Går ner i vikt

Status
Stängd för vidare inlägg.

MoonFlight

Trådstartare
Har är "nybliven gravid" och är i v 8-10 typ.
Jag har sedan jag fick redan på att jag ska ha bebbis gått ner 9 kg.
detta sedan 1/8. Jag får inte behålla någonting, vissa dagar (läs max 5 dagar av alla sedan 1/8) fått behålla det jag ätit som mest består av youhurt, nyponsoppa och vatten. Spyr mellan 3-7 ggr/dag oftast men undantag för vissa dagar. Igår fick jag inte ens behålla vatten när jag drack det, kom upp inom 1 timme.
Tänkte jag skulle kolla med vårdcentralen/mvc om dom har något tips. Jobbar dessutom i butik och klarar inte av mitt jobb, orkar inte göra någonting och känner mig så svag och mår så illa hela tiden. Jag HATAR att må så här.

Dom reagerar t om på jobbet och säger att jag ser nästan genomskinlig ut. Blir så ledsen när jag hör det.
På jobbet tycker dom att jag ska vara ledig 1-2 veckor och vila upp mig och se om det hjälper. Problemet är att jag går på tim just nu (fast jag har jobbat där sedan jan 04) och har inte råd att inte jobba. Kan man få havenskap för detta? Har absolut inte råd att inte jobba, speciellt inte när min man pluggar nu oxå eftersom terminen börjat och han inte kan jobba heltid utan endast då och då (han kör taxi).

Om någon har något tips skulle jag vara evigt tacksam för jag orkar snart inte ens gå upp ur sängen för att jag mår så dåligt...
 
Sv: Går ner i vikt

Jag har gått och fått akupunktur mot illamåendet och det fungerar jätte bra för mig, sen finns det armband på apoteket som trycker på "måilla punkten", Sea-band heter dom, kostar 145 spänn. Man kan oxå prova Postafen som man tar för åksjuka, problemet är bara att man blir så trött av dem.

Lycka till!
 
Sv: Går ner i vikt

Har käkat Postafen, hjälper inte ett dugg, jo typ första dagen jag tog dom ca 3 tim eller nåt. Har funderat på akupunkturbandet men har inte haft tid att införskaffa ett då jag börjar jobba 9.45 och slutar 19.40 Så det är lite ont om tid... tyvärr.
Men jag fick mer eller mindre order om att går till mvc/vårdc idag av förste mannen/kvinnan på jobbet så. Men jag känner själv att jag inte orkar. Det jag skulle göra på 30-60 min i vanliga fall tar nu ca 3-4 timmar att göra. Få se vad dom säger...


Är det vanligt att man går ner så mycket i vikt????
 
Sv: Går ner i vikt

Fy, vad jobbigt att må SÅÅ dåligt :( . Jag mådde också väldigt illa i början, och fick knappt i mig nånting, men efter lite olika experiment med mat så hittade jag några få saker som gick att äta och dricka :smirk:
Sallad, grönsaker och äpplen gick bra att äta, och ville jag ha något att dricka så var jag tvungen att ha något kolsyrat. Det dämpade illamåendet för mig :banana:
Har du provat med Postafen (åksjuketabletter) förresten? De fungerade när jag mådde som sämst :bow:
Det kanske inte funkar för alla, men det kan ju vara värt att prova om du inte redan har gjort det :crazy:

Hoppas det går över för dig snart. Jag slutade helt att må illa i v 13, och efter det har det fungerat bra med den biten (är i v 37 nu) .

Men om inget av det här funkar så skulle jag definitivt ringa mvc

Lycka till!!
 
Sv: Går ner i vikt

Jag gick ner ganska mycket första tiden också men det var lugnt tyckte MVC. Låna en bok eller två om havandeskap där finns mkt tips om saker man kan äta när man mnår illa. Tex. funkar det för en del om man äter ngt direkt man slår upp ögonen. Ha ett glas saft el dyl. och ett par kex eller kakor brevid sängen och ät dem innan du går upp, vänta sedan en stund innan du kliver upp, det kan göra att hela dagen blir bättre. Bra mot illamående: (förutsatt att man gillar det innan) lakrits, ingefära, beska saker tex. grapedricka eller dyl. man får prova sig fram helt enkelt, men det gäller att äta innan blodsockret är så lågt att man mår illa.
Kram o lycka till // M
 
Sv: Går ner i vikt

Prata med din BM/MVC omdelbart! Du mår ju inte bra av det och behöver få hjälp! En del kvinnor mår så här illa och i vissa fall kan man även behöva bli inlagd på sjukhus och får näringsdropp. Men annars kanske det räcker med en sjukskrivning eller något annat. Men som sagt ta kontakt med dem så snart som möjligt för din egen skull, barnet klarar sig utan problem men även du ska orka!
Grattis förrestän! :bump:
 
Sv: Går ner i vikt

Du kan ju alltid bli sjukskriven, även om du är timanställd har du säkert rätt till sjukpenning från FK dock tar det i regel lång tid innan ersättningen kommer från dom.... för mig tog det 16 veckor att få första utbetalningen.

Om du inte ens får behålla vätska, kontakta din BM, du kanske kan behöva läggas in och få dropp.... det är inte så ovanligt.....

Jag mådde själv piss i 8 veckor men inte riktigt så att jag rasade i vikt. Så bums iväg och kolla upp dina värden!!!
 
Sv: Går ner i vikt

Spyr du mycket och får upp allt kan du dels behöva läggas in för dropp och även sjukskrivas för det!!!
Ring mvc med det samma!

Jag gick också ner stadigt tills runt v.17-18, fast jag gick "bara" ner 5 kg fram tills dess och det för att jag inte klarade av maten jag brukar äta (fet mat :d ) och godis och dricka gick också bort så jag började helt enkelt äta nyttigt :D .
Så visst kan man gå ner.

Men spyr du dessutom får du ju inte behålla någon näring och det mår inte du bra av. Så bums iväg nu!!!
 
Sv: Går ner i vikt

Har varit till Vårdc/Mvc nu och dom sa att det INTE var bra att jag gått ner så mycket. Jag skulle bums åka till akuten på kvinnokliniken och bli inlagd med dropp ett par dagar... LÄSKIGT!!
Vill inte ha nål i armen... FY...

Så det tar nog ett par dagar då med andra ord innan jag kommer tillbaka till buke nu då eftersom jag skulle dit och taxin kommer om 10 min. Man kanske ska packa något att ha med?!?
 
Sv: Går ner i vikt

dom första 8 veckorna av gradiviteten mådde jag hyffsat, jag hade lite ilamånde men det var inte så farligt, mellan vecka 8 och 20 mådde jag peka, jag fick inte behålla någonting, jag provade allt, äta små mängder,ingefära, postafen, lergigan och illamående armband men inget hjälpte. och jag fick ingen hjälp, det jag fick höra var att det bara var att stå ut, det enda mvc och sjukvården brydde sig om var att man inte blev uttorkad, dagen inan lillan kom hade jag gått upp 2,5 kg i vikt. tack och lov så slutade jag må illa effter vecka 20 det försvann nästan över en natt, så det enda jag har att trösta med är att jag i effterhand tycker att min lilla dotter är väl värd allt ilamående och du kommer nog att tycka lika dant ;)
 
Sv: Går ner i vikt

Jag hade oxå en sån period. Under några veckor hade jag helt enkelt ingen matlust och fick bara i mig minimalt med näring. De två värsta veckorna nästan inget, en vecka var jag sjukskriven och då åt jag bara lite fil i mkt små mängder. Jag är smal naturligt men rasade ändå ner 6 kg på den här tiden = inte roligt. Men snart vände det och avsmaken för ätbara saker avtog. Från min originalvikt har jag gått upp 15kg, dvs med dippen räknat 21 kg.

Hoppas det går bättre nu med dropp så du får lite näring i kroppen! Ett tips är druvsockertabletter! Snabb energi, smakar inget speciellt och är lätt att ha med sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 996
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 769
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 670
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp