går de till så ?

E

eriica-o21

vet ej om den ska ligga här.

men min kompis har sin häst uppstallad i ett stall där ägarns ena häst ska föla ( den är högdräktig) och kraftigt halt går på 3 ben :eek: . därmed kan den inte föla o boxen som är tänkt så dom ska sätta ihop två boxar.

men de e förlite boxar kan ägaren bara säga "min häst kan inte föla vanligt jag må¨ste låna din box jag har fixat en stallplats till dej där hos min kompis de är bara i några månader" hon sa något liknande. hon har även beklagat sej hos sin granne, då grannen sa " de är ju endå inte dina inakordingars problem de är ditt problem o inte dom som hyr in sina hästar där"..

de e ju som om min pappa sa att jag skulle bo på andra sidan gatan i egen lägehet bara för han är sjuk.

FÅR man göra så ? :eek:
 
Sv: går de till så ?

Vad har din kompis för kontrakt??? Vad är det för stall hon har fixat stallplats i??? Är det lika långt dit??? Är det sanmma pris för stallplatsen???
 
Sv: går de till så ?

vet inte mkt om kontraktet, ett mysigt på 5 -6 boxar urmysigt faktiskt. näe de e längre dit till stallet hon erbjöds istället och de kostar mer.
 
Sv: går de till så ?

Tja, stallägaren får säga upp sina inackorderingar om hon själv behöver boxarna. Med hur kort varsel hon får säga upp beror på vad kontraktet säger.

Om det skulle vara så att stallägaren måste bryta kontraktet för att akut kunna göra en box ledig och bad mig flytta till ett stall i närheten under ett par månader som dessutom var dyrare skulle jag nog kräva att stallägaren stod för mellanskillnaden åtminstone under uppsägningstiden.
 
Sv: går de till så ?

jo hon har 1 månad på sig att hitta ny stallplats ... :cool:
 
Sv: går de till så ?

Jag blev "vräkt" en gång för länge sen, för att stallägaren (som lovat mig en box efter sommarbetet) köpte ett sto med föl som hon sedan ångrade. Hon skulle sälja stoet igen, två månader senare, men eftersom hon inte hittade någon köpare så sa hon till mig "Det kan ta ett år innan hon är såld, så det finns inte plats för din häst här. Men om du vill kan han få gå ute dygnet runt ensam i hagen?" Det fanns ingen ligghall och min häst (fjording) var 3 år och jag hade precis köpt honom, så behöver jag verkligen säga att det inte lät så särdeles lockande att låta honom gå helt solokvist i en hage, eventuellt genom en hel vinter? Stallägaren, tycker jag, skötte det hela väldigt osnyggt, för nog sjutton kunde hon räkna ut att jag inte skulle vilja ha kvar min häst hos henne om han skulle gå ute dygnet runt utan ligghall - det är inte ens lagligt!

Men min poäng är att det är varje stallägares rätt att säga upp och bryta överrenskommelser på det sättet, men personligen hade jag nog meddelat sånt i god tid och inte erbjudit olagliga, riktigt dumma lösningar för min hyresgäst.
 
Sv: går de till så ?

Finns det kontrakt har väl inte stallägaren rätt, i juridisk mening, att bryta kontraktet? Och har man kontrakt på en box borde man rimligen också kunna kräva just en box och inte en hage.

Dessutom skulle det vara stallägaren som råkade illa ut om din häst stod olagligt utan ligghall i hennes hagar...
 
Sv: går de till så ?

Man kan bryta kontrakt, men hur vet jag inte. Jag hade kontrakt på en provanställning från oktober till april och det kontraktet bröt min chef i januari. Det måste hon ju ha rätt till? Jag fick ju 2 veckors uppsägningstid, precis som det stod i kontraktet att jag hade rätt till.

Det skojiga med stallplatsen jag nämnde ovan är att jag blev ombedd av en granne som kände dem att flytta min häst dit, för jag (som var 15) kunde tydligen mer om hästar än de som ägde gården. De hade haft hästar "i sin ungdom" och precis flyttat ut till landet och börjat med hästar igen. Grannen tyckte att det kunde behövas någon där som kunde hästar och som kunde lära dem ett och annat... :confused:

Ja, hon hade råkat i trubbel om hon haft min häst ute dygnet runt utan möjlighet till vindskydd/ligghall, men jag kunde liksom inte ens tänka tanken att låta min 3-åring stå ute själv hela nätterna. Personligen tror jag att hon gav det som förslag för att hon ville låta snäll, även om hon visste att jag aldrig skulle godta det. Hon ville inte att det skulle låta om att hon slängde ut mig, även om det var precis det hon gjorde. Jag menar, jag var inte den som kom sist till stallet, hon hade flera hyresgäster som hon minsann behöll. Men de hade ju "fiiiiina" hästar också och de var äldre än mig, så det är klart att hon hellre såg mig gå än någon av dem. Dessutom tyckte de inte om träningen jag ägnade mig åt - körning, löshoppning, canter med korta stigläder, sånt där som "riktiga" ryttare aldrig skulle göra! *my god...*
 
Sv: går de till så ?

Om du fick två veckors uppsägningstid som det stod i kontraktet har hon ju inte brutit det.
 
Sv: går de till så ?

Förövrigt menade jag inte att du skulle lämna häststackarn ute. Jag menade att man kunde upplysa stallägaren att det var hon som råkade illa ut.
 
Sv: går de till så ?

Ja, självklart hade jag kunnat säga det, men jag visste inte det då. Men hon som hade uthyrningsstall borde ju vetat om det?

Mitt kontrakt avsåg anställning till och med april, om jag tvingas sluta i januari är väl kontraktet brutet?
 
Sv: går de till så ?

Som jag förstår det har uppsägningstiden följts även för trådskaparen (de fick en månad på sig att flytta) och då är väl dennes kontrakt inte brutet heller?
 
Sv: går de till så ?

Finns ett kontrakt med uppsägningstid inskrivet, och stallägaren gett så mycket tid till hästägaren, då följer hon ju kontraktet. Vill hon däremot att hästen ska flyttas innan uppsägningstiden är slut, då borde man kunna kräva ersättning för mellanskillnaden i hyra etc.

Man kan anmäla till djurskyddsinspektören eller motsvarande om en häst missköts, dvs om stoet är halt, har ont och inte får någon vård. Det kan man också göra anonymt.
 
Sv: går de till så ?

de dräktiga stoet får vård:) jo men jag tkr de e så synd de är den enda tjejen jag kan rida med :( alla andra är så taskiga mot mej sticker iväg eller hoppar som jag inte får med min medryttarhäst. hon e den jag alltid rider med nuförtiden, jag vet inte riktigt jag skulle nog tycka de va tråkigt att rida ut själv nu.:crazy:
 
Sv: går de till så ?

Asså om hon inte har kontrakt eller så så kan stallägaren praktiskt taget slänga ut dom ur sitt stall:/ . Men ja är ju inte säker förstås ..
 
Sv: går de till så ?

Allt som har avtalats gäller. Stallägaren kan inte bryta kontraktet, men dock är det en månadsuppsägningstid, så om stallägaren meddelar om uppsägning, har hästägaren 1 månad på sig att flytta. Även om det inte finns ett kontrakt gäller detta då det måste vara rimlig tid. Jag vet detta för jag läser affärsjuridik. Slänger hon ut hästägaren blir hon skyldig hästägaren ersättning för merkostnaden.
 
Sv: går de till så ?

men sättet att säga de på va så otrevligt :eek: :(
 
Sv: går de till så ?

:p nä vet det men usch vad trisst de kommer bli utan henne i stallet där hon står, även fasst jag står i annat stall men de tar bara 10 minuter att skritta dit ;) får väll leta efter någon annan i hennes stil men de lär bli svårt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp