Bukefalos 28 år!

"Gnäggig" häst

N

Nymeria

Hej!

Jag undrar hur man ska bete sig mot en äldre häst som gnäggar ständigt när den står i stallet och även gör det om man rider ut själv?
Nån som har nått förslag?
 
Sv: "Gnäggig" häst

Hästar är flockdjur och trivs bäst i flock. Men vill du vänja av hästen vid att vara ensam och inte vara så beroende av de andra så kanske du kan släppa den i egen hage. Först vid andra hästar så att den inte är helt övergiven. Så gjorde jag med min ponny. Hon var rätt berodende av de andra men pga fåg får hon gå inne på nätterna och förut gick hon själv i en hage där hon såg två islandshästar bara 2 meter bort. Nu gnäggar hon när man kommer till stallet och ibland när man rider ut. Men inte ofta. :p
 
Sv: "Gnäggig" häst

Varför gnäggar han?
Är det för att kontrollera vilka hästar som finns i närheten för att han är nervös att vara ensam eller för att han är sällskapssjuk?

Min kille gör det ibland för att han är sällskapsjuk men han är inte nervös utan bara väldigt snackig. Så jag bryr mig inte eftersom han bara vill prata med någon.:)

Är hästen nervös så är det bara att låta honom gå ut ofta och sakta vänja sig vid att vara ensam. Gör något när han börja gnägga typ rid övergångar, skänkelvikning, ryggningar och annat du kan komma på för att han ska tänka på annat än att leta kompisar.

Men straffa honom aldrig för att han använder sin röst!
 
Sv: "Gnäggig" häst

Min gammeltant har börjat gnägga en massa sen vi bytte stall. Min åsikt är att hon gör det för att hon trivs så bra. Hon är inte nervös, osäker eller stressad för att hon är ensam när man tar in henne utan hon håller koll på var de andra befinner sig. Det går i perioder, först när vi flyttade dit så gnäggade hon så fort man tog henne ur hagen och det var lite pinsamt för stallet har mycket mark med hästar utspridda överallt. Så det gnäggades till svar överallt ifrån och så triggade de nästa och nästa...

Sen lugnade hon sig när hon vant sig att hon faktiskt skulle få gå kvar på detta underbara ställe. Nu pga hennes eksem har hon flyttat från stora betet till 'eksemhagen' (med möjlighet att gå in) och där har hon några ungston som sällskap. Och nu är det dags igen. Nu står de och gnäggar efter varann när jag tar in henne.

Hon är en väldigt 'mammig' häst så jag gissar att hon vill ha koll på de unga. Och hon har gått från att alltid vara lägst i rang och den som får mat osv sist till att bli den som leder sin lilla flock. Det har gjort underverk för hennes självförtroende. När hon började gnägga när vi flyttade var det väldigt tysta, försynta gnäggningar men ju mer hon 'övat' desto mer låter hon. Det ser jag som att hennes självförtroende blivit bättre. Så för mig är det något positivt, även om man blir nästan döv inne i stallet. ;)

Och det är ju så kul att se småtjejerna komma i full galopp när de hör att gammeltant kommer tillbaka till dem och sen följer de henne som små hundar. Det är så roligt för henne.:love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp