Bukefalos 28 år!

Går på potta på dagis men inte hemma

Mirre

Trådstartare
När jag hämtade igår på dagis hade Isak ingen blöja på sig.
Upptäckte det när vi kom hem och tog upp det med personalen idag
och fick då höra att han går på pottan där utan problem. Men hemma så är han inte intresserad. (sedan kan man ju diskutera varför de inte sagt nåt om det, ska höra med pappan om han vetat det och inte sagt nåt till mig)

Men till den eg frågan då, han går som sagt där men inte hemma.:confused:
Då kissar och bajsar han bara dör han står och struntar i om det hamnar på mattan eller golvet. Sedan säger han iof till då och säger själv att det ska vara i toan. Men förstår inte varför han inte går dit direkt då. Istället för att verka helt ointresserad?
Tips någon?

Är lagom trött på blöjbyten och känns ju onödigt om det liksom inte behövs.
Vad ska man göra? Vägra honom blöja hemma? Gå med honom till pottan med jämna mellanrum? (hur ofta?)
 
Sv: Går på potta på dagis men inte hemma

Min tös var tvärt om, gick jättebra på toa hemma men inte på dagis. Detta var i somras då vädret ändå är okej och de inte har så mycket kläder på sig så jag sa helt enkelt att hon får vara utan blöja så länge det inte är några längre utflykter på schemat. Hon kissade i kläderna, men inte mer än ett par gånger och sedan flöt det bara på. Nu sköter hon alla sina toalettbestyr helt ensam (ropar när hon bajsat och behöver hjälp med torkning) och det är ytterst sällan det händer olyckor.

Jag svalde helt enkelt att jag fick tvätta mer under en övergångsperiod och det var gjort på några få veckor.

Nu är ju alla barn olika och väderförhållandena var helt andra för oss som hade hela sommaren på oss då man ändå inte har en massa tjocka kläder, men det fungerade för oss.

Jag tycker det är skönt att slippa alla blöjor mer än på nätterna. Vi hade heller inte pott-tränat något innan, utan det var helt på hennes initiativ att börja gå på toaletten.
 
Sv: Går på potta på dagis men inte hemma

Det konstiga är att han gick på pottan hemma i somras men inte nu.
Suck.

Det är precis som att han helt enkelt inte bryr sig hemma:confused:
 
Sv: Går på potta på dagis men inte hemma

Det går ju upp och ned sådär med barn. :) Tjejen här hemma hade en period när hon var drygt 1½ då hon själv ville på potta och ansträngde sig. Sedan la hon av helt ett halvår innan det började igen då, och nu är hon torr. :)

Det är som med maten, ibland går det jättebra att äta pasta, nästa gång är det de värsta hon kan tänka sig. Man får följa med och anpassa sig helt enkelt. :D
 
Sv: Går på potta på dagis men inte hemma

Att det fungerar bra på dagis kanske är för att de sitter flera stycken på bestämda tider? När mina har varit i den åldern att sluta med blöja så har dagis varit väldigt bra på att erbjuda potta regelbundet, inte vänta på att de ska behöva. Dvs innan de går ut, när de kommer in/innan maten, efter maten, efter vilan osv... Dessutom har de på vårat dagis haft flera pottor så det har kanske suttit tre ungar åt gången plus en på toa så det är en rätt "trevlig" stund med lite småprata dem emellan. :D
 
Sv: Går på potta på dagis men inte hemma

Så är det här också så det kan säkert stämma.
Han har dock gått utan här hemma idag nu och det har gått bra.
En olycka men annars inget
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 995
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 275
Senast: Luktpion
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: WildHorse
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 279
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp