Bukefalos 28 år!

"Gentle giant" i småhundsformat?

yla

Trådstartare
Hej!
Har ni kanske lust att hjälpa även mig på traven?

Av olika anledningar har vi kommit fram till att att en liten/mindre hund passar oss bäst i livet för tillfället. Sambon är "storhundsmänniska" i hjärta och själ men har börjat mjuka upp i storleksfrågan - om den lille fortfarande känns robust och brottningsvänlig.

I övrigt:
Lugn, kelen och charmig livsnjutare som generellt tycker om alla
enkel och ohispig av sig
inte "av naturen" skällig och lättlarmande
Ska självklart orka hurtiga promenader och gärna cykelturer - iaf en bit
Lite huvud för tricks och aktiviteter men en godismotiverad lätt korkad filur är helt okej :p
pälsvård ok dock ej strävhår


När jag läser om raser verkar mops och fralla passa rätt bra i temperamentet, men hälsoläget och andning oroar förstås.

Vad får ni för tankar? Tar tacksamt emot tips.
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Lancashire heeler. Kan dock kanske falla på skälligheten. Men det är väldigt olika hur nära de har till skall. Men helt klart värd att kolla upp.

Annars kanske en staffe?
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

.........raderat
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Kolla på staffarna, på beskrivningen låter det precis som en staffe ni vill ha.

Glada, clowniga, charmiga, människokära. Dom är små, men robusta och tåliga. Mina är ca 35 cm och väger 14-15 kg. Älskar att mysa i soffan och sängen, när solen skiner in hittar man dom mest troligt sovandes i en solfläck då dom är ena riktiga soldyrkare.
Dom hänger gärna med på allt man hittar på, jag tävlar agility, spårar, kör sök, dom hänger med på joggingturer. Men är vädret dåligt eller matte är sjuk kan dom lika gärna ligga på sofflocket i en vecka och nöja sig med korta promenader.
Sen är dom kända för att vara bra med barn, en helt otrolig familjehund som älskar både familjens ungar och alla andras. När min dotter har kompisar på besök vill hundarna vara med mitt i leken, det är som att ju fler ungar som snubblar över dom desto bättre.
Dom är väldigt tysta av sig, skäller sällan eller aldrig. Däremot är dom kända för att prata mycket och kan hålla långa konversationer med sina ägare i form av kvitter, morr och diverse ljud man inte visste att en hund kan åstadkomma. :D

Det man bör tänka på är dock att trots att staffarna är stora människoälskare så är det många som inte gillar andra hundar. Så har man någon slags dröm om att promenera iväg till hundrastgården och se sin hund leka med 10 främmande hundar ska man inte skaffa staffe. Då är det bättre att man introducerar sin staffe för några utvalda hundkompisar som den kan få umgås med. Mina staffar har ett 10-tal hundkompisar av olika raser och storlekar som dom gärna leker med och det har aldrig varit några problem.
Ska man köpa valp så rekommenderar jag att enbart köpa valp efter friröntgade hundar (armbågar och höfter), även om röntgen inte är något krav i rasen. Många uppfödare gör även MH på sina hundar.
Det finns även allergier och demodex som ska man ska se upp för.

10254033_10152066168913030_5840662491429058056_n.jpg

1491596_10152058015078030_977987005_n.jpg

10251941_10152066132698030_8074758150783164170_n.jpg

1970365_10152014006633030_1342988820_n.jpg

1904083_10152018208653030_1563017421_n.jpg
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Även jag instämmer i kören och säger Staff. Aningsfull skrev det så bra att det känns överflödigt att också skriva en lång text. ;)
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

När jag läser om raser verkar mops och fralla passa rätt bra i temperamentet, men hälsoläget och andning oroar förstås.

Vad får ni för tankar? Tar tacksamt emot tips.

Jag har inget rastips, men jag skulle nog inte lägga rösten på varken fralla eller mops.

Det finns väldigt många av båda de raserna som tyvärr inte orkar med annat än stillsamma promenader när det blir mer än 20 grader varmt ute.

En vän till mig brukar gå på frallaträffar med sin, och drygt hälften av de deltagande hundarna får bäras hem av sina hussar och mattar efter att ha busat en stund sommartid.
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Ställer mig till de som röstar för staffe.

Mops och Fralla har blivit lite trendraser, svåra att få tag i och flera års kö verkar det som (förekommer att folk medvetet köper valp från valpfabriker i östeuropa, bara för att få en egen). De frallor som går på min hundshunddagis får (för att de inte orkar) gå på en kort promenad varje dag medan övriga hundar går en 2.5-3 timmars runda. Kan inte svara på hur det är sommartid men ah. (Associerar mopsar till mops sekvensen i dokumentären "ett renrasigt helvete" när hunden får opereras för att kunna andas, hunden fick tidigare sitta och sova för att andningsvägarna stängdes helt när hunden låg ner).
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Jag svarar alla i ditt svar Aningsfull, du skrev så utförligt :) Tusen tack!

Oj vilken enig liga som tipsade om staffe! Kul! Det är en ras som vi haft lite i bakhuvudet men behöver få veta mer om. Jag har fått uppfattningen om att det finns lite olika varianter/typer av staffar, som skiljer sig något åt i t.ex. kroppstyp, aktiveringsbehov, temperament etc. Vad ska man tänka på där? Eller har jag uppfattat det fel? Ni som har staffar här på forumet (och läser tråden), vad och hur mycket aktiverar ni era med?

När det gäller mops och fralla vet jag om att hälsoläget ser alldeles bedrövligt ut. Blir oerhört avskräckt ang. ni som skrivit om hundar som knappt ens klarar vanliga promenader. Temperamentet lockar som sagt men inte på bekostningen av allt annat!
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Miniatyr Bullterrier säger jag!! :)

Stämmer ganska bra in på beskrivningen på staffen, men ett litet mer speciellt utseende :d. En pigg och glad hund som följer med på det mesta man erbjuder. Det är pigga alerta hundar men samtidigt funkar utmärkt som sängvärmare om man vill ta det lugnt :) Jag har själv aldrig upplevt att de ska ha svårt för andra hundar, de älskar det mesta i både hund och människoväg. Men de kan ha svårt att leka med vissa hundar då de är rätt på, och kan bli väldigt buffliga utan att de själv verkar fatta det :o

Det är många man möter ute som inte förstår hur man kan skaffa en sådan hund (på grund av utseendet då), men efter att de hälsat och pratat en stund så var det ju en himla mysig hund. Och jo den var kanske lite fulsöt ändå!! Haha!!
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Minibullarna är verkligen fulsöta! Sambon är inte riktigt av samma åsikt... ;)

Jag tycker de låter trevliga men blir lite fundersam när de står "Du måste sätta gränser och se till att konsekvent hålla dem. Bullterriern får aldrig tro att den är herre i huset." på SKK. Det känns som det inte stämmer med att jag söker en rätt mjuk och lättfostrad ras?
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Jag har också staffe och instämmer med Aningsfull.

Min aktiveras genom lydnadsträning/tävling. Tränar ett lydnadspass ca 1 ggr/v och lägger in momentträning på promenaderna. Annars är det promenader/löpning som håller oss igång. Försöker springa 2-3 ggr i veckan.

Har även provat sök och agility, han älskade båda men jag har tyvärr inte tiden för mer hundsport just nu. Sen lägger jag ett spår då och då men det är inte ofta.
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Minibullarna är verkligen fulsöta! Sambon är inte riktigt av samma åsikt... ;)

Jag tycker de låter trevliga men blir lite fundersam när de står "Du måste sätta gränser och se till att konsekvent hålla dem. Bullterriern får aldrig tro att den är herre i huset." på SKK. Det känns som det inte stämmer med att jag söker en rätt mjuk och lättfostrad ras?

Dom är envisa och försöker få sin vilja igenom. Jag själv tycker inte att de är jobbigare än någon annan hund att hålla styr på. Min mini bulla nu är den mest okomplicerade hund jag mött.

Sen är det väl kanske inte en hund om man vill tävla och komma långt i lydnad eller så. Men jag har inga problem att ha henne lös, eller att hon inte skulle lyssna på mig när vi är ute. Jag har haft både standard och mini och jag själv tycker att det skiljer i temperament och jag kan tycka att standarden kan vara lite "svårare" på det envisa planet än en mini!! :)
 
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Jag lägger också en röst för minibullen, alternativt staffen. :)

De minisarna jag har mött och lärt känna har alla fungerat klockrent med andra hundar - vilket är en stor fördel (i mina ögon) då staffarna kan som Aningsfull sa inte vara helt hundra på det planet.

Nu är min mini inte så gammal, 15 veckor imorgon. Men en sak är då säker, hon drar till sig extremt mkt positiv uppmärksamhet, för det går inte att förneka att man sticker ut ur mängden och är unik med en minibulle eftersom dom inte är så vanliga. Jag ser det som en fördel att folk frågar och blir kära och ser att muskelhundar inte alls är blodtörstiga bestar. ;)

Sedan måste jag också säga att en roligare hund har jag aldrig haft och än mindre mött. Att en sån liten individ kan ha så stor personlighet och bjuda till så mycket skratt att tårarna rinner, det trodde jag faktiskt inte. Tog det med en nypa salt när jag läste på om rasen, men det stämde verkligen! :p

Det är förvisso rätt allmänt känt att bullhundar/terriers är envisa och kan vara jobbiga som unga, men jag anser att alla hundar mår bra av och behöver en trygg och konsekvent ägare.
Jag som haft föriga Schäfrar förr som jag tränat och tävlat med kan ju inte riktigt förvänta mig samma sak ur Vega, som min valp heter. Men för rätt belöning (godis i det här fallet - OJ vad mat är bäst!) så gör hon rätt mycket och har redan lärt sig ett och annat och lyssnar bra.

Fördelen med minisarna är att dom generellt är friskare och käckare än standardbullarna, som oftast gärna är bakåtsträvande och mer vrånga.

Vi hade ungefär samma kriterier som ni hade, jag kände inte riktigt längre att jag i dagsläget ville/orkade/kunde hålla på med hund i den utsträckningen som jag tidigare gjort (vilket var - jag andades hund 24/7).
Jag ville ha en rolig, robust och käck aktiv sällskapshund i mindre format som är med på det som bjuds på i det vardagliga livet men som absolut inte har något krav på aktivering men som ändå kan.
Att den lika väl kan dega mig med i soffan som att följa med på äventyr och är tillfreds oavsett vilket.

Och jag är nog väldigt säker på, redan efter så kort tid, att vi hittat rätt! :love:


Bjussar på bild på min sötnos, tänk att ha en sån va. ;)










4 veckors snorunge! :heart
 
Senast ändrad:
Sv: "Gentle giant" i småhundsformat?

Även jag sällar mig till skalan som tipsar om staffe, men varnar också för att de inte alltid går överens med alla andra hundar som Aningsfull skriver.

Beroende på hur långt ner i storlek ni kan tänka er att gå säger jag även papillon, inte helt opartiskt ;) och nej, de är inte skälliga om de får stimulans och eventuellt kan tydliga riktlinjer behövas. Men vi har haft 9 st i varierande åldrar tillsammans som inte varnade när det kom folk och bilar på gården.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp