Bukefalos 28 år!

Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Sammet

Trådstartare
Jag funderar på gödselplatta vid lösdrift.

Måste ett stall ha gödselplatta om den har lösdrift med fler än 5 hästar och hästarna har permanent bädd i ligghallarna?

Gäller det att man måste ha tillgång att sprida gödselt en hektar per 3 hästar, enligt miljöbalken, i alla län?
(inte ett problem, men bra att veta).


Någon som vet hur många karantäner en häst måste stå i om den skall från sverige till mongoliet och sedan tillbaka igen. (per resväg).
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Jag TROR att det skiljer sig mellan kommunerna vad gäller gödselplatta och antal hästar, hos oss måste man ha gödselplatta om man har fler är 4 hästar. Oavsett lösdrift eller sånt.

Mongoliet? Man blir juh nyfiken...

Antal karantäner beror väl på antal ställen den mellanlandar på? Flyger den direkt till Mongoliet blir det väl bara en? Samtidigt tror jag inte att om den tex mellanlandar i..jaaaa...grekland typ :p .. så måste den ju inte stå där en hel karantän innan den kan flyga vidare, det kan jag inte tänka mig. Den får säkert en isolerad/karantänbox tills den ska upp i nästa plan.
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Om man tar den med hästbuss då? (med rekommenderad vila)


Och skulle det vara skillnad om man (i praktiken) körde i ett (vilket jag inte tänker låta hästen utstå förståss, rent teoretisk fråga).
Är det skillnad om hästen sovar isolerad de vilopass som den är rekomennderad?

Är det skillnad om man skulle rida hem hästen. (har inte tänkte det... är en rent hypotetisk fråga igen... hörde nån som ridit från mongoliet till sverige och undrar hur de gjorde.
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Vilka intressanta frågeställningar du kommer med! :)
Jag skulle också vilja veta vad som gäller!

Mongoliet? Berätta mera! Ska du ta hem en häst därifrån? O varför ska den åka tillbaka?

Jag är jättenyfiken!
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Just nu kan jag inte berätta något. *ler hemligt*

Kanske på ett halvår.
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Nämeh.... :mad: NU blir jag ju verkligen nyfiken!
Ska jag behöva vänta ett halvår!!! :eek:
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Ring jordbruksverket och fråga dom !!
Fy vad nyfiken jag blir !!
Låt oss åtminstone veta reglerna !!
Hej från hambo
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Om du ska ta en häst till och från Mongoliet så tycker jag att du ska låta den flyga.

En så lång landsvägsresa under så osäkra förhållanden skulle inte jag utsätta en häst för. Never ever...
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

Det är bara spekulationer.

Jag kommer att se till att det blir bästa möjliga förutsättningar.
Däremot undrar jag fortfarande hur många karantäner hästen måste stå på om den i praktiken skulle transporteras på landsväg.


Och hur funkar det tat ha häst i karantän? Hur länge måste den stå? Vad kostar det?
Om hästen aldrig lämnar transporten under resan (gud förbjude den tanken), ska den fortfarande stå i karantän vid alla gränser?


Jag tänker på hästar som tex köps i sverige och fraktas utomlands för att slaktas.

Jag är inget fan av det, och skulle aldrig i mitt liv utsätta en häst för det. Jag undrar bara hur dom gör.
 
Sv: Gödselplatta vid lösdrift, karantän till/från mongoliet.

De hästar som köps i Sverige för att slaktas utomlands slaktas ju oftast i Italien, och då åker man genom EU hela vägen = ingen karantän. Hästar får åka fritt inom hela EU förutsatt att man har sina papper i ordning (hästpass, färdplan, friskintyg som gäller i tio dagar).

Det är ju egentligen inte så många länder mellan Mongoliet och EU - Kina och Ryssland. Vad det är för karantänsregler från dessa länder vet jag inte, men det borde gå att hitta på www.sjv.se
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 273
Senast: Twirro
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 955
Senast: Marty
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 358
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 443
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp