Bukefalos 28 år!

Göra fleecetäcke/svett täcke?

niardasp

Trådstartare
Såna här fleeceplädar man kan köpa på Eko, Coop mm, andas dom? Kan man göra ett täcke åt hästen som man sen kan använda som stall och svett täcke?
Är det bara att lägga filten på hästen och rita vart man ska klippa o sen sätta sånt där "band" runt om?
Hur gör man bogspännen lättast?
Alltså sätter fast dom på ett täcke?

Dela gärna med er av era erfarenheter ang hemmagjorda täcken!
 
Hr inte testat av fleece, däremot har jag gjort av gamla militärfiltar i filt/ylle... funkar finfin, men jag har inte formsytt dem så mycket... brukar räcka med att klippa ur för halsen och sy en söm på varje sida av rumpanm, ev en mitt på...
Det största problemet tycker jag brukar vara att de inte blir tillräckligt stora när man klippt ur för halsen, så ev. får man sy ihop två stycket.

Som knäppning brukar jag fixa två sånna D-formade ringar och stänga med. Alltså samma princip som brukar vara på hakremmen på hjälmen (den sida det inte är snabbspänne på)...
 
Vart kan man få tag i militärfiltar?
Andas dom?
Vad menar du med att sy en söm på varje sida om rumpan?
 
När jag gjort fleecetäcke har jag haft en söm över ryggen (för att det ska passa bättre) och en på varje sida av rumpan (också för att det ska passa bättre).
Det vid rumpan blir liksom en liten kil på varje sidan, förstår du inte kan jag prova att rita.

Jag tog med papper till stallet och ritade av rygglinjen. Svanssnöre, kantband, ett band över sömmen vid ryggen och spännen fram sitter också på. Användas nästan dagligen under vintern av en ridskolehäst och har hållt i ca 4 år.

Jag köpte fleecetyg på en tygaffär, men fleecefilt borde ju funka lika bra. Du får väl känna på fleecetyget vad det är för kvalite, vissa verkar vara väldigt tunna och andra skulle jag inte kalla fleece...
 
Vart kan man få tag i militärfiltar?
Andas dom?
Vad menar du med att sy en söm på varje sida om rumpan?

Militärfiltar brukar finnas på ÖB, annars kan man leta i vråerna hemma hos mormor eller något. En tjock yllefilt överhuvudtaget brukar funka bra. Har flera stycken som jag fick när ett rehabiliteringshem skulle förnya sitt förråd. De var från -68 (märkta med årtal) och i prima skick de flesta av dem.

Ylle är bland det bästa du kan ha på en häst anser jag. Har ofta sett hur det ligger ett lager med vatten på ovansidan, medan det är i princip torrt mot kroppen. Helt oslagbart!

Med en söm på varje sida menar jag att den är in0sydd lite eftersom rumpan sluttar neråt, så att den ligger slätt emot kroppen istället för att stå ut.
Titta på ett annat formsytt täcke, de är förmodligen sydda på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 410
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 243
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 447
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp