L

lisarap

Vad är det?
Är det farligt, ger det sämre syn, hur syns det?
Läste i en annons om det, undrar om min fölis kan ha det också.

Mvh Lisa.
 
Det är absolut inget farligt, hästen har ej heller sämre syn. Hur du set det- hästen har ett eller båda ögonen blåa.
 
Om inte jag minns fel så är det när ex bläsen har kommit på villovägar och "syns" även på ögat. Oftast är det bara ena ögat men en lykta kan täcka båda två :)
 
det är inte farligt.ögat ser ut som på oss ,,,skrocken säger att hästar med glosöga eller ögon kan vara lite snurriga.
 
Som någon annan skrivit, ögat ser ut som på oss. Med andra ord, det är mycket vitt i ögat. Vanligtvis så syns inte ögonitan på hästar. Men glosögda hästar har synlig ögonvita.
Oftast förekommer det bara på ena ögat och oftast på hästar med mycket vita tecken i ansiktet.
Det är inte farligt och hästen har inte sämre syn.
// Anna
 
Näe, det är precis som ett vanligt öga men det är ljust blått istället. Hästar med glosögon, eller glasögon som det egentligen heter är inte snurrigare än andra hästar.

Varför man trodde det är för att en häst med glasögon ser väldigt vild ut. Första gången min mamma såg min ponny tyckte hon att hon såg lite galen ut.

Varför hästen får glosögon ligger i generna hos föräldrarna, men den genen är väldigt ovanlig.
Hästen behöver inte ha glosögon bara för att ett visst tecken i huvudet är väldigt stort men det är vanligare att det är så.

Min ponny har en stor och oregelbunden bläs som inte täcker ögonen men ett av hennes ögon är ändå blått och det andra är brunt delvis blått. Hon är en ponny som syns i mängden kan jag garantera. :D

Hlsn Elisabet :bump:
 
Min ungponny har två blå ögon - glosögon! Hon har rejält bred bläs, vit underläpp mm och är sabino. Hon ser helcool ut med sina två blå!
 
Båda ögonen på min fölis är ljust blågrå. Hans bläs går inte i ögonen på honom.
Antagligen har han ärvt det någonstans bakåt i släkten, för ingen av hans föräldrar har ljusa ögon...
Han ser iallafall grymt busig ut med de ögonen! :D

Har ingen bra bild, för kamerablixten gör att det blänker i ögonen på honom... Zilveradoh
 
Glosögd är när regnbågshinnan i ögat saknar pigment, vanligast hos hästar med lykta och bred bläs.
Skulle inte tro att det är farligt men som sagt, har inte så mkt erfarenhet av sånt och hästens syn så jag vet inte om det är farligt eller inte...
 
Tjena Jet! Hur går det med det "lilla" busfröet? Har du inga nya bilder att visa? Skulle vara roligt att se hur han utvecklats!

Jag har hört (obekräftat dock) att Zeb ska ha sabinoanlag! Då kan man få blå ögon. Så det är inte otroligt att Zilver har fått anlaget, därav hans ögonfärg.

Jag har ju nyss köpt en ungponny på 2½, hon är tydligt sabino och har två blå ögon. Jag tycker det är skitläckert!

PS Francess blir bara större o större om magen. Bara ca 100 dagar kvar...
 
Kollade precis din bild på Zilver...han har ju vit underläpp! Och mycket vitt på benen. Skulle sätta en tia på att Zilver ÄR sabino! :D Då vet du i alla fall var han har fått sina blå ögon ifrån.
 
Hejsan!
Jodå, Zilver växer och frodas! :D
Just nu är han lite tjock om magen och har världens vinterpäls!
Ska försöka ta lite nya kort på honom. Fick en digitalkamera i julklapp, så...

Aha! Sabino kanske han är! Har undrat över hans ögon, faktiskt. Har ju ingen aning om hur hans mor- & farföräldrar ser ut, men man har ju sett några kallblodstravare med blå ögon. Tänkte att det kom därifrån, kanske?? :confused:
Fast då kommer det säkert från Zeb då! :)

Hoppas det går bra med ditt sto. Gu' va fort tiden går!! :eek:
 
Ok, tack för era svar.. Mitt föl är skäck, 4 vita ben, bred bläs och vit underläpp, han har ett öga, det är inte blått men man ser mkt av ögonvitan, "pupillen" är mindre än på andra ögat. Därför jag tänkte om han kanske kan ha ett "glosöga".

Mvh Lisa.
 
Låter som om även din häst är sabino! Just vit underläpp är ett av tecknen, men även bred bläs o ev blå öga/ögon och vita tecken (oftast höga o flikiga) på benen. Många gånger även vit bukfläck av olika storlek.
 
Ja han är troligtvis sabino! Har hört att vanligt skäckanlag i kombination med sabinoanlaget ger 75% chans för skäckavkomma i motsats till 50% vid enbart det vanliga skäckanlaget.

Zeb ska ju enl uppgift ge runt 70-75% skäckavkomma, så det kan ju stämma!

Ja, nu är det ju bara "upploppet" kvar, så att säga. Drygt tre månader tills fölningen. Ev är mitt sto minimal sabino! Flikiga tecken på benen + stickelhår lite här o var KAN vara ett tecken. Och då ökar ju chanserna för skäckavkomma enbart där! Men, som alltid...den som lever får se! Hon mår i alla fall bra, rund som en ballong redan, men pigg o aktiv. Du får gärna hålla tummarna när det närmar sig!
 
Klart jag ska hålla tummarna! :)

Hmmm. Jag är skitdålig på färger... :crazy: Är mitt sto oxå sabino då?
Hon är ju svartbrun (enligt papperen). Stor bläs, vit underläpp och lite vitt på alla fyra benen.
Bild Inte världens bästa bild, men... :D

(Hoppas trådskaparen förlåter mig för att jag lånar tråden lite!?) :bow:
 
Va fin Svarta är! Och ja, hon är förmodligen sabino med sin vita underläpp. Vet du om hon har någon vit fläck på magen eller i ljumskarna tex? Eller stickelhår? Sabino finns ju med minimal teckning såväl som maximal (helvit!). Tror att sabino + skäck ger större chans för skäckavkomma dessutom. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
575
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag har smörjt mig med voltaren gel idag och får ingen effekt alls. Så jag undrade om jag också kunde ta Ipren och läste i fass för...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
2 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp