Gör det självtester-gluten och laktos

Vilse men är du laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? För det är skillnad på hur man reagerar då.

Är man bara känslig mot laktos, dvs saknar laktasenzymet går det över snabbt. Mjölkproteinallergi tar längre tid att "rensa" systemet.
Aha! Du satt ju på svaret!

Min erfarenhet är att kroppen svarar väldigt fort när man slutar med laktos om man imte tål det. Det stämmer ju också med att laktas bryter ner laktos, och laktaskapslarna fungerar ju bra.

Tål man inte mjölkprotein blir det ju krångligare.
 
@vilse självklart kan det ju vara bra att utesluta helt om man misstänker proteinallergi, är det bara laktos man misstänker ska det ju räcka att köpa låglaktos/laktosfria produkter :)

@Petruska jag har fått lära mig att det som ger symptomen vid laktosintolerans är att tarmfloran jäser laktosen och bildar stora mängder gas vilket gör ont och bidrar till att man ofta får diarré också. Och eftersom de är effektiva på det så ska symptomen försvinna fort om laktos utesluts :)
 
@Petruska jag har fått lära mig att det som ger symptomen vid laktosintolerans är att tarmfloran jäser laktosen och bildar stora mängder gas vilket gör ont och bidrar till att man ofta får diarré också. Och eftersom de är effektiva på det så ska symptomen försvinna fort om laktos utesluts :)

Det stämmer med min erfarenhet. 30 års magknip och allmänt taskig mage, försvann som genom ett trollslag på en eftermiddag!

Jag har inte gjort något annat test än just uteslutit laktos, och ser inget skäl att göra det heller. Jag skulle definitivt inte självdiagnostisera mig med mjölkproteinallergi utan att först kolla om det räcker att undvika laktos. Det är betydligt enklare att byta ut mjölken i kaffet mot laktosfri, än att avstå från ost, om du frågar mig!

Jag skulle heller inte införa en glutenfri diet bara för att jag trodde att jag inte tål gluten. Helt enkelt därför att jag tycker så mycket om bröd, pasta etc, och de glutenfria alternativen är inte alls lika bra.

(De laktosfria alternativen är inte heller lika bra som de vanliga, men skillnaden är mindre avgörande.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: nullo-modo
·
Mat Jag bakar ofta bröd till mig själv men eftersom jag äter lite kolhydrater och inget gluten så blir det helt andra recept än i den andra...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Mineur
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp