Giftiga växter som hästen äter

G

guzzi my love

Det finns så många giftiga växter som hästar inte ska äte.Men jag fattar inte hur hästen kan veta att det är giftiga som t.ex smörblomma hur kan hästen veta att den är giftih.Är det någon luckt i blomman som gör att hästen märker det eller vad är det som gör så hästen inte äter det?:confused:
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Det är väl instinkt och erfarenhet, sen sägs det ju att de giftiga växterna smakar illa också, men vissa saker som t.ex. ekollon finns det ju hästar som äter, så man ska vara noga med att kolla igenom hagen ändå. Tänk också på att om hästarna går i en hage med dåligt bete så börjar de att äta giftiga växter också till slut.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Ja man ska gå och titta igenom hagen varje sommar innen hästen får gå på sommarbete :rofl: så det inte finns giftiga växter i hagen dom kan äte
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Ja, det e inge kul om de blir dåliga. Finns ju mycket bra böcker och sånt som man kan läsa om växter innan man går ut.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Jag har en bok somm är full av giftiga växter:rofl:
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Jag är ganska dålig på växter, är det lätt att känna igen de som är giftiga?

Hur är det att släppa hästar på bete där det har gått kor tidigare?
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

min erfarenhet är att de flesta hästar har kvar mycket av sin instinktiva förmåga att veta vilka växter som är giftiga eller ej. Hur de sedan exakt kan avgöra detta vet jag ej med säkerhet. Men en sak vet jag och det är att många av de giftiga växterna (i svensk natur) luktar annorlunda/illa samt att de ofta har grälla fäger (t.ex. smörblomma och fingerborgsblomma). Är du intresserad av mer info rekomenderar jag en fauna och/eller en bok om läkeväxter.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Att johannesört ej ska konsumeras i stora doser beror på att det bl.a. påverkar temperamentet men också för att det gör en mer ljusskänslig - d.v.s. att man (djuret eller människan) kan få brännskador av solen i större utsträckning.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Min häst fick i sig penningört förra sommaren..
Hon blev svullen och uppblåst som en ballong, hela hästen nästan.
Huvet och nosen var värst!!
Så veterinären fick komma akut å ge spruta..:(
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Mummelmy skrev:
min erfarenhet är att de flesta hästar har kvar mycket av sin instinktiva förmåga att veta vilka växter som är giftiga eller ej.

Och ändå kan de med förtjusning äta idegran.....

Immer
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Mummelmy skrev:
Att johannesört ej ska konsumeras i stora doser beror på att det bl.a. påverkar temperamentet men också för att det gör en mer ljusskänslig - d.v.s. att man (djuret eller människan) kan få brännskador av solen i större utsträckning.
Inte så små brännskador heller :crazy:
för att inte tala om när de förätitsig så mycket att de inte kan stå längre.Kan tom ge allvarliga förgiftnings symtom..:crazy:

*talar av egen erfarenhet. skulle aldrig någonsin igen släppa en häst där det finns johannesört*
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

AnnikaH skrev:
Jag är ganska dålig på växter, är det lätt att känna igen de som är giftiga?

Hur är det att släppa hästar på bete där det har gått kor tidigare?

Växelbete är super! :banana: i alla fall med tanke på parasiter och så, det bästa är att växla med kor och hästar, så att pållarna inte går i samma hage som förra året. Men om det är possitivt angående giftiga växter vet jag inte...
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Tack för ditt svar!
Vi försöker arrendera/köpa mer mark runt vår gård så att jag så småning om kan flytta hem min häst och slipper ha honom uppstallad. På den marken har bonden tidigare haft sina kor och fjol tog han hösilage där. Verkar ju vara utmärkt mark att ha hästar på i så fall. Men man bör väl kolla efter giftiga växter ändå.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

AnnikaH skrev:
Tack för ditt svar!
Vi försöker arrendera/köpa mer mark runt vår gård så att jag så småning om kan flytta hem min häst och slipper ha honom uppstallad. På den marken har bonden tidigare haft sina kor och fjol tog han hösilage där. Verkar ju vara utmärkt mark att ha hästar på i så fall. Men man bör väl kolla efter giftiga växter ändå.

Vad härligt! Vi har just köpt en gård där det bara har gått kor förut, perfekt! :D De är inte sådär söndertrampade heller som hästhagar brukar bli. Det viktigaste för en hage är nog att den är tillräckligt stor så att hästarna alltid har att äta, så de slipper börja tugga på rator och giftiga saker, och att den ger stimulans. I ett stall som jag stog förut så hade vi så liten sommarhage så hästarna började till slut äta "fel" saker. Och inte fanns det ledig mark någon annanstans i närheten, så jag fick tjata mig till att vi skulle börja stödfodra med hö mitt i sommaren...:crazy:
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Så har vi det, jag ger min häst hö hela sommaren eftersom det är så dåligt med bete i hagen. Jag kan heller inte släppa honom på bete någon annanstans för han kan inte gå ute dygnet runt, insekterna äter upp honom fullständigt.
Men jag fortsätter att drömma om fina hagar hemma runt husknuten!
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Ja... det är faktiskt min personliga erfarenhet att de (i åtminstone större utsträckning än människan) har kvar förmågan att skilja ut giftiga växter från ej giftiga. Därmed inte sagt att det aldrig händer att de får i sig något olämpligt. Sedan är det ju också så att många växter är giftiga i större koncentrationer/volymer medans de i mindre är ofarliga och i vissa fall även kan bota diverse åkommor (t.ex. malört, lakritsrot, rosmarin, timjan). Sedan ska man också komma ihåg att det kan skilja från individ till individ, för att ta ett personligt exempel så hade jag ett sto som reagerade jättekraftigt mot vitlök(hon reagerade på ett myggmedel och tappade massor med päls) och vitlök anses ju av många vara ett jättebra tillskott för diverse bekymmer. Det finns ju även örter som är verksamma utvärtes men är farliga invärtes (t.ex. arnica montana/slåttergubbe).

Slutligen om man har en häst som gillar idegran så får man väl helt enkelt vara uppmärksam på detta.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Mummelmy skrev:
Slutligen om man har en häst som gillar idegran så får man väl helt enkelt vara uppmärksam på detta.

Alla hästar gillar förmodligen idegran, och de som kommit åt att äta av det har dött. :(
Även exempelvis kungsgran är farlig för hästar (dock ej så giftig som idegran), men hur många vet det när de slänger ut sin uttjänta julgran i hagen?

Visst kan hästar vara duktiga på att "sortera" ätligt och oätligt, men en häst som går i en hage där betet tagit slut ger sig förmodligen på det oätliga med tiden. I somras läste jag om en fjordhäst som blivit mycket sjuk sedan den ätit renfana i stora mängder. Varje år är det hästar som äter ekollon och blir jättesjuka osv osv.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Tyvärr har nog växelbete med kor inte någon direkt effekt på växterna (även om det som tidigare sagts har andra positiva sidor). Detta för att många av växterna är riktiga experter på att sprida sig, flera förökar sig med frön och/eller rotutlöpare. Sedan är många giftiga växter perenna och klarar av våra stränga vintrar (de dör ovan jord, men roten vilar sig bara - enkelt uttryckt:smirk: ) Vill man få bort växter för alltid så gäller det att få dem att inte trivas, genom att t.ex. ändra ph-värde eller sammansättning på jorden (vissa tycker om mycket kväve, andra behöver ett speciellt mineral etc.), ett sätt att göra detta är t.ex. att plöja upp hagen och odla vall ett år (detta dock kanske främst är aktuellt om det rör sig om fler än några exemplar).

En sak jag läst någon annanstans men som jag ändå tycker passar in lite i denna tråd är att flera talar om att de måste utrota än det ena än det andra (detta är ej riktat mot någon speciell person). Det tycker jag är fel! För börjar man tala utrotning handlar det alltsom oftast om gift. Och gifter kan likväl som giftiga växter vålla bekymmer. Dock är det ju så att gifterna riskerar att ställa till med problem på annat håll, även om de ger önskat resultat i hagen, på så sätt att de sprids med grundvattnet ut i vattendrag eller påverkar andra djur som t.ex. insikter.

En annan sak som kanske kan vara värt att tänka på är att bönderna framställer sina kor som landskapsvårdare och att de bidrar till den biologiska mångfalden genom att hålla landskapet öppet. Och varför skulle hästen inte kunna passa in i dena bild?!?! Kanske skulle hästnäringen då få lite mer gehör hos politiker och dylikt? kossornas betande har gjort att flera arter som nästan försvunnit nu är på väg tillbaka. Vad jag vill säga med detta är att betande hästar kan leda till en ökad variation i floran (förhoppningsvis till glädje även för hästägaren). Med andra ord så tycker jag inte att man ska vara rädd för att det växer annat än bara gräs i hagarna! Därmed inte sagt att man ska äventyra hästarnas hälsa och och bjuda in massa giftiga arter. (En avvikelse från tråden, jag vet:crazy: . Men jag tyckte att det passade in lite grann i sammanhanget)

Som tidigare sagts så tror jag risken för att hästen stoppar i sig giftiga växter minskar om det finns bra tillgång till "riktigt foder".

Slutligen kan jag rekomendera några böcker för den som vill kika närmare på vad som kan vara giftigt:
- Tidens stora bok om läkeväxter av Bertil Wahlin
- Hästägarens örtabok av Hilary Page Self
- Nordisk flora (finns på bokrean!)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
515
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 626
Senast: Blyger
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp