Gnisslar tänder. Vad göra?

Träffat på en häst som slutade gnissla eller knirpa som någon mycket träffande beskrev det som, när hon fick ett helt rakt bett.

Sen finns ju de här anatomiska tränsen med nackfrihet eller hur man nu ska benämna det. En hovslagare sa till mig en gång att fullblod är extra känsliga för tryck i nacken om det nu stämmer vet jag inte, men det kanske kan vara värt att pröva. Spänningar i nacken får mig att gnissla tänder i bland ;)
 
Jag funderade oxå på att prova ett rakt bett med fasta ringar, ska försöka få tag på ett! De raka gummibetten verkar inte göra någon större skillnad, så hoppas att ett metallbett kanske kan göra det.. Det är ju en djungel :)
 
Igår var det hoppträning och då red jag med mitt poponcini bett, efter att ha ridit med hack de två senaste gångerna och fortfarande INGET gnissel! :bow: Jag vet inte vad detta betyder, men det känns jäkligt skönt att ha på något sätt "brutet mönstret". Jag lånade även hem ett rakt bett som jag ska prova att rida med, får se vad hon säger om det ;)
 
Låter ju då som om ditt problem är bettrelaterat i kombination med kanske en liten ovana. Poponcini är det enda min häst tycker om också, känslig lite madam som inte gnisslar men visar på alla andra sätt vad hon tycker om bett i munnen som inte är mjuka.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 656
Ridning Har en häst som när man tränsat "skakar" bettet i munnen FORT, hon liksom nickar intensivt med huvudet.. hon gör det under kanske 2...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: Neksja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp