Bukefalos 28 år!

Garderober / förvaring i sovrum och hall

wippi

Trådstartare
Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång.

Har under helgen fastnat lite i hur kläder mm. ska förvaras i sovrummet. Förutom sidovindar (i dagsläget dåligt isolerade) finns ingen fast förvaring på andra våning. Har funderat kring att sätta in en "garderobsvägg" i vårt sovrum med mitt googlande har inte gett riktigt önskvärt resultat. Sambon har varit tydlig med att några spegeldörrar är inte aktuellt i sovrummet. Säng och sängbord är vitlaserade och i lite "lantlig/äldre modell" så tanken är ju såklart att även övriga möbler ska gå i samma stil.

Är tacksam för tips och tankar, gärna även bilder hur ni löst förvaring i sovrummet. (kläder, sänglinne etc.). Har ni bara höga garderober eller kombinerat det med byråer? Har hittills i mitt liv enbart bott i bostäder där det varit fasta garderober, så behovet av att köpa något har inte funnits tidigare.

Samma sak gällande hallen. Vi kommer ha relativt stor hall, med förhoppning att mycket ytterkläder, skor, träningskläder etc ska kunna förvaras där utan att hänga synligt. Då hallen är i anslutning till badrum är det såklart praktiskt att även ex. handdukar kan bo där och inte på andra våning.

/L
 
Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång.

Har under helgen fastnat lite i hur kläder mm. ska förvaras i sovrummet. Förutom sidovindar (i dagsläget dåligt isolerade) finns ingen fast förvaring på andra våning. Har funderat kring att sätta in en "garderobsvägg" i vårt sovrum med mitt googlande har inte gett riktigt önskvärt resultat. Sambon har varit tydlig med att några spegeldörrar är inte aktuellt i sovrummet. Säng och sängbord är vitlaserade och i lite "lantlig/äldre modell" så tanken är ju såklart att även övriga möbler ska gå i samma stil.

Är tacksam för tips och tankar, gärna även bilder hur ni löst förvaring i sovrummet. (kläder, sänglinne etc.). Har ni bara höga garderober eller kombinerat det med byråer? Har hittills i mitt liv enbart bott i bostäder där det varit fasta garderober, så behovet av att köpa något har inte funnits tidigare.

Samma sak gällande hallen. Vi kommer ha relativt stor hall, med förhoppning att mycket ytterkläder, skor, träningskläder etc ska kunna förvaras där utan att hänga synligt. Då hallen är i anslutning till badrum är det såklart praktiskt att även ex. handdukar kan bo där och inte på andra våning.

/L
Skjutdörrar med tapeter eller annan färg då?
 
Vi har en stor byrå och ett klädskåp, hemnes från ikea (hur det ser ut kan man se här).
Men där ryms inte allt på långa vägar. Vi valde att göra om det lilla badrummet som fanns på övervåningen till en klädkammare. Därinne har vi ytterkläder som inte används för tillfället, lakan, gardiner, skor, mc-kläder, skrivare (!) och allt annat som man inte vill ha nån annanstans :D Har ni nåt sånt utrymme som ni kan göra om?

Vi har också oisolerade kattvindar men där förvarar vi bara saker i tätslutande plastbackar.
 
Om hallen är rymlig kan man ju bygga en rejäl bänk av köksstommar, med antingen lådor eller skåp i, de sväljer ju en del prylar. Med en neutral skiva på så ser det mer ut som en platsbyggd sak. Och vill man kunna sitta på den finns det ju låga stommar (som används typ över kyl och frys i vanliga fall).
 
Vi har satt upp skjutdörrar och fäst inredningen på väggen.

I ena rummet har vi bara släta, vita dörrar och i andra har vi kostat på en liten glasbit där i mitten. Inredningen är densamma i båda med hylla, klädstång och backar och båda har en del som inte har backar där man kan hänga långa saker eller ställa undan lite större saker. Vi köpte alltihop från ELFA som är snälla nog att behålla samma system år ut och år in så man kan komplettera och ändra vartefter behovet förändras. T.ex. kommer vi köpa lite fler backar framåt våren när den lilla föds och de är då bara att hänga dit utan att behöva borra eller skruva.

1910999_498799863595032_6791827301347513301_o.jpg


10352909_498338620307823_2125182594410570521_n.jpg
 
Tack för tipsen.
Ja, skjutdörrar ser jag ju det praktiska med... det känns bara inte så "charmigt". Å andra sidan med rätt dörrar smälter det ju in bra i rummet.
Det låter ju som du skriver @Tassetass väldigt smidigt med ett system man kan bygga till och förändra lite efter hur behovet ser ut.
Och att tapetsera dem, det har jag inte tänkt på. Det ska jag allt fundera över, eller lansera som ett alternativ. Även om jag ändå tänker att en robust garderob har sin charm.

@Zewz smart med bänken i hallen, den idén måste vi helt klart fila lite på. Är det något ni gjort?
 
Nej, tyvärr inte, men jag kikade lite på att göra nåt sånt, därför jag tänkte på det nu.
Googla på exempelvis "bänk av köksskåp" så får du lite idéer :) Många gör tv-bänkar på det viset.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut...
Svar
15
· Visningar
5 635
Senast: Blueberry
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 451
Senast: Tjôta
·
Övr. Katt Jag ska flytta och funderar över var jag ska göra av kattlådan i den nya lägenheten - det vore väldigt skönt att kunna gömma undan den...
Svar
16
· Visningar
4 895
Senast: aiquen
·
Hemmet Jag har insett att jag har väldigt lite förvarings utrymme i mitt hus, har ett utrymme under trappan som är överfullt med bråte, det är...
Svar
6
· Visningar
3 315
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp