Bukefalos 28 år!

Går ner i vikt på fel sätt?

_moa_

Trådstartare
Jag sitter här i mina funderingar över mitt sto.
Hon är väldigt fet och i våras befarade jag att hon fått fång, vilket så inte var fallet.
Men veterinären rekommenderade mig att sätta henne på sträng diet med 1-2 kg hö om dagen.
Jag ska erkänna att jag inte följde veterinärens råd så strängt utan gav något kilo mer.
Hästen ifråga motioneras regelbundet och relativt hårt. Träningen har bestått till mesta del av körning eftersom vi ska bränna kalorier. Så hon har kört ca 6 dagar i veckan, långa skrittrundor eller rundor i alla gångarter.
I våras mätte hon 175 cm kring buken och 144 cm där man "brukar mäta" vid frambenen.
Nu mäter hon 164 cm kring buken och 140 cm vid frambenen.
Till saken hör att hon är inte fet kring magen, jag känner revbenen tydligt framifrån och bak och idag inbillade jag mig att det går och skymta revbenen med ögonen när hon arbetar. Dock har hon satt en del päls igen så jag är inte säker.
Men hon är otroligt seg, hon orkar ingenting. Från att ha varit jättepigg och glad och haft helt okej kondition så flåsar hon efter en lite travsträcka och går inte fram självmant alls längre. Hon går i en väldigt nerbetad hage och stödfodras med ½-1 kg hö om dagen.

Eftersom hon har en fångnacke och fettkuddar över rumpan vet jag inte hur jag ska göra. Sunda förnuftet säger ju att något i foderingen är fel. Hon kan ju inte få i sig rätt mängd mat eftersom hon är slö och går ner på fel sätt.

Hur skulle ni göra? Skulle ni fodra mer hö eller skulle ni lägga på kraftfoder eftersom hon tränas såpass hårt?
Hur är det med mineraler och vitaminer, kan det fattas något där? Jag läste någonstans att man skulle ge koppar och svavel till hästar med risk för fång då det saknades hos hästen när den fick fång och att man då kunde förebygga fången genom att ge den det? Samt alger?

Bild på hästen ifråga.
21050664.jpg
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Med så lite mat måste ju hästen få näringsbrist. I första hand bör man tillsätta lusern. Även om hästen är överviktig måste den ju har den näring den ska ha. Hästen på bilden ser inte överdrivet tjock ut, mera av den kraftigare modellen med lite hull.
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Även om hon är fet så måste hon ju få i sig den näringen hon behöver, man kan inte bara ge så lite mat som möjligt tills hon är smal nog.

Vet du vad du har för näringsinnehåll i ditt hö? (Om inte så kan du skicka iväg för analys.)
Jag skulle räkna ut en foderstat baserad på höet, och utefter det lägga till ev. kraftfoder. Men först och främst ge mycket mer hö, ett kilo om dagen till en så stor häst är väldigt, väldigt lite. Jämför med om du själv skulle bara äta ett par knäckemackor varje dag, hur mycket skulle du orka göra då?
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Får hästen i sig för lite går ju kroppen på sparlåga, hästen blir trött och seg och förbränningen stannar av precis som hos människor som bantar utan att något händer med vikten. Jag skulle köpa ett analyserat hö med aningen högre kvot men lågt Mj, under 8 iaf om det går att hitta. Går inte det skulle jag byta ut mycket av höet mot lusern, så hästen får i sig det protein den behöver men energin hamnar något under.

Mineralerna! Räkna så den får i sig allt den behöver. Och vätska. Och salt. Och rolig motion, inte bara samma körrunda varje dag.

Sedan kan man fuska lite och faktiskt ge någon dl havre, bara tex 100 g kan göra att en liten kallblodsponny får ny sprutt i benen:D Väldigt icke.korrekt sak att tipsa om när man ska banta aen häst, men prova och se om hästen blir lite mer busig och rörlig, då förbränns snabbt det extra intaget och lite till.
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

måste den gå på gräs då ?? även om det såg ut att vara en lite häst tkr jag 1-2 kg hö låter jätte lite, den måste ju ändå få sitt underhålsbehov täckt, nnars kommer den ju börja bryta ner musklerna sen. Trro nog den behöver mer mat, så tjock var den endå inte ser nog tjockare ut för att den är så lite och har så kort kropp. Kan du inte motionera den två gg om dagen och ge den mer mat ?? Jag brukade slänga in björkkvistar till min häst när han gick i enn hage med väldiht lite gräs, + att han fick hösilage. Men han åt på kvistarna ibalnd och hade något att pyssla med.
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Gräs måste hon tyvärr gå på, eller ja det går väl knappt att kalla det dom går på gräs.

Kan tillägga att hon går för tillfället inte med betesreducerade, utan det gjorde hon bara när dom skulle äta ner gräset.

Jag har inhandlat lucern som jag ska börja ge henne, hur många kilo tycker ni?

Havre, vågar man verkligen ge det? För isåfall kan jag ju testa med 1 dl bara och se vad som händer. Vem vet, hon kanske blir som unghästen är (utan havre), det finns inget stopp på benen:D
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

behöver hon bygga muskler skulle jag ge henne lite lusern, hur mkt är svårt att säga men skulle nog inte ge mer än 1kg.
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Det skall ta mer än ett halvår, minst 8 månader, att banta en häst på ett hälsosamt sätt. det innebär att extrem bantning är förkastligt, det skadar hästens organ och ämnesomsättning.

kan den inte stå på ett lågenergi grovfoder, så att den ändå kan äta vettiga mängder? gräsfröhalm eller vetehalm tex.
 
Sv: Går ner i vikt på fel sätt?

Jag tycker inte att jag har haft extrem bantning på Moa, förän nu då. Hon har varit pigg och glad hela våren och har pinat på som en galning. Det är först nu hon ändrat sig i tempramentet och jag förstod att det inte räcker det hon får, därav att jag stödfodrar. Sen flyttade jag också upp min islandshäst till shettisarna och när han gick ner 10 cm i buken utan motion alls så förstod jag verkligen att det inte finns så mycket mat i hagen.

Sen är det så jobbigt att veta om jag gör rätt som fodrar mer eller inte. Det känns aldrig riktigt rätt liksom. Är rädd att det istället ska bli för mycket och att hon går upp i vikt igen. Sen tycker en del att det är bra att hon går ner som hon gör, eftersom hon går ner. Å andra sidan är hon bara insjunken och revbenen känns jätte tydligt. Fettvalken över frambenen sitter iofs kvar, men jag vet inte hur jag ska få bort det fettet?

Sen är det skönt med Moa, hon brukar inte gå upp av att äta 4-5 kg hö om dagen, oavsett värden. Däremot går hon inte heller ner av det om man inte motionerar hysteriskt. Jag tror inte att det höet som hon får nu är så bra rent värdemässigt. Men det är 10 balar kvar sen ska jag köpa nytt och då får jag ta och analysera. Vill inte analysera det jag har nu.

Tack för alla tips allihopa :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 361
Senast: Karamello30
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 969
Senast: mily
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 895
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp