Bukefalos 28 år!

Trolla

Trådstartare
Jag kommer köpa ett AB, kontrakt är skrivet och överlåtelsen är bestämd tills på torsdag.
Idag kommer ägarna (2 st) och säger att de tänker ta ut en gåva när de slutar, helt ok svarade jag, men i vilken storlek hade ni tänkt er?

15 000kr per person sa han då?!?!
Jag blev helt stum... Jag har redan (tycker jag) betalt ett ganska högt pris, i förhållande till liknande företag som sålts, men detta har jag ju accepterat! Dessutom gick jag med på att de fick göra en aktieutdelning nu innan överlåtelsen för att företaget gick lite mer plus förra året än vad vi trodde när vi skrev kontraktet.
Nu vill de dessutom plocka ut 30 000 kr till ??? Måste jag verkligen gå med på detta???

I kontraktet har vi skrivit att inga onormala transaktioner får förekomma fram till övertagandet och nuvarande ägarna har inte rätt till något annat än den normala månadslönen...

Blir mest orolig om jag nu nekar, kan de dra tillbaka hela affären?

Jag förstår att de ägt företaget i 35 år och brukar ge gåvor till anställda som slutar ( har legat runt 1000kr/anställd...) men de har ju inte varit mina anställda, varför ska jag bekosta en sådan stor gåva???

De vill ha det i resepresentkort...
 
Det hela låter extremt märkligt och personligen skulle jag aldrig gått med på det. Har det inte avtalats innan kontraktet är skrivet så ingår det inte.

Är kontraktet undertecknat blir det väl kontraktsbrott om de backar nu.
 
Jag kommer köpa ett AB, kontrakt är skrivet och överlåtelsen är bestämd tills på torsdag.
Idag kommer ägarna (2 st) och säger att de tänker ta ut en gåva när de slutar, helt ok svarade jag, men i vilken storlek hade ni tänkt er?

15 000kr per person sa han då?!?!
Jag blev helt stum... Jag har redan (tycker jag) betalt ett ganska högt pris, i förhållande till liknande företag som sålts, men detta har jag ju accepterat! Dessutom gick jag med på att de fick göra en aktieutdelning nu innan överlåtelsen för att företaget gick lite mer plus förra året än vad vi trodde när vi skrev kontraktet.
Nu vill de dessutom plocka ut 30 000 kr till ??? Måste jag verkligen gå med på detta???

I kontraktet har vi skrivit att inga onormala transaktioner får förekomma fram till övertagandet och nuvarande ägarna har inte rätt till något annat än den normala månadslönen...

Blir mest orolig om jag nu nekar, kan de dra tillbaka hela affären?

Jag förstår att de ägt företaget i 35 år och brukar ge gåvor till anställda som slutar ( har legat runt 1000kr/anställd...) men de har ju inte varit mina anställda, varför ska jag bekosta en sådan stor gåva???

De vill ha det i resepresentkort...

Nej, det kommer man inte med efter kontraktet. Rent lurendrejeri.

Säg att de får ta ut gåvan men inte med mindre än att köpebeloppet sänks exakt med motsvarande. Så hanteras frågan i större affärer i alla fall.
 
Jag kommer köpa ett AB, kontrakt är skrivet och överlåtelsen är bestämd tills på torsdag.
Idag kommer ägarna (2 st) och säger att de tänker ta ut en gåva när de slutar, helt ok svarade jag, men i vilken storlek hade ni tänkt er?

15 000kr per person sa han då?!?!
Jag blev helt stum... Jag har redan (tycker jag) betalt ett ganska högt pris, i förhållande till liknande företag som sålts, men detta har jag ju accepterat! Dessutom gick jag med på att de fick göra en aktieutdelning nu innan överlåtelsen för att företaget gick lite mer plus förra året än vad vi trodde när vi skrev kontraktet.
Nu vill de dessutom plocka ut 30 000 kr till ??? Måste jag verkligen gå med på detta???

I kontraktet har vi skrivit att inga onormala transaktioner får förekomma fram till övertagandet och nuvarande ägarna har inte rätt till något annat än den normala månadslönen...

Blir mest orolig om jag nu nekar, kan de dra tillbaka hela affären?

Jag förstår att de ägt företaget i 35 år och brukar ge gåvor till anställda som slutar ( har legat runt 1000kr/anställd...) men de har ju inte varit mina anställda, varför ska jag bekosta en sådan stor gåva???

De vill ha det i resepresentkort...

Hur de än tar ut det - någon gåva är det inte. Det låter som en lön som ska skattas och deklareras. Ska de få ut 30000 netto så motsvara det brutto en kostnad för företaget på kanske som mest 90-95 000. Avdragsgill förmodligen men ändå...
 
Det beror nog på i vilken ålder de är. Jag vet att det finns möjlighet att ge anställd som fyller 60 (?) penninggåva på 15 000 kr skattefritt om personen jobbat x antal år i företaget. Så det är kanske det som de ska försöka sig på.

TS, nej jag hade absolut inte gått med på det om inte köpeskillingen sänks med motsvarande..
 
Hur de än tar ut det - någon gåva är det inte. Det låter som en lön som ska skattas och deklareras. Ska de få ut 30000 netto så motsvara det brutto en kostnad för företaget på kanske som mest 90-95 000. Avdragsgill förmodligen men ändå...
Nja... Det är inte helt korrekt... En minnesgåva till en som varit anställd i minst 6 år får ha ett värde upp till 15000kr skattefritt!
 
Tack för svaren!

Skönt att få lite "backup" så att det inte bara var jag som tyckte detta var helt fel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp