Bukefalos 28 år!

*tove*

Trådstartare
Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor.

Har precis blivit av med min dvärghamster och är lite smått sugen på nytt djur. Funderar då på gerbiler. Städar lite burar på en djuraffär en gång i veckan, det är den kontakten med gerbiler jag har haft.

* Lugnar dom någonsin ner sig? Dom är så tusan snabba har jag fått erfara. Brukar flytta över dom till en annan bur när jag städar, och det gäller att vara kvick. Lugnar dom ner sig när dom blivit tamare? Min skräck är att dom ska komma lösa hemma och är orolig på att inte få tag i dom (eller att hundarna får tag i dom först..). Behöver man pyssla med dom mycket?

* Händer det att dom bits? När jag har flyttat över dom har aldrig någon försökt iaf. Men kan vara bra att veta att dom kan få sig att göra det, så jag inte blir chockad om det skulle hända ;).

* Är det någon direkt skillnad på hanar och honor? Tänke om hanar stökar ner mer, eller om det är skillnad i temperament.

* Jag har ett akvarium nu som jag hade dvärghamstern i. Hon kunde inte klättra uppför glasväggarna så jag behövde ingen överdel. Men gerbiler kanske är duktiga på att klättra och kanske även hoppar? Blir det för varmt/dåligt med luft om jag har glasdelen ovanpå? Är ett hörnakvarium och är hål i tre hörn. Hur smalt hål behövs för att dom inte ska kunna ta sig ut?

* Räcker mitt akvarium till eller blir det för litet för två gerbiler? Det är 180cm i omkrets. 34 cm högt så jag kan ha ett ganska tjockt lager med toalett så dom kan gräva lite.

* Väsnas dom mycket på nätterna?

På "min" djuraffär finns det just nu fyra stycken gerbiler. Hannar som sitter i bur två och två. Det ena paret som är lite äldre är båda vilt/chincillafärgade, det andra paret som är ganska så små än sålänge är det en svar med vita tecken och en typ beige/ljusgul med vita tecken. Jag har blivit ganska förtjust i den ena viltfärgade (som jag redan döpt till tjockis :o:D) men vore kul att ha två i olika färg. Men jag antar att det är svårt att sätta ihop två som inte känner varandra?

Det var dom frågorna jag kom på. Vore glad om några med erfaranhet ville svara :). Har haft guldhamster/dvärghamster och kanin förut, men kan som sagt inte mycket om gerbiler. Ni får gärna fylla på med mer saker. Är dom något roliga att ha? Har dom egna personligheter? Mm.
:laugh:
 
Sv: Gerbiler

Jag har haft en hel del gerbiler när jag var yngre (råkade bli hona och hane som multiplicerade sig). Alla var både handtama och lugna men den enda som rymde hela tiden var en av hanarna som bokstavligen hoppade ur en sån där större plastkavarie med lock ovanför. Han puttade upp den när han hoppade upp mot den.
Mina gerbiler bet aldrig men det kanske var för att jag hanterade dom dagligen.

Jag tror inte det ena könet stökade ner mer än de andra. Men deras varningssätt tyckte jag var rolig för de stampar i marken som kaniner gör :)
Och ja, de väsnas på nätterna.

Jag vet inte mycket om hur "hälsosamt" det är med akvarium men är det bara 34cm så kan nog de hoppa ut.

Gerbiler är roliga djur och jag har själv gått lite i tankar att köpa några. Jag brukade alltid ha sånt där fint sand som botten eftersom de älskar att rulla sig i det.
 
Sv: Gerbiler

Jo, jag tänkte mig ju såklart lock på. Men frågan var om det går med glaslocket på eller om det blir för kvavt, så jag får skaffa något nät ovanpå. Annars har jag läst att akvarium faktiskt ska vara bra bur för gerbiler. En skål med sand som dom kan bada i är planerad, sen så kommer jag ha toalett som stö.

Tänkte om hanarna skvätte ner, så som hankaniner brukar göra?
 
Sv: Gerbiler

Jag har två små killar på ett år här hemma.:) Har också haft dvärghamster, men tycker jag fått en starkare kontakt med gerbilerna.

Jag tog en risk och köpte mina ifrån djuraffären, vilket gjorde att de var rätt skygga ganska länge i början. De lugnade ner sig desto mer tid jag lade på dem. I början var de ju lite rädda efter affärens stressade miljö men nu stoppar jag bara ner handen och låter dem hoppa upp då jag släpper ut dem och de sitter där nöjda och glada. Dock vill de fortfarande aldrig tillbaka hem då det alltid är roligare någon annanstans, men man lär sig hur man lyckas få tag i dem och min hund är så snäll här hemma så hon låter dem skutta runt i sin päls. Annars får man ju se till säkerhetsåtgärder med dörrar mellan ifall gerbilerna är lösa.

Den ena av mina bet min sambo lite i början (mycket underhållande:angel:) men det lade sig desto tryggare lillkillen kände sig och desto bättre han lärde känna oss och miljön. Det kunde hända att de nafsade lite om man luktade gott om händerna (se om det var nåt ätbart) fast sambon bet den ena. Vi blåste på honom när han gjorde så och tillslut fattade han grejen. Nu är det väl en nio månader sedan. Tror mest det handlade om osäkerhet i början.

Jag har ju bara haft hanar så jag kan inte säga om det är några skillnader mellan kön, men jag vet att hanar funkar bra flera stycken i flock medan honorna bara ska vara två och två.

Gerbilerna kan hoppa rätt högt om de vill och är duktiga klättrare. Jag har mina i ett hundra-liters med egengjort tak (en gerbil behöver minst en halv liter att röra sig på och ska vara minst två). Jag hade inte tagit glastak med risken att det händer något och dessutom så lite luft. Vi köpte en hårdplast-skiva som vi gjorde en massa ½cm-hål i och med handtag på. Det har funkat kanon!

De älskar att gräva så ha mycket spån till dem!:) Jag slänger i hö och toaruller/kartonger till dem som de gnager sönder, de kan både boa med detta och blandar det med ströet så att de lättare kan gräva gångar. Jag använder Alspån eftersom vissa gerbiler inte tål vanligt spån plus att det blir dammigt. Även äppelträdsgrenar behövs så att de kan gnaga och de älskar leksaker och hus, möblera gärna om hos dem (det är jättekul!;)).

Gerbiler är inte typiska nattdjur utan sover ungefär fyra timmar/är vakna fyra och så går det runt så dygnet runt. De anpassar sig gärna lite efter ens tider också (när man inte hemma är det ju inte lika roligt att vara vaken). Så visst låter det en del även om nätterna/morgnarna ibland, men inte mer än en dvärghamster tycker jag.

Jag har aldrig satt ihop äldre gerbiler så jag vet inte, men visst tar man en risk och det tar ju ett tag innan man kan släppa ihop dem.

Jag älskar mina, trodde aldrig det skulle vara så roligt med dem!:D De är väldigt olika. Jag har en gråvit och en svart med vita tecken. Den gråvita älskar godis (solrosfrön), att springa runt och testa vad man får och inte får göra, är höjdrädd och ÄLSKAR att titta på tv.:o Den andre är lite blygare, försiktigare, älskar att klättra, älskar att gräva och förstår inte tjusningen med varken tv eller godis. De brukar även springa fram och hälsa nos mot nos när de är ute på både oss och varandra. enda gången man hör dem prata (fågelkvitter) är när de ligger och pysslar om varandra.

Och just det! De är glada och nyfikna på precis allt hela tiden!:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 055
Senast: dotzie
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 155
Senast: Djurvän
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 800
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp