Gnisslar tänder.

O

ostbiten

Någon som har ett tips på hur man får hästen att sluta gnissla tänder?
Har en fullblodskille på 7 år som lätt stressar upp sej, både i ridning & hanteringen, då han spänner sej och börjar gnissla tänder. Har alltid försökt avleda detta genom att aktivera honom i ridningen så att han lixom skall glömma bort det. Men nu är det så att han har börjat gnissla även då han jobbar på ordentligt i form & lösgjord, känns inte att han är spänd överhuvudtaget. Samt att han gör det när han står lugnt i sin box oxå.

Läste någonstans att hästar kan få huvudvärk av detta:(
Känns så himlans onödigt lixom.

Han står på torv/halm så han har alltid något att plocka med i boxen.


Tips någon?
 
Sv: Gnisslar tänder.

Mitt fullblod gör exakt samma sak... så fort det e lite spännande o han e pigg gnisslar han tänder. Men vid regelbunden ridning brukar han sluta, gör det mestadels efter vila eller vid uteritt med sällskap då han blir mer på tårna!
Tror det kan bli ett vane beteende dessvärre... fullblod har ju en tendens till o ha sina små egna ideér, har tyvärr inga tips eller råd, ville bara dela med mej av min erfarenhet! =)
 
Sv: Gnisslar tänder.

Har du kollat upp hästen ? Alla de hästar jag vart med om som gnisslat tänder har haft ont, och då har det oftast handlat om ryggproblem. Dessa hästar har INTE varit stressshästar på något vis. Gnisslar gör dom ju INTE bara sådär, utan det har ju en anledning som jag anser man bör utreda.
 
Sv: Gnisslar tänder.

Har du kollat upp hästen ? Alla de hästar jag vart med om som gnisslat tänder har haft ont, och då har det oftast handlat om ryggproblem. Dessa hästar har INTE varit stressshästar på något vis. Gnisslar gör dom ju INTE bara sådär, utan det har ju en anledning som jag anser man bör utreda.

Jo gnisslar gör dom bara så där och oftast sitter det i personligheten/psyket.Och nu säger jag oftast för naturligtvis finns det fall då det finns en fysiskt bakomliggande orsak.

Men ca 20% av våra hästar gnisslar tänder i någon utsträckning och det är långt ifrån alla som får några broblem av detta-förutom tandslitage....

TANDLÄKAREN
 
Sv: Gnisslar tänder.

Nej, det tror jag inte ett dugg på. Skulle det ligga i hästens natur menar du att gnissla tänder ? Och i så fall, villket syfte har då denna tandgnissling ? Varför ska man hela tiden leta ursäkter hit och dit när en häst ändrar beteende istället för att kolla upp ? När man väl kollat upp, då anser jag man kan söka andra orsaker.
 
Sv: Gnisslar tänder.

m...vet ej om de är nån fullblods grej , men sj känner jag till 3 fullblod som har detta för sig...men har hästen gått på bana??Så fall kan det ju vara nån stress symtom därifrån....de brukar ju bli en anning uppjagade om man säger så.. Alla som jag vet som håller på det sättet har gått på bana....
 
Sv: Gnisslar tänder.

Jag hade ett fullblod en gång som försökte äta upp bettringarna då han blev stressad eller konfunderad. Jag köpte vanliga bettringar i gummi för en tia, och då han inte längre kunde få bettringarna in i munnen slutade han stressa. Fullblod verkar vara mer "oralfixerade" än andra raser jag haft med att göra. Varmblod brukar nöja sig med att lägga tungan över bettet om de kan:angel:

Ja!! Jag vet att jag är fördomsfull:)
 
Sv: Gnisslar tänder.

Min häst gnisslar tänder när han är lösgjord och jobbar ordentligt. Han är nyligen kollad hos veterinär och helt genomgången från topp till tå. Tänderna är kollade och raspade men han gnisslar fortfarande. Det är en väldigt lugn och ostressad häst, så jag tror att det i alla fall i hans fall bara är en ovana.
 
Sv: Gnisslar tänder.

hej vår ena ponny gnisllar också tänderna , mest när ho är otålig eller i början vid ritten. var orolig o början men fick då höra att det var i nget ovanligt och till och med Milton gnisslade tänderna;)
så var inte så oroliga
 
Sv: Gnisslar tänder.

Min dam gnisslar också tänderna fast enbart när hon står i gången. Hon är genomgången i både kropp och mun så troligtvis gör hon det för att hon är uttråkad och att matte tar för lång tid på sig att få på all utrustning. ;)
 
Sv: Gnisslar tänder.

Nej, det tror jag inte ett dugg på. Skulle det ligga i hästens natur menar du att gnissla tänder ? Och i så fall, villket syfte har då denna tandgnissling ? Varför ska man hela tiden leta ursäkter hit och dit när en häst ändrar beteende istället för att kolla upp ? När man väl kollat upp, då anser jag man kan söka andra orsaker.

Ligger det i människans natur att gnissla tänder?
Varför är det så många som gör det, många fler än andra däggdjur(däribland HÄSTEN)....
Har du svaret på frågan så dela gärna med dig, det skulle underlätta för många varelser på jordklotet.
Ignorera gärna all forskning på ämnet också, för det är väl inget seriöst????

Tandläkaren
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gnisslar tänder.

Jag börjar genast misstänka magsår! Väldigt vanligt på fullblodshästar! Brukar ge symptom som tandgnisslan ffa vid situationer där ht kan bli stressad. Andra vanliga symptom är sämre aptit ff på kraftfoder och att ht står och stäcker på sig... De kan dock visa väldigt lite symptom trots magsår.
Jag skulle absolut kolla upp det om det var min häst!!
 
Sv: Gnisslar tänder.

Vad som är hönan och ägget kan ibland vara klurigt men faktum är att tandgnissling leder till andra fysika besvär. Då gnisslingen är ett statiskt muskelarbete så drabbas omkringliggande vävnader i olika utsträckning.
I värsta fall kan det leda till en akut käkledsinflammation men vanligare är att det leder till ömma tänder och ömma/spännda muskler i ansikte,hals,nacke,bogar och rygg....

Tandläkaren
 
Sv: Gnisslar tänder.

Mitt fullblodssto gnisslar också tänder ibland. Det tror jag handlar om ett stressymptom eftersom hon egentligen är väldigt lugn av sig men de gånger hon har gnisslat har varit i "stressade" situationer.
Att det inte beror på några rygg - och/eller tandproblem vet vi eftersom både tänder och rygg är kollade.
Vi har även testat runt lite på olika bett eftersom hon bitit sig fast men nu har vi hittat ett som vi upplever fungerar (än så länge) bra. Tyvärr har vi inte använt det såpass länge att jag kan avgöra om hon gnisslar med det bettet men annars kanske det kunde vara något?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 527
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp