Gnäggande häst!

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt men ni får flytta den annars.

Om man kommer ut i hagen och hästen möter en med gnäggningar betyder inte det att den är nöjd med livet och glad att man kommer?

Hamna i diskussion om detta då jag var så glad över att min häst gnäggar när jag ropar på honom. TRodde själv att det var för att han gillar mig och trivs i mitt sällskap oavsett vad vi gör i princip. Får då höra av en "vet bästare" att han gnäggar för att han är totalt uttråkad och deprimerad och att han hoppas att något roligare än inget ska hända.

Så hur tolkar ni detta? Vissa dagar gnäggar han inte. Oftast är det dagen efter han blivit riden som han gnäggar och han rids inte varje dag och just nu ganska oregelbundet också.
 
Sv: Gnäggande häst!

Mina gnäggar också men jag tror inte det är åt mig som "person" utan åt "mig som person som kommer med mat".
 
Sv: Gnäggande häst!

om jag har tagit in min häst i stallet när alla andra hästar e där ute i sina hagar, och om jag går ut och kommer in igen så gnäggar han lågt till mej, men inte annars.

kompisens häst gnäggar åt mej då jag kommer med hö :D
 
Sv: Gnäggande häst!

Om man kommer ut i hagen och hästen möter en med gnäggningar betyder inte det att den är nöjd med livet och glad att man kommer?
Orsakerna varierar nog en hel del. Se "gnägget" som en del i helheten, och fundera över hur den bilden är.

Om hästen i övrigt visar sig sällskaplig, intresserad av dig och vad du gör (mer än mot andra människor) så skulle jag tro att gnägget är en positiv kontaktsignal. Kanske ligger det också förhoppningar inbäddade typ: "vad kul att du kommer, ska vi göra nåt roligt" alt "släpper du ut mig" eller "blir det mat nu" etc.

Gnäggar hästen däremot både nu och då när den hör folk, ja då kan man börja undra...

Häromveckan var en videosnutt på TV som visade en häst som svarade på en unges gälla skrik. Det kändes som om hästen trodde det var ett lockrop från ett föl eller liknande.

LIA
 
Sv: Gnäggande häst!

Tack för era svar! Eftersom han står på lösdrift med fri tillgång på foder så gnäggar han inte för att bli utsläppt eller för han tror att han ska få mat.

Han gnäggar bara åt mig. I dag när jga kom så gnäggade han och sedan när jga satte mig på en sten så stod han där hos mig och fixa med mulen i mitt huvud och skulle lägga mina fingrar innanför sin läpp osv. Även när hagkompisen sprang iväg för att han vart rädd för något så stod min häst kvar hos mig och myste.

Men eftersom han oftast gnäggar dagen efter ridning så kan det ju vara så att han i viss mån gnäggar för att han hoppas få komma ut på en tur igen.
 
Sv: Gnäggande häst!

Jag tror att ni båda har rätt! Hästar har ju oftast lite olika gnäggningar, den desperata; "rädda mig, jag har tråkigt" som är hög och gäll, och den gosiga "mamma - föl -gnäggningen.
En av hästarna i det stallet där jag har min häst gnäggar så fort han ser en människa, och hans matte är jätteglad "hörde ni, han gnäggar år mig..."
...vi låter henne tro att det bara är åt henne han gnäggar... if it makes her happy!:banana:
 
Sv: Gnäggande häst!

KL:D

min häst hon *hummar* åt mig när jag kommer, stall eller hage spelar ingen roll och även om hon anser att lillflickan som är 2 år har gått för långt in i hagen utan "tillskyddsmyndigheten" mamma med sig, gnäggar gör hon därimot i fall jag tar henne i grimman och leder in henne ur hagen och dom andra två pållarna inte kommer dierkt efter då är gnägget mer bestämmt
 
Sv: Gnäggande häst!

min lille gnäggar så det ekar när jag kommer...MAT!!!! hade det låtit som om han kunnat prata..
min gamling kan gnägga om det har hänt något, jag har missat mattiden eller han känner sig extra sällskapssugen och undrar varför jag inte stått till förfogande för mys under hela dagen, som jag borde:D
 
Sv: Gnäggande häst!

Jag tror absolut inte att hästen är deprimerad eller så. Låter ju heldingt. Eftersom hästar gnäggar åt varandra när dom är ensamma eller träffar sin kompis så tror jag det är likadant - jag tror han är glad att du kommer!
 
Sv: Gnäggande häst!

De dagar som min häst gnäggar när jag kommer in i stallet så är hon oftast kelig och supergosig. (och blivit matad innan jag kom)
De dagar som hon inte gnäggar så är hon lite tjurig haha.

Ston är som ston är!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp