Göra en mula

B

banshee

Är det någon här som funderar på att avla fram en mula? Alltså att betäcka sitt häststo med en åsnehingst. Eller kanske någon här som redan har gjort det? Snälla skriv och berätta!
(Den här tråden borde väll egentligen ligga under hästar- avel, men där skulle det väll bli ramaskri:devil:)
 
Sv: Göra en mula

Jag har inte gjort detta ! Men är väldigt sugen på att betäcka ett av mina miniatyrston med en mini åsnehingst, Jag har sett några av dessa mini mulor och dom är alldeles underbara !!:love:

Tesora
 
Sv: Göra en mula

Jo, det har jag verkligen funderat på. Jag vill ha en stor åsnehingst till mitt fina kallblodssto. Har tittat på en del sidor från USA på mammutåsnor för inseminering. Det är populärt med mulor i USA.
 
Sv: Göra en mula

Ja, det gjorde jag också förut. I usa har de ju väldigt fina åsnehingstar och mulor. Men det kostar ju en hel del, plus krånglet med att flyga hit det och transportera runt stoet till en seminstation. Kanske billigare att flyga hit en mula.
Det blev aldrig mer än en dröm då i alla fall. (men gör du slag i saken då kontakta mig Donkey! lite billigare blir det ju om man delar)

Fast intrycket jag har fått är att mulan ärver det mesta i exteriören från hästmamman. Det viktigaste på hingsten borde därför vara raka ben, långa öron (inte viktigt direkt, men vill man ha en mula brukar man väll gilla öron), bra temprament och en okej storlek. Tror det bör skilja max 30 cm på dem i mankhöjd.
Problemet blir att hitta en åsnehingst som är villig att betäcka hästston, då ska han helst ha gått bara med hästar. Har jag läst i alla fall, jag har ju ännu inte haft nöjjet att prova:)
 
Sv: Göra en mula

Men det finns ju en del stora hingstar i Sverige också. Pappan till Daisy är ju 1.40 och morfadern 1.45. Dock står de ju i allra sydligaste Sverige. Man kanske kan göra insemination med någon av dem om de är ovilliga att göra sitt jobb.:D
 
Sv: Göra en mula

Jo, det finns det ju i och för sig. Jag har själv ingen erfarenhet av AI, men måste inte hingsten hoppa upp på en bock då? Men det kanske funkar med ett sto också om man e snabb:confused:

Hoppas att fler får upp ögonen för mulor och åsnor, det finns aldeles för få här idag! Speciellt norrut.
Hur seriös i mulsmidarplanerna är du Donkey?
 
Sv: Göra en mula

Jag har pratat länge om att avla mula och hon som sålde Daisy till mig visste om stora åsnehingstar där nere (Blekinge?) som hon också hade använt sig av till sina åsneston. Hon sa att jag kunde skicka kallblodsstoet med transport dit ner, men det är där som jag gruvar mig. Man har ju hört skräckhistorier om hur våldsamma åsnehingstarna kan vara och jag vill helst kanske se hingsten mm. Om det funnits en lämplig hingst på närmare håll så kunde jag tänka mig att betäcka till våren! Jag har länge fantiserat om en väriden mula som gör galoppombyten i varje!:D
 
Sv: Göra en mula

Men då har jag ett förslag. Finns det flera hingstar där nere så kanske i alla fall en av dem (ägarna) kan tänka sig att hyra ut hingsten i nån/några månader? Och i mellan oss är det ju inte allt för långt.
Då kan man ju kanske passa på och betäcka nån av åsnorna? Som din stora?
Mitt sto är rätt så tufft, så jag är nog mer rädd om åsnehingsten.:crazy:
 
Sv: Göra en mula

Då får du ta hem den!:eek: Enligt Marie (Daisys uppfödare) är det inga lurviga kelgrisar dessa gossar. Vi kom att prata om att ha en egen åsnehingst och hon avrådde mig bestämt. Hon tyckte att man skulle vara van hingsthållare eller liknande för att handskas med stora åsnehingstar som fått smak på att betäcka. Jag blev i alla fall avskräckt. För fasen, jag hade en shettishingst ett antal år som jag knappt kunde kontrollera när han satte den sidan till!:D
 
Sv: Göra en mula

Hm, nej jag har heller ingen erfarenhet av åsnehingstar. Och bara en mycket begränsad erfarenhet av hästhingstar. Men det måste ju gå och lösa. Jag vill inte tro att man måste ge upp en dröm för att det är svårt eller krångligt.
Har du sett några bilder på de här hingstarna?


Är det föresten verkligen INGEN annan här som funderar på mulskapande? Eller ens lockas av tanken?
 
Sv: Göra en mula

Tydligen inte! Det är väl bara du och jag som inte har alla flaskor i backen.:D Fast det dyker ju upp en och annan annons på mulor ibland, men det är ju mest i shettisstorlek. Jag håller i alla fall ögonen öppna hela tiden!
 
Sv: Göra en mula

haha, ja. "Normala" människor ser ett fint sto och tänker: "å vad hon e vacker". Jag tänker: "oh vilken mula hon skulle kunna få!":D

Men ska jag ha en mula ska den vara av en sån storlek att den kan både ridas och köras (av mig). Man kanske får lov att köpa en av de spanska mulorna. Då är den ju i alla fall "färdig" på en gång, blir nog inte mycket dyrare heller. Jag tänkte i alla fall åka dit och gå deras mul-kurs. Jag hade tänkt åka nu i sommar, men nu kanske det får vänta ett år.
 
Sv: Göra en mula

Det är en kurs i mulhantering/träning. Och det var inte så fasligt dyrt heller för en vecka, 500 E för 1-2 pers. Då är det boende med självhushåll och multräning 4-6 timmar varje dag.
Tror inte man får länka till en verksamhet här, men jag kan skicka den i ett pm om du är intresserad. Fast deras hemsida är inte så värst fungerande jusst nu.
 
Sv: Göra en mula

Så här beskriver de kursen på hemsidan:

"We offer a week long residential introduction to Mules and Riding for non-experienced people. We teach a little on Mule Psychology, Mule Body Language. Safety First Handling, Grooming, Choosing and fitting a saddle, Mounting & Dismounting, Feed & Diet, Buying a Mule etc..."

Fast, då kan det ju hända att man kommer hem igen med en mula, eller två:angel:
 
Sv: Göra en mula

Jo, det har jag verkligen funderat på. Jag vill ha en stor åsnehingst till mitt fina kallblodssto. Har tittat på en del sidor från USA på mammutåsnor för inseminering. Det är populärt med mulor i USA.

Jag har kontaktat en kille angående Pouitousemin!!!!! PM:a mej kan då få telefonnumret!

Vad roligt att det inte bara är jag som vill ha mulor!!!!!:love:
 
Sv: Göra en mula

haha, ja. "Normala" människor ser ett fint sto och tänker: "å vad hon e vacker". Jag tänker: "oh vilken mula hon skulle kunna få!":D

YES! YES! YES!!!!!!! Och jag som trodde jag var ensam!!!!! Haleluja!!!!!:D
 
Sv: Göra en mula

Vad är det för en häst du vill göra mulor med? Jag gissar eftersom du är intresserad av poitou hingst att det är en rid/körmula du vill ha i alla fall.
Spännande. Hur nära i planerna är du?
 
Sv: Göra en mula

Vad är det för en häst du vill göra mulor med? Jag gissar eftersom du är intresserad av poitou hingst att det är en rid/körmula du vill ha i alla fall.
Spännande. Hur nära i planerna är du?

Planerna har varit mej mycket varmt om hjärtat i flera år men jag har inte haft någon bra märr att ta föl på! Nu har jag (snart) två!
Jag skulle helst av allt vilja ha ridmula som pallar en annan på ryggen!
Drömmen har ju varit att föra upp mulor till handikappridning - de skulle ju vara suveräna till det!!!!
 
Sv: Göra en mula

Min grannes hovslagare har en mula som han köpte i frankrike den är nästan lika stor som hans shire hästar som han oxå har :) Han berättade det här om dan att han köpte den som föl där nere. Det är rätt vanligt där nere sa han... Han har den som körhäst idag å tycker han är super trevlig mula men lite svårlärd tyckte han att han var inte lika snabb i tanken som vanliga hästar sa han utan menade på att dom är lite långsammare i tänket så att säga... Gillar oxå mulor men är kär i åsnor fast jag inte har någon sj :) Har träffat hans mula ock den är väldigt social å vacker är den oxå :P
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 948
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 192
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 215
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp