Bukefalos 28 år!

Går inte att ta in ur hagen! ETC

E

eternalsunshine

Hejsan hoppsan!
Jag har fått i uppdrag att uppfostra och träna en Shettis-> "Pirre" på ca 7år som bara gått lösdrift hela sitt liv.:smirk:
Han är lite människoskygg och tycker det är sådär att bli klappas och börjar lära sig att stå stilla när man borstar honom. Han tycker att det är obehagligt att ta på grimman så det brukar ta ett tag. Att stå uppbunden klarar han inte av. Sedan vilket är det största problemet: Han har hittlis inte gått att fånga in ur hagen en enda gång. Går endast om han får springa lös efter de andra hästarna.

Godis är ingen idé eftersom han inte äter ur handen.. och att han är huvudskygg gör tyvärr inget lättare.:crazy:

Har ni några bra tips på hur jag kan gå tillväga.
Jag brukar träna/leka med Nh och det fungerar bra. Fast jag har inte hunnit göra något alls med Pirre mer än att borsta av honom och sett hur han är när han står uppbunden. Försökte fånga in honom en gång men vi stod där i trettio minuter utan resultat och jag bestämde mig för att gå hem och planera det mkt noggrannare.

Jag har hört att han ska hålla hästen i rörelse och gå som en häst (dvs inte rakt mot) tills den ger med sig vilket kan ta kanske 1-2timmar.:idea:

Men jag vill ha många olika idéer för olika situationer etc.
Tack på förhand för alla förslag! :rofl: :bow:
Mvh Matilda
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

Hej!
Hoppas du inte tar illa upp, för mitt förslag är att du överlåter jobbet på någon som redan har kunskapen, helst någon som ser på hästlivet med NH-ögon. Ta gärna själv hjälp med utbildning av den personen.

Att åta sig att "uppfostra och träna" en häst är ett stort ansvar, vilket man inte bör se lätt på, och jag tycker inte det verkar som om du har tillräcklig kunskap eller erfarenhet för det ännu.
Shettisar är små, men ska för den skull inte betraktas som annat än en häst. ;)

I all välmening,
LIA
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

Hej hej!
Lät som en riktig liten filur du dragit på dig att uppfostra =) hehe. Men själklart kommer det nog gå vägen om man bara vet hur man ska gå tillväga.
Du säger att han är omöjlig att fånga från hagen. Det jag tycker ni ska göra är att låta honom gå i en mindre hage helt ensam. När du ska ta in honom så (eftersom han inte äter ur handen) ta med en hink med kanske lite morötter, knäckebröd eller havre eller liknande. Eventuellt hö att lägga på marken. Eftersom han är huvudskygg och inte tyckte om grimman så mycket så prova använda halsring/rem?

Tycker han inte om att stå uppbuden i boxen heller?
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

en liten idé är väl att du umgås med den i hagen, utan att "jobba" med den, bekanta dig, klia, gosa, borsta lite kanske osv...o sen ta ett steg i taget liksom...
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

Ge inte upp!!! Så´nt här är roligt. Man lär sig på sina misstag och det gäller att hinna se misstagen i tid, men hästar är förlåtande djur.

Det här med hagen. Fölgrimma som de har i england eller vad det är ( En sån med en 15cm lång flärp under att bara ta tag i) kan vara en god ide´.

Men nu skiter vi i själva ögonblicket när han tas. Det är att " gå som en häst" är kanon.

Gå och strosa i hagen noppa lite "gräs" gå kolla staketen lite. Låt honom helt enkelt bli nyfiken.
Gå i cirklar runt honom. Ta något steg imot honom, så fort ett öra är vänt åt ditt håll, VÄND AXELN TILL!! Ta något steg ifrån honom. Då har du bjudit in honom till din cirkel. Skiter han i dig, börja om igen ett steg mot honom tills han tittar/lyssnar på dig... vänd om. Tar han då ett steg imot dig GRATTIS!!!! Du har fått dit första steg till en bättre relation.. Kommer han bara ett steg imot dig, berömm med lugn röst. Fortsätt "beta" gräs och gå hem, lycklig!!!!

Det blir nog inte mer den dagen. Det är tufft för honom ska du veta.
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

Putt putt........... nu lilla fröken vill jag veta hur det går :p
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

hehe, grattis du har nog tagit dig an en av de mest envisa, men samtidigt mest personliga hästraser jag stött på...:smirk:
Det kommer säkert att gå bra, ge det bara massor med tid, var inställd på det!! Har alltid hävdat att uttrycket "ju mindre ju envisare" stämmer alldeles utmärkt....:smirk: (med risk för att generalisera förstås.)
Det viktiga är att du själv bestämmer dig för vad du vill uppnå med hästen och därefter kanske sätta upp veckomål att uppnå...var konsekvent i all hantering, är det stå still som gäller så är det...:)
 
Sv: Går inte att ta in ur hagen! ETC

Hejsan allihopa!
Hade totalt glömt bort denna tråden:o
Lägen är som så att ägaren bestämde sig för att hon var tillrökligt duktig för att inte be om hjälp så hon ville pyssla med honom själv.
Jag har alltså inte haft någon vidare kontakt med dem eftersom hon vill sköta det själv. Hästen är inte tam, det vet jag iaf..

Hon köpte två hästar men de går bara i hagen och görs inget med :smirk:
varför vet jag inte.
Men supadupa tips från er! Ska ta vara på det ifall jag stöter på såna problem igen i framtiden;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp