Gör det självtester-gluten och laktos

_Maria_

Trådstartare
Hej!
Är det någon som gjort det? Ska tydligen finnas tester man kan beställa hem från Apoteket.
Eller någon som vet något om sådana. Tillförlitlighet och så..
 
När jag insåg att jag nog var laktosintolerant, kollade jag. Testet kostar något i stil med 400 kronor, vilket jag inte hade lust att betala. Jag gjorde mitt eget test: undvek varje form av mjölkprodukt under en dag. Resultat: jag hade inte ont i magen på hela dagen. Jag hade glömt hur det kändes att inte ha ont i magen.

Så numera undviker jag laktos när jag styr över min mat själv, och äter lactaskapslar när jag inte kan styra över maten.

Och jag har aldrig ont i magen längre!

När det gäller gluten, så vet jag att jag tål det, men det hade jag helst testat på riktigt hos läkare, därför att jag inte vill börja undvika gluten av misstag. Det vore för jobbigt. Laktos är mycket enklare att undvika, och så finns ju kapslarna.
 
Senast ändrad:
Hej!
Är det någon som gjort det? Ska tydligen finnas tester man kan beställa hem från Apoteket.
Eller någon som vet något om sådana. Tillförlitlighet och så..
Vet inte hur de fungerar, men antar att du får ta någon blodprov själv?
I så fall kan jag säga att det i många fall är bortkastade pengar....

Jag är själv gluten och mjölkintollerant, samt har en son som är mjölkintolerant. Ingen av oss visa utslag på på blodprover.
För att kolla om man inte tål gluten så bör man ta en test på tarmen, mindre mysigt, men väl värt det om man visar sig vara intolerant.
Mjölk kollar man lättast genom att utesluta det ur kosten (all mjölk då!). Tar ca 2 veckor innan all mjölk är ute ur systemet, men man bör se resultat tidigare än så.
 
Hej!
Är det någon som gjort det? Ska tydligen finnas tester man kan beställa hem från Apoteket.
Eller någon som vet något om sådana. Tillförlitlighet och så..

Laktosintolerans är knappt tillförlitligt mha blodprov hos läkare. Är det inte den genetiska predispositionen för olika tillstånd som dessa "självtestar" undersöker?
 
Det finns väldigt många som är glutenintoleranta som inte påvisar allergi, varken hos läkare eller på självtester. vad jag har förstått är det för att "vår" typ är en autoimmunitet som inte är som det ska...
 
Vet inte hur de fungerar, men antar att du får ta någon blodprov själv?
I så fall kan jag säga att det i många fall är bortkastade pengar....

Jag är själv gluten och mjölkintollerant, samt har en son som är mjölkintolerant. Ingen av oss visa utslag på på blodprover.
För att kolla om man inte tål gluten så bör man ta en test på tarmen, mindre mysigt, men väl värt det om man visar sig vara intolerant.
Mjölk kollar man lättast genom att utesluta det ur kosten (all mjölk då!). Tar ca 2 veckor innan all mjölk är ute ur systemet, men man bör se resultat tidigare än så.

Ok. Vad hade ni för symptom på glutenintoleransen?
 
Ok. Vad hade ni för symptom på glutenintoleransen?
Är bara jag som har glutenintolerans.
Jag hade inga direkta symptom, hade blödande hemmorider som jag sökte för, men läkaren ville göra en undersköning av tarmen också. Och då hittades glutenintoleransen.... :( (efteråt har jag dock märkt att min mage (och hela kroppen!) mår mycket mycket bättre :) )
 
Vill bara hoppa in och säga att jag gjorde ett test på tarmen för att se om jag var glutenallergiker för kanske 4 år sen. Testet visade sig vara negativt och min läkare informerade mig att bara allergi mot gluten syns på sådana tester, ej intolerans.
Och ja, jag är glutenintolerant (och mjölkproteinintolerant :meh:) då jag inte klarar av gluten annat än i väldigt små mängder med lång tid mellan varje tillfälle. Detta har jag kommit fram till med hjälp fleråriga empiriska studier. :D
 
Vill bara hoppa in och säga att jag gjorde ett test på tarmen för att se om jag var glutenallergiker för kanske 4 år sen. Testet visade sig vara negativt och min läkare informerade mig att bara allergi mot gluten syns på sådana tester, ej intolerans.
Och ja, jag är glutenintolerant (och mjölkproteinintolerant :meh:) då jag inte klarar av gluten annat än i väldigt små mängder med lång tid mellan varje tillfälle. Detta har jag kommit fram till med hjälp fleråriga empiriska studier. :D
Fast, finns det något som heter allergi mot gluten? :confused:
Spannmålsallergi (främst vete) finns ju, men det är ju inte samma sak.

Går man ner och tar ett prov i tunntarmen är det celiaki man kollar, dvs glutenintolerans.
 
Fast, finns det något som heter allergi mot gluten? :confused:
Spannmålsallergi (främst vete) finns ju, men det är ju inte samma sak.

Går man ner och tar ett prov i tunntarmen är det celiaki man kollar, dvs glutenintolerans.

Googlade Celiaki och ser att de kallar det intolerans, min läkare kallade det då felaktigt för allergi.
Jag har inte celiaki, det vill säga mitt tarmludd skadas inte (enligt läkarn som kallade det allergi, nu blir jag lite misstänksam...:cautious:) utan jag får "bara" ordentliga smärtor i magen och diarré när jag käkar något med gluten i.
Och ja, de gick ned i tunntarmen på mig. Väldigt obehagligt.
 
Ok. Vad hade ni för symptom på glutenintoleransen?

Min glutenintolerans visade sig genom att jag var onormalt trött och blek samt hade dålig aptit. När blodprover till slut togs på mig var blodvärdet så dåligt att de trodde maskinen som mätte var trasig... Jag var kring 12 när det uppdagades om jag minns rätt.

Min brors celiaki visade sig genom yrsel och ömhet/stelhet i leder. Hans uppdagades först nu nyligen när han närmar sig 30. Om jag minns rätt såg hans blodprov bra ut och det var först när han nämnde att han hade en syster med celiaki som läkarna till slut hittade vad som felades honom. Han är också laktosintolerant visade det sig.
 
Min glutenintolerans visade sig genom att jag var onormalt trött och blek samt hade dålig aptit. När blodprover till slut togs på mig var blodvärdet så dåligt att de trodde maskinen som mätte var trasig... Jag var kring 12 när det uppdagades om jag minns rätt.

Min brors celiaki visade sig genom yrsel och ömhet/stelhet i leder. Hans uppdagades först nu nyligen när han närmar sig 30. Om jag minns rätt såg hans blodprov bra ut och det var först när han nämnde att han hade en syster med celiaki som läkarna till slut hittade vad som felades honom. Han är också laktosintolerant visade det sig.

Celiakin är ärftlig och är en dysfunktion motsvarande reumatism och andra autoimmuna sjukdomar. Bra att din bror kollade upp det!

Vi har utrett och utrett och utrett ett av våra barn. Hon är nu snart nio år och vi har täta kontroller för "misstänkt celiaki" sedan hon var 18 månader. Hennes värden är så låga att det enligt proven inte räknas som celiaki, men hon har påverkat tarmludd (men inte tillräckligt infekterat) och nu har hon en helt vetefri diet och där övriga spannmål också är borttagna för att de skall se om hon isf är "helt frisk".

Så långt så mår hon mycket bättre, men är ganska nätt och tunn i kroppen för sin ålder. Vad det beror på vet de inte riktigt och då undersöker man hur det är med B-vitaminnivåer etc.

Jag mår inte heller bra av gluten (vete i alla former) och har aldrig mått bra när jag ätit pasta, pizza etc. Nu har jag skippat detta sedan snart tre år och mår väldigt bra, utan huvudvärk och magont varje dag.
 
Jag har gjort ett sånt där test för laktosintolerans - det var bara en tops som man smetade med på insidan av kinden och sedan var det bara att skicka iväg det så fick man svar på internet. Mitt var positivt, och det kändes för min del skönt att ha ett testsvar som man kunde hänvisa till när någon misstroende släkting sa att jag bara var löjlig :grin:
Tror inte att jag är så himla intolerant egentligen men undviker icke-laktosfri mjölk, grädde och glass då jag reagerar mest på dem.
 
Jag läste någonstans att det lättaste sättet att se om man är laktosintolerant är att undvika mjölkprodukter ett par dagar och sen äta en jättemjukglass och utvärdera resultatet... Ett bra tips är att vara nära en toalett; )
 
Jag läste någonstans att det lättaste sättet att se om man är laktosintolerant är att undvika mjölkprodukter ett par dagar och sen äta en jättemjukglass och utvärdera resultatet... Ett bra tips är att vara nära en toalett; )
Både ja och nej skulle jag säga :p
Det tar två veckor ca innan all mjölk är ur kroppen, så minst två veckor skulle jag säga, gärna en månad för att kroppen verkligen ska återhämta sig = man märker större skillnad.
Sen är det bättre att dricka ren mjölk än att äta något som är/varit i process, vissa processer gör att laktosen minskar (jag kunde fuska en del med just mjukglass förr, så jag tror det just det händer vid glasstillverkning faktiskt :p )
 
Vilse men är du laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? För det är skillnad på hur man reagerar då.

Är man bara känslig mot laktos, dvs saknar laktasenzymet går det över snabbt. Mjölkproteinallergi tar längre tid att "rensa" systemet.
 
Vilse men är du laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? För det är skillnad på hur man reagerar då.

Är man bara känslig mot laktos, dvs saknar laktasenzymet går det över snabbt. Mjölkproteinallergi tar längre tid att "rensa" systemet.
Mjölkprotein för min del.

Men gissar man att man är känslig mot mjölk så kan man lika gärna testa mot mjölkprotein med en gång, så slipper man gå igenom det två gånger....
 
Både ja och nej skulle jag säga :p
Det tar två veckor ca innan all mjölk är ur kroppen, så minst två veckor skulle jag säga, gärna en månad för att kroppen verkligen ska återhämta sig = man märker större skillnad.
Sen är det bättre att dricka ren mjölk än att äta något som är/varit i process, vissa processer gör att laktosen minskar (jag kunde fuska en del med just mjukglass förr, så jag tror det just det händer vid glasstillverkning faktiskt :p )
Det där verkar vara väldigt olika. När jag slutade med produkter som innehåller laktos, så tog det bara tre, fyra timmar innan hela kroppen kändes helt annorlunda och jag för första gången på decennier inte hade ont i magen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 272
Senast: nullo-modo
·
Mat Jag bakar ofta bröd till mig själv men eftersom jag äter lite kolhydrater och inget gluten så blir det helt andra recept än i den andra...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Mineur
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp