Bukefalos 28 år!

Getter, lättsvimmade?

Sv: Getter, lättsvimmade?

Det är en speciell ras som beter sig på detta viset när de blir skrämda eller väldigt upphetsade (t.ex. vid utfodring). De har en muskelåkomma vilket gör att musklerna "hakar upp sig" och förblir hårda och spända istället för att först spännas och sedan slappna av t.ex. om geten blir rädd och kastar sig iväg. Det har inget att göra med att de svimmar eller liknande trots att de heter "Faiting Goats" utan det är endast musklerna som då och då förblir styva och ihopdragna istället för att slappna av efter en plötslig rörelse.

Killingarna faller ofta omkull men när de blir äldre lär de sig att kompensera för stelheten och lyckas ofta hålla sig på benen trots att de blir stela.

Stelheten varar för det mesta bara några sekunder innan djuret kan röra sig igen.
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Aha! Trodde alla getter svimmade lätt! :D

Undrar om det är någon typ av skyddsmekanism i början?

Tack för svaret! :D
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Jag misstänker att de getterna inte skulle klara sig speciellt länge i det vilda. Det vore ju praktiskt för rovdjur om man istället för att smyga bara kunde hoppa fram och ryta lite och sedan ta för sig av skrovmålet som ligger stel som en pinne på marken.
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Tror de har avlats på ren underhållningsfaktor. Det är en muskelsjukdom som även förekommer hos andra djur (även människor) och man har helt enkelt tyckt det var så roligt med getter som faller omkull som stela träbockar att man börjat avla på de individer som haft sjukdomen.

De är från början en köttras som avlats för köttets skull, och seriösa uppfödare numera försöker hålla sjukdomen utanför aveln och avlar inte på individer som har den, men antalet som avlar för att de tycker att det är kul med getter som "svimmar" är stort nog för att hålla defekten vid liv sas och bibehålla den som karaktärsdrag.
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

som andra skrev är det folk som avlar för att de roar dem, inte det minsta kul enligt mig..

Mina getter sätter svansen i vädret o springer raktfram med siktet inställt på stallet när de blir skrämda, och det finns inte en chans i världen att få dem att stanna eller vända om...:mad::D
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Jag och min kompis skratta ihjäl oss vid ett annat klipp. Ser ut som dom leker död :idea:
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Troligen är de inte avlade för underhållningsfaktor utan för att de ska vara enkla att få tag på.

Håller med om att det är hemskt, det är iof i princip allt som har med djur och pengar att göra.
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Myotonic Goats eller Tennessee Goats sägs från början vara avlade för att leva med andra mer värdefulla köttdjur, då getterna stelnade vid ett rovdjursangrepp var det de som blev tagna först. Numera avlas de fram som köttdjur eller för nöje.
 
Sv: Getter, lättsvimmade?

Precis, getterna var inte så dyra, och därför hade bönder dem så att när rovdjuren gick till attack och tamdjuren flydde, så hamnade de "svimmande" getterna på efterkälken och blev uppätna i stället för böndernas mer värdefulla (dyrare) djur, ex kor, hästar m.m.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 834
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 895
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 599
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp