Bukefalos 28 år!

Glassmaskin-Era bästa recept

Cattis_E

Trådstartare
Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇.
Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra.

Jag vill nu ha era bästa recept.
Jag är intresserad av recept som inte är onödigt söta, det vill säga där smaksättningen innehåller socker, utöver det som ingår i grundreceptet.
Ni kan såklart lägga in det ändå, kanske någon annan vill ha.

Jag älskar hallon, men hur surt blir hallonglass utan att häva i en massa socker tro?
Har nämligen vildhallon i frysen 😁.

Så ös på med alla era bästa recept!
 
Jag har ingen glassmaskin, men brukar bara vispa grädde och hälla i valfri smak. Jag gillar lingon och då tar jag ett paket frysta lingon och kokar med en matsked vatten och lite socker, när det har kallnat blandar jag det med den vispade grädden och ställer i frysen. Men det blir säkert bättre i en maskin 😁. Den här smakar inte sött pga lingonen, men du kanske ville ha helt sockerfritt?
 
Jag har ingen glassmaskin, men brukar bara vispa grädde och hälla i valfri smak. Jag gillar lingon och då tar jag ett paket frysta lingon och kokar med en matsked vatten och lite socker, när det har kallnat blandar jag det med den vispade grädden och ställer i frysen. Men det blir säkert bättre i en maskin 😁. Den här smakar inte sött pga lingonen, men du kanske ville ha helt sockerfritt?
Nä. Helt sockerfritt är absolut inte nödvändigt. Menade mer att inte ösa i ty[ exempel daim eller ha en smaksättning som innehåller extra socker eller kräver mycket socker för att inte bli alldeles för surt.

Dessutom så har jag märkt att det ofta fungerar bra att ersätta socker i olika recept med Canderel strö.

Om någon reagerar på det, och känner att de skulle vilja diskutera "hur nyttigt" sötningsmedel är jämfört med socker.
så kanske det kan få en annan tråd? :angel:
 
Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇.
Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra.

Jag vill nu ha era bästa recept.
Jag är intresserad av recept som inte är onödigt söta, det vill säga där smaksättningen innehåller socker, utöver det som ingår i grundreceptet.
Ni kan såklart lägga in det ändå, kanske någon annan vill ha.

Jag älskar hallon, men hur surt blir hallonglass utan att häva i en massa socker tro?
Har nämligen vildhallon i frysen 😁.

Så ös på med alla era bästa recept!
Jag tänker nog att du får göra någon anpassning för att få rätt konsistens eftersom socker är en sådan där ingrediens som gör att glassen inte blir helt hård.
 
Jag använder lite björksocker, kallas xylitol också. Alltför dyrt på hälsokost. Beställde en stor påse på nätet. Det är inte farligt för vikten och till o med bra för tänderna!

Angående glasstillverning utan maskin. Mamma använde det här receptet och jag har gjort det någon gång om året sådär... Mycket enklare att bara smaksätta vispgrädde och frysa in.

3 dl vispgrädde
3 ägg
1 dl socker, vanligt, -eller mindre, eller annat socker.
Valfri smaksättning.

Vispa äggulor o socker pösigt i en liten bunke/bytta, går bäst med bara ena vispen på elvispen. Vispa äggvitorna och vispa grädden. Rör ihop allt och sätt i frysen. Ta ut och rör om efter en timme och sedan någon gång till. Annars sjunker äggulorna till botten. /Lycka till.
 
Jag tänker nog att du får göra någon anpassning för att få rätt konsistens eftersom socker är en sådan där ingrediens som gör att glassen inte blir helt hård.
Vet inte om du tolkade fel? Var jag så otydlig?

Jag är intresserad av recept som inte är onödigt söta, det vill säga där smaksättningen innehåller socker, utöver det som ingår i grundreceptet.
Jag menar alltså att jag inte vill ha extra sött utöver grundreceptet på till exempel vaniljglass i glassmaskin.

Men lägg in era bästa recept bara så kan jag avgöra själv om jag tycker sockermängden är okej och avstå receptet?

Någon annan kanske vill ha recept också?
 
Jag använder lite björksocker, kallas xylitol också. Alltför dyrt på hälsokost. Beställde en stor påse på nätet. Det är inte farligt för vikten och till o med bra för tänderna!

Angående glasstillverning utan maskin. Mamma använde det här receptet och jag har gjort det någon gång om året sådär... Mycket enklare att bara smaksätta vispgrädde och frysa in.

3 dl vispgrädde
3 ägg
1 dl socker, vanligt, -eller mindre, eller annat socker.
Valfri smaksättning.

Vispa äggulor o socker pösigt i en liten bunke/bytta, går bäst med bara ena vispen på elvispen. Vispa äggvitorna och vispa grädden. Rör ihop allt och sätt i frysen. Ta ut och rör om efter en timme och sedan någon gång till. Annars sjunker äggulorna till botten. /Lycka till.
Låter som liknande det jag gjorde igår.
Har du provat att ha i canderel strö? Eller gillar du inte aspartam kanske?
 
Vet inte om du tolkade fel? Var jag så otydlig?


Jag menar alltså att jag inte vill ha extra sött utöver grundreceptet på till exempel vaniljglass i glassmaskin.

Men lägg in era bästa recept bara så kan jag avgöra själv om jag tycker sockermängden är okej och avstå receptet?

Någon annan kanske vill ha recept också?
Jag kanske bara är färgad av samhällets allmänna undvikande av socker och att ha levt ihop med diabetiker. Hur som helst kan jag rekommendera kardemumma som smaksättning, blir underbart! Vad det gäller själva glassreceptet brukar jag bara använda något grundrecept som jag googlar fram så där kan jag tyvärr inte hjälpa till. Bären kan man ju alltid tina och äta till glassen. Tycker oftast att bär i egen glass blir lite väl hårdfrusna och därmed inte smakar lika gott.
 
Jag kanske bara är färgad av samhällets allmänna undvikande av socker och att ha levt ihop med diabetiker. Hur som helst kan jag rekommendera kardemumma som smaksättning, blir underbart! Vad det gäller själva glassreceptet brukar jag bara använda något grundrecept som jag googlar fram så där kan jag tyvärr inte hjälpa till. Bären kan man ju alltid tina och äta till glassen. Tycker oftast att bär i egen glass blir lite väl hårdfrusna och därmed inte smakar lika gott.
Åh kardemumma är SÅ gott! Måste provas.
 
Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇.
Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra.

Jag vill nu ha era bästa recept.
Jag är intresserad av recept som inte är onödigt söta, det vill säga där smaksättningen innehåller socker, utöver det som ingår i grundreceptet.
Ni kan såklart lägga in det ändå, kanske någon annan vill ha.

Jag älskar hallon, men hur surt blir hallonglass utan att häva i en massa socker tro?
Har nämligen vildhallon i frysen 😁.

Så ös på med alla era bästa recept!
Jag brukar ta icas recept på creme anglais och bara variera smaksättningen. Mkt bra smet som blir extra bra om den får stå till dagen efter.
Har provat en del andra recept, men detta blir klart bäst.

Har även gjort frozen yoghurt med smaksättning + grekisk yoghurt+ kondenserad mjölk. Mums!
 
Jag gjorde säsongens första glass igår, älskar min glassmaskin! Jag tycker det viktigaste är att hitta ett bra grundrecept som man gillar, därefter är det rätt enkelt att prova sig fram med smaksättning.

Mitt grundrecept är:
3 dl vispgrädde
2 dl röd mjölk
3 äggulor
2 dl socker

Värm grädden och mjölken i en kastrull till ca 60 grader. Vispa äggen och socker fluffigt, och tillsätt sedan den varma gräddmjölken lite i taget under vispning. Det man vill undvika här är att äggulorna koagulerar, därav att det inte ska bli för varmt. Häll sedan tillbaka allt i kastrullen och värm upp till ca 83 grader, vispa då och då under tiden.
Låt svalna och häll i glassmaskinen. När den är klar lägger jag glassen i en frusen glasmatlåda och ställer i frysen i några timmar till.

Smaksättningen tillför jag i regel i gräddmjölken. Är det torr smaksättning, typ kakao, rör jag bara ner den innan uppvärmningen. När jag gör bärglass, som gårdagens jordgubbsglass, så mixar jag bären med lite socker och citronsaft för att förhöja smaken, och låter det värma upp lite i en kastrull. Jag silar det sen, och tar 1-1,5 dl av den avsilade vätskan och låter den ersätta motsvarande mängd mjölk i grundreceptet. Det jag silat bort kokar jag ihop med lite syltsocker och klickar i matlådan på slutet så man får lite rippel också.
 
Åh vad jag vill ha en glassmaskin. Men dels ska jag inte äta glass (laktosintolerant diabetiker) så det får bli sorbet isof. Men mitt kök är dessutom yttepytte så jag måste stoppa in maskinen i ett skåp när jag inte använder den. Jag får nöja mig med en blender som krossar en massa is i en smoothie. Det börjar bli dags att damma av den nu i värmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp