Bukefalos 28 år!

Goda råd & tips inför lång transportresa

jenny82

Trådstartare
På lördag ska vi ner till falkenberg i halland med min häst.
Det är runt 27-29 mil dit.

Vi kommer åka från stallet kl. 6 på morgonen.
Det jag undrar är:

*Ska hon få morgonfodret(kraft) innan vi åker eller ska vi stanna på vägen o ge det då vid den tiden då hon brukar få fodret? Runt 7 istället då alltså. Hösilaget kommer hon ha hela tiden i transporten så hon kommer vara sysselsatt.
*Vad har man på henne för något nu när det är lite halvmilt ute?
*Ska man stanna o ge vatten emellanåt?
*Våran frambom är lite dum i transporten, alltså har vi den högst upp så tycker jag att den hamnar lite för högt upp och är den på den under så hamnar den enligt mig lite lågt, vilket är då bäst att ha? Jag vill ju inte riskera att hon ska försöka ta sig över bomen eller tvärtom.

Det var nog det jag kom på just nu.
Självklart kommer vi stanna lite då o då kolla till henne:smirk:

Alla tips är välkomna..:bump:
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Hej!
Jobbar med travhästar och reser mycket med dem. Tycker det bästa för hästen är att ge allt som vanligt på morgonen så den äter och kanske dricker optimalt innan resan.

Kläder för hästen.. Beror ju på hur mycket päls den har och hur lättuppvärmd eller dragig transporten är. Blir det inte alltför "hett" i transporten och heller inte allför dragigt kanske ett vanligt fleecetäcke räcker? Är det lite dragigare eller om hästen har väldigt kort päls så kanske stalltäcket blir bra? Somliga som fraktar hästar yrkesmässigt tillåter inte täcken alls i sina transporter eftersom en stressad häst blir ännu värre om den då har täcke. Vi har alltid täcken på våra (utom sommartid så klart).

Bommen är väl bättre om den är för högt än för lågt...

Erbjud vatten om du vill under resan men jag tror den klarar sig utan större bekymmer tills ni är framme också. Våra vill sällan dricka när de är hemifrån eller i transporten. Blöt betfor kan vara bra att ta med om man ändå vill få i lite vätska.

Kör försiktigt!

/Katrin
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Hej! Jag kan instämma med föregående inlägg vad gäller fodring och täcke. Tänk bara på att fodra i god tid så att hästen hinner äta upp maten utan att behöva stressa. Ska du på tävling så kan det vara ännu viktigare att hästen får i sig maten. Vet dock att visa hästar får kramp/kolik av att äta kraftfoder precis innan långa resor och då kan det vara bättre att fodra när man kommer fram. Er resa är ändå inte alltför lång så det blir nog inga som helst problem. Lycka till med vad ni nu ska göra och kör försiktigt :)
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Tack för era tips:)

Hon är inte klippt och har heller inte alltför tjock päls, hon har gått med vintertäcke hela vintern. Det får nog bli det vanliga fleccetäcket.
Vad tycker ni om transportskydd? Hon är inte skodd.

Hon kan bli lite stressad när man åker med henne, ska jag då utesluta kraftfodret helt då?, vill ju inte riskera att hon blir sjuk under resan:crazy: Kan ju ta med det o ge när vi är framme kanske?
Jag har aldrig åkt långt med henne tidigare, bara max 20 minuter.

Vi ska inte tävla.
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Jag skulle bara ha lätta skydd fram runt senor och i karled om hon var oskodd. Bra de får lära sig hålla reda på benen lite när de ändå inte kan göra sig väldigt illa.

Om hon blir stressad kanske hon inte ska ha täcke snarare än inte kraftfoder, kanske blir mer stressad om det inte är som vanligt. Det är inte en så väldigt lång resa heller ju.

Kör väldigt lugnt också. Hästen ska inte behöva flytta på foten en enda gång egentligen om man kör rätt :)

Det var mina tankar. Det är du som känner hästen!!!!
/Katrin
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Jag hade gett morgonmat som vanligt, bara se till att hon hinner äta i lugn och ro och fylla på med vatten.

Ett täcke med bra andasfunktion, gärna nåt i fleece, blir hon lite stressad och svettig så transporteras fukten bort från kroppen på en gång och hon blir inte kall.

På en så kort resa behöver dom inte vattnas enligt mig men om man ändå ska pausa för sin egen skull kan man ju lika gärna passa på

Frambommen ska vara i det höga läget

Om hon har lätt för att bli lite stressad så hade jag låtit henne åka utan skydd, är hon van att stå lindad på nätter etc kan hon ju vara det på släpet men annars hade jag nog hoppat över det.

Om ni har möjlighet så kan ni ju låta henne åka lite brett, många hästar som upplevs som stressade under transport gör det för att de tycker att det är för smalt och de har svårt att hålla balansen.

Lycka till!
 
Sv: Goda råd & tips inför lång transportresa

Hej hej!

Jag tävlar mycket med min häst och då blir det alltid resor på 30-50 mil, var t ex till Gotland i somras.

Jag brukar inte ge ngt kraftfoder innan transport, om man ska åka direkt på morgonen. Ge mycket grovfoder därimot som binder vätska i tarmen. Bra då många hästar som inte åker mkt transport blir stressade och svettas, bajsar löst etc = förlorar då ganska mycket vätska samtidigt som de pga stressen inte heller är intresserade av att dricka.
Hönät i transporten har jag alltid.

Andastäcke och så ett fleecetäcke utanpå till att börja med. När ni stannar och tittar till hästen märker ni ju själva hur temperaturen i släpet är och om hästen verkar vara varm eller kall. Så kan ni ta av/lägga på täcke.

Jag lindar alltid hästarnas ben vid transport och sätter på boots runt om.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 590
Senast: Crossline
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 901
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp