligt av det.
 
Sv: Gapande häst..

Det du kan göra är
Kolla tänderna
Kolla så det inte är bettet som är för stort/litet, skarpt osv.
Byt nosgrimma eller spänn upp, den kan tyckas vara obehaglig
Tänk på handen..
 
Sv: Gapande häst..

Skulle träna mkt på följsamheten både i din hand och hästens. Min unghäst gör också det ibland, men det är främst när hon "glömmer" vad en förhållning är och istället går emot. (rider helt utan nosgrimma)Tränaren säger att de flesta slutar med det när de förstår hur man ska följa handen och vänjer sig vid att de får eftergift när de själv är eftergivliga för handen. Du måste lära hästen att följa din hand och ge till den, och alltid vara noga med eftergift när hästen ger. :)

Men som första steg måste du nog kolla munnen på hästen, en del kan få ruskiga hakar och sår på lanerna och insidan av kinderna...:crazy: Och byt nosgrimma, använder du tvådelat bett? prova tredelat eller rakt.
 
Sv: Gapande häst..

Rida bettlöst tills vetrinären har undersökt tänderna nogrannt kan va en ide.

Bra ide!
Hästar gillar inte att ha bett i munnen som många tror. Det gäller alltså att hitta ett bett som hästen står ut med utan att protestera, det är väl så långt vi kan komma i kommunikationen med hästar. Sedan är variation alltid bra då olka betttyper sliter på olika ställen i munnen och sedan finns det ju bettlösa alternativ att prova/variera med....


Tandläkaren
 
Sv: Gapande häst..

Du har redan fått många tips men framförallt tycker jag att du borde fundera lite över VARFÖR. Lös problemet istället för att dölja det.

Hård/ inte tillräckligt följsam hand är en vanlig orsak - även om ryttaren oftast inte anser sig hård i handen.
Att tänderna behöver kontrolleras och åtgärdas är inte heller ovanligt.
Att bettet är felanpassat är vanligt. För litet är det sällan men för stort, eller har jklumpi utformning, leder på fel ställen, ringar som nyper...

Hästen gapar för att det är obehagligt, sedan om det beror på hand, tänder eller bett spelar ingen roll. Att dra åt en pullargrimma eller aachenrem för den delen och inte ens ge hästen möjlighet att komma undan obehaget är inte särskilt vänligt...
 
Sv: Gapande häst..

Det kan finnas många anledningar, kanske behöver tänderna fixas, bettet strl. eller typen av bett kanske inte passar, kan vara ett sätt att komma undan arbete. Detta var bara några exempel, jag tycker du ska prata med din tränare/vetrenär eller liknande, dem har nog dem bästa tipsen eftersom dem troligen känner hästen bättre. (Jag hade provat ltie olika nosgrimmor först)

MVH Elin
 
Sv: Gapande häst..

Gapar hästen när du leder den i grimma, eller när den går i hagen? ;) Nej, något är fel, hästen ska vara lugn och stilla i munnen när allt är som det ska.
 
Sv: Gapande häst..

hej min häst gör likadant. jag använder stångbett, tästat olika nosgrimmor. kollat tänderna inget problem där. Han är snäll så när jag rider ut rider jag mästadels med långa/halvlånga tyglar. MIn ridlärare har sakt att en del hästar håller på att gapar när man rider...
Det behöver inte vara något problem. Jag har vant mig och min häst mår inte dåligt av det.

Men hjälp :eek:

Det är ju inte bara tänderna som kan orsaka problem! Hästarna har olika form på munnen och tungan, vilket gör att olika typer av bett fungerar olika bra.
Klart han är snäll när du rider på stång, han har väl lärt sig att det gör ont om han går emot...

Nä, något är fel om hästen gapar, skulle tro att din stång inte passar och ger hästen obehag.
Varför rider du på stång förresten, om den är så snäll?
 
Sv: Gapande häst..

Några tips på hur man får en häst som springer & gapar helatiden att sluta? :confused:
Har pullarnosgrimma på henne för tillfället. Tips?

Rida på bettlöst tills problemet är åtgärdat.

"häst som springer och gapar hela tiden" = häst vill komma ifrån bettet av en eller flera anledningar.

Tips: Tänk över hur dina händer är i ridningen.
kolla munnen på hästen.
har hästen ont någonannanstans?
är bettet bra i storlek?

stäng inte igen nosen på hästen för att dölja problemet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
807
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Cattis_E
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Mrs Chippy
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på träningsshorts som sitter bra på lite större lår och rumpa, som tål att springas i utan att åka upp till skrevet och...
2
Svar
24
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp