Bukefalos 28 år!

Göra i Stockholm?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad för "kulturellt" kan man göra i Sthlm nu under julen? Med "kulturellt" menar jag typ mysiga museer och dylikt.
Det enda som spontant kommer upp i mitt huvud är Skansen. Men så kom jag på att jag hört talas om att det ska finnas massa museer, typ något fotografiskt bl.a?

Får också gärna ligga hyfsat "bekvämt till" från Centralen räknat. Alltså att det inte krävs först tunnelbana och sen 4 bussbyten eller så. Några byten, visst, men inte 4-5 st liksom.

Känns ju pinsamt att jag av alla här på Buke gör denna tråd, men får väl skylla på att jag faktiskt bor 2,5 mil från innerstan och är såpass "bevandrad" att jag inte ens hittar tillbaka till Centralen från Gallerian :p
 
Vad för "kulturellt" kan man göra i Sthlm nu under julen? Med "kulturellt" menar jag typ mysiga museer och dylikt.
Det enda som spontant kommer upp i mitt huvud är Skansen. Men så kom jag på att jag hört talas om att det ska finnas massa museer, typ något fotografiskt bl.a?

Får också gärna ligga hyfsat "bekvämt till" från Centralen räknat. Alltså att det inte krävs först tunnelbana och sen 4 bussbyten eller så. Några byten, visst, men inte 4-5 st liksom.

Känns ju pinsamt att jag av alla här på Buke gör denna tråd, men får väl skylla på att jag faktiskt bor 2,5 mil från innerstan och är såpass "bevandrad" att jag inte ens hittar tillbaka till Centralen från Gallerian :p

Fotografiska. Hypat, bra om man tar en guidad visning. Mycket bra mat, trist café.

Hallwylska Palatset är en personlig favorit!

Tekniska Museet är roligt

Moderna har alltid bra basutställning, bra mat

Östasiatiska gillar jag

Biologiska är litet och enkelt men trevligt
 
Fotografiska. Hypat, bra om man tar en guidad visning. Mycket bra mat, trist café.

Hallwylska Palatset är en personlig favorit!

Tekniska Museet är roligt

Moderna har alltid bra basutställning, bra mat

Östasiatiska gillar jag

Biologiska är litet och enkelt men trevligt

Tack för utförlig lista :bow:
 
Beror på vad du gillar, men jag gillar livrustkammaren (ligger i slottet) och historiska museet. Eller om du är ut mot skansen, gå på Aquaria också och kolla fiskar. Det är lite mysigt.
Annars instämmer jag med tekniska och naturhistoriska, klart de museer jag stannar längst på!
 
@Dressyrtjejen_97: Instämmer med @Mitten, Livrustkammaren är fantastisk. Jag lägger också till Medeltidsmuseet under Norrbro på Helgeandsholmen. Ett fantastiskt fönster till Stockholms historia där man faktiskt får se en del av Stockholm från 1500-talet live!

Jag är ju militärhistoriskt intresserad och firade faktiskt en av mina födelsedagar med att besöka Armémuseum som också är väl värt ett besök.
 
Vad för "kulturellt" kan man göra i Sthlm nu under julen? Med "kulturellt" menar jag typ mysiga museer och dylikt.
Det enda som spontant kommer upp i mitt huvud är Skansen. Men så kom jag på att jag hört talas om att det ska finnas massa museer, typ något fotografiskt bl.a?

Får också gärna ligga hyfsat "bekvämt till" från Centralen räknat. Alltså att det inte krävs först tunnelbana och sen 4 bussbyten eller så. Några byten, visst, men inte 4-5 st liksom.

Känns ju pinsamt att jag av alla här på Buke gör denna tråd, men får väl skylla på att jag faktiskt bor 2,5 mil från innerstan och är såpass "bevandrad" att jag inte ens hittar tillbaka till Centralen från Gallerian :p
Åh det är fullt med grejer att göra i Stockholm! :D Jag gillar alla förslag här ovan och lägger även till Fjärilshuset på Haga, det verkar inte vara allt för krångligt att ta sig dit med kollektivtrafiken, jag har bara åkt bil dit. Visitstockholm är en bra sida att börja på, där finns allt med öppettider och hur man tar sig dit.
Ett förslag till är Hovstallet, det är inte bara hästar utan även annat som är trevligt att se.
 
Åh det är fullt med grejer att göra i Stockholm! :D Jag gillar alla förslag här ovan och lägger även till Fjärilshuset på Haga, det verkar inte vara allt för krångligt att ta sig dit med kollektivtrafiken, jag har bara åkt bil dit. Visitstockholm är en bra sida att börja på, där finns allt med öppettider och hur man tar sig dit.
Ett förslag till är Hovstallet, det är inte bara hästar utan även annat som är trevligt att se.

Haga nås lätt med buss 515 från Odenplan:)
 
Dansmuseet på Drottninggatan 17 har just nu en omskriven utställning om färgade underhållare i början på förra seklet. Museet är privat.

Går man dit är Medelhavsmuseet (med en berömd Cypern-samling) och temporära Nationalmuseum nästgårds och kostar gratis.

Historiska museet har också en omtalad utställning om kulturarv och deras moderniserade basutställning är bra men ett par år gammal.

Gillar man svenskt måleri och vill mysa på Djurgården finns Waldemarsuddde.

Annars uppskattar jag Naturhistoriskas uppfräschade dinosaurieutställning och deras slitna minerlutställning (lite nördvarning på den)
 
Är det bara jag som tycker att Vasamuseet är det coolaste som finns?! Har varit där massor av gånger och tänker fortfarande "WOOOW COOOOLT" när jag går in genom dörrarna :rofl:

Såg att någon tipsade om Hovstallet och när jag var där fick man bara kika runt under guidade turer. Kolla det innan :)
 
Någon nämnde Biologiska museet. Det ligger vid Skansen. Dels har de haft de coolaste affischerna, dels har de bakgrunder som Bruno Liljefors var med och skapade. Ett museum både över nordiska djur och synen på dem strax före förra sekelskiftet.

Vad gäller Vasa: alla ser henne inte och det är görtradigt att gå dit med folk som bara ser murkna bräder.

PS Jag önskar att de sevärdheter autokorrekt föreslår fanns
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp