Bukefalos 28 år!

Glukosamin

Sv: Glukosamin

Man ska inte ha en övertro, men det lär ju inte vara skadligt att prova när väl läkarna/veterinär har sagt sitt. Beträffande Aloa Vera så är jag lite skeptisk till det i en del situationer som när försäljare påstår att det täcker hästens vitamin behov.:crazy: Är man bara lite påläst så inser man att just detta är ren bull, men samtidigt använder man AV på veterinär kliniker vid te x efter behandling av kirurgiska sår så någonstans kan man ju tycka att den har en funktion.
Själv är jag ett stort fan av linimentet, både för egen räkning och till häst förstås.

Beträffande glucosamin så skulle jag vilja rekommendera detta för folk, och det finns även för fä med för den delen.

Just den här är ekonomisk, samt otroligt funktionell för taskiga leder på tvåbeningar. Behöver man ta fulldos dvs 3 tabletter per dag, det beror på hur stor man är så räcker det här i tre månader.

http://vigoer.com/oscommerce/glucos....html?osCsid=9119ce8584d7622cac30b9d5f56276d6

För de fyrbenta så finns detta alternativ som är bra för pluskan.

http://vital-horse.com/index.php?language=sv
 
Sv: Glukosamin

För att läkare måste bygga sin kunskap på evidens inte på hörsägen.

Givetvis finns det naturläkemedel som kan hjälpa, men något mirakelmedel tror jag inte existerar. Glukosamin har dessutom INGEN bevisad effekt på häst.
På det Aloe Vera party jag gick på fanns det flera som "vittnade" om de underbara effekter aloe veran har. Inget som kan bevisas då givetvis. Men självupplevda, men jag VET hur stor effekt placebo-effekten har.. DET har det forskats på och kunnat bevisas.

HUR har det bevisats att det bildats mer ledbrosk i ditt knä? Borde inte din läkare isf slå på stora trumman för att visa världen denna händelse?

Är inte frågan snarare, varför man inom läkarhåll är så ovilliga att ta till sig något nytt som inte säljs av läkemedelsindustrin eller dito utrustningstillverkare? Antagligen har många fler här än jag erfarenheter av läkare och vet som brustit i kunskap på olika sätt.

Det har gått ett år sedan tråden "omstartades" och under det året har mitt knäproblem ytterligare minskat i st f att öka. Dvs så bör ledbrosket blivit ännu lite tjockare. Men det har jag iofs ingen undersökning som bevisar.

Att du hittat ett medel som inte ger effekt, bevisar väl inte att resten inte heller gör det? Jag är ingen som helst expert på naturläkemedel, det enda jag någonsin använt är Glukosamin så jag vet inte hur resten är, men menar du att samtliga är verkningslösa?

Den hop du refererar till uttalar sig inte om G:s verkningar för andra personer eller deras besvär, däremot kan man uttala sig om verkningarna i den egna kroppen.
Placeboeffekten? Du menar alltså att ledbesvär lindras/upphör uteslutande av den? Eller att den bevisade ledbrosktillväxten i mitt knä skulle bero på den?

LIA
 
Sv: Glukosamin

För att läkare måste bygga sin kunskap på evidens inte på hörsägen.
Naturligtvis måste dom det, det är väl inte det vi diskuterar här?

HUR har det bevisats att det bildats mer ledbrosk i ditt knä? Borde inte din läkare isf slå på stora trumman för att visa världen denna händelse?
Konstaterat via röntgen.
Att ledbrosk kan bildas/odlas är ingen nyhet, så varför slå på någon trumma?

LIA
 
Sv: Glukosamin

Är inte frågan snarare, varför man inom läkarhåll är så ovilliga att ta till sig något nytt som inte säljs av läkemedelsindustrin eller dito utrustningstillverkare?


Artrox säljs av Pfizer
Comfora säljs av Nordic Drugs
Glukosamin Copyfarm säljs av Orifarm Generics
Gluksamin Ferrosan säljs av Ferrosan
Glucosine säljs av Recip

Osv osv. Ur FASS.
 
Sv: Glukosamin

Konstaterat via röntgen.
Att ledbrosk kan bildas/odlas är ingen nyhet, så varför slå på någon trumma?

LIA

Ledbrosk kan inte nybildas. Det har gjorts försök att odla det.
För att se skillnader i ledbrosk - i form av tjocklek, kvalitet och innehåll - behövs betydligt mer avancerade metoder än röntgen.
 
Sv: Glukosamin

Satt och pratade med min kompis härom dagen och hon berättade om sin farfar. Tycker detta är ett bra bevis på hur bra det faktiskt kan fungera. Dock är detta på en människa men, borde fungera på häst/annat djur då också.
Snabb översättning av texten: Vittja betyder att man tar upp fisk man fångat in med nät, kan vara väldigt tungt.
Hon skrev detta:
Glukosamin har typ gett min farfar nytt liv
han var alltid ute och hjälpte pappa att vittja när vi var små, varenda dag under sommaren. och han var hemma hos oss varenda dag när vi var små. Men nu har han legat i fyra år för att han har så ont i ryggen och är så sjuk. Men nu var det några vänner till dem som tipsade om det där glukosamin så dem åkte till kusen & co och köpte en burk och han har tagit det i typ en månad nu.
just nu är han ute och vittjar med pappa. första gången på kanske 5-6 år
ååh vad jag är glad
han har också målat om taket på huset
för två år sedan fanns det inte en chans i världshistorien att han skulle kunna göra det.

Jag minns själv att hon berättat om att hennes farfar är "sjuk" ligger i sängen osv. Blev väldigt paff när jag fick veta detta! Go Glukosamin
 
Sv: Glukosamin

Roligt med äldre tråd och livlig "diskussion"! ;) Jag ska nog banne mig prova glucosamin på mig själv för att se om det blir någon förbättring i mina leder.
 
Sv: Glukosamin

Delvis KL.

Söker man på PubMed kan vem som helst komma åt och läsa abstrakt till medicinska forskningsrapporter. Rätt intressant. Jag använde sökorden cartilage, regeneration och glucosamine i olika kombinationer. Så kan man bilda sig en egen uppfattning om var forskningen befinner sig idag.
 
Sv: Glukosamin

Jag började med Glukosamin i våras, efter ett tag fick jag huvudvärk, snurrade när jag böjde mig och blev andfådd, efter kontakt med läkare visade det sig att Glukosaminet hade slagit ut min medicin mot högt blodtryck som jag ätit i flera år, enligt läkaren var detta ett välkänt faktum, ingen kan förklara varför då det inte finns kliniska undersökningar men läkare emellan är det välkänt. Så om högt blodtryck undvik Glukosamin.
 

Liknande trådar

Katthälsa Var in till veterinären med Göte igår och konstaterade artros, både åldersrelaterad i tassarna samt i en armbågsled troligen orsakad av...
Svar
2
· Visningar
855
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
650
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Nån här som testat ren jod, Äter Euthyrox men de hjälper noll. Hade Levaxin innan. Kom av en slump upp reklam på en sida angående jod...
2
Svar
27
· Visningar
1 029
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp