Garn stickning

Entourage

Trådstartare
Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister.

Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera sig för att sticka. Så jag tänkte att några garnnystan skulle vara en kul present. Sett att de flesta är på 50 gram/100 meter, men gissar att det kan skilja sig mellan märken.
Men jag har ju ingen aning om hur många nystan/meter som behövs till en tröja (liksom en "vanlig" långärmad modell, ca stl 38). Köper såklart hellre så att det blir för mycket, men känns ju onödigt att det räcker till tre tröjor...

Sen är det ju det här med sort, jag gissar att ull borde fungera bra. Är det något material som borde undvikas?
 
Garn finns i alla olika tjocklekar, skulle tro att det behövs kanske mellan 600-700 gram för en tröja i storlek 38 med den löpmetern. Det är jätte svårt att säga om det är nått material som ska undvikas, vet du om din vän är känslig för om garnet är stickigt eller inte?

Om du inte absolut vill ge garnnystan, så kan ju ett presentkort på en garnaffär vara bra? Då kan din vän välja nått garn som hon gillar :)
 
Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister.

Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera sig för att sticka. Så jag tänkte att några garnnystan skulle vara en kul present. Sett att de flesta är på 50 gram/100 meter, men gissar att det kan skilja sig mellan märken.
Men jag har ju ingen aning om hur många nystan/meter som behövs till en tröja (liksom en "vanlig" långärmad modell, ca stl 38). Köper såklart hellre så att det blir för mycket, men känns ju onödigt att det räcker till tre tröjor...

Sen är det ju det här med sort, jag gissar att ull borde fungera bra. Är det något material som borde undvikas?

Jättebra presentidé! Bäst är nog ändå att ge presentkort så hon kan välja själv. Själv är jag oerhört kräsen och noga med vilket garn jag stickar i, vilket de flesta stickerskor jag känner är. Jag skulle bli jätteglad för presentkort och få gå och botanisera i stickbutiken.
 
Olika butiker har olika garn och sen skiljer sig priserna ganska mycket tror jag. Köpte själv det mesta direkt från Island och UK men även en del från "vanliga" butiker när jag stickade. Så bäst att fråga vilken butik presentkortet skall gälla om du köper ett sådant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det som inte fick hända har hänt, jag reagerar på Devins päls under långvarig kontakt :mad: :cry: Jag får precis samma symptom som...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Miiip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp