Bukefalos 28 år!

GerbilTajm!

S

sally_lipton

hejsan!
För några veckor sedan tog jag hem mina två första små gerbilpojkar Frasse och Ville :love: Båda har faktiskt blivit riktigt tama om man tänker på den korta tiden dom har bott här med mig:D men iallafall har jag några frågor här;

• Är det okej att ge gerbilerna gräs? Isåfall, hur mycket?
• Något tips på hur man får gerbilerna att varva ner lite när dom är ute ur buren? Dom springer ju runt som yra, men mycket glada, höns.
• vad jag har förstått så har dom öronen frammåt när dom är 'glada'... Något mer som man kan läsa av på deras kroppsspråk?

Lägg in lite bilder på era små sötsnötisar! Här bidrar jag;

27463684.jpg


27463686.jpg



//MImmie:grin:
 
Sv: GerbilTajm!

huh?! ingen alls?! nu blir jag lite ledsen :(
 
Sv: GerbilTajm!

ge inte för mycket gräs. Liksom grönsaker är det starkt för magen och kan ge diarre. Lagom är bäst. Ett par strån till att börja med, max 10 per dag sen.

Varför vill du att de ska lugna ner sig när de är ute, vitsen med att ha dem ute är väl att de ska springa av sej? Låt dem leka i tomma vinkartonger och stora rör (fråga mattläggare) och annat, de kommer att kuta runt från ena rullen/kartongen till den andra och upptäcka och busa.

Kroppsspråk hos gerbiler är ganska komplext, enda sättet är nog att studera dem under hand, det går inte att förklara i några få ord.

Stampar de är de rädda, är de högt uppresta är de observanta osv osv. Vad du ska tänka på är att ju större ytrymme de har desto mer revir har de att strida om, så om de inte har en säker rangordning så ska du vara väldigt försiktig med att släppa ut dem, håll dem under uppsikt! Börjar de skutta på sidan mot varann så plocka in dem i buren direkt!
 
Sv: GerbilTajm!

Så söta! :D Jag funderar på om jag ska skaffa gerbiler eller dvärghamstrar.. Gillar dina gerbiler att kela och vad vill dom göra? ^^,
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 650
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 161
Senast: linnsan
·
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 670
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 962
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp