Göra "träningsbana" för körning.

Lill76

Trådstartare
På vintern körtränar vi i ridhus, men nu på våren och sommaren tycker vi att det hade varit skönt att kunna träna dressyren hemma. Vi har en gräshage som har ganska bra mått och vi har bara tänkt köra när det är torrt ute för att undvika att köra itu gräset. Problemet är att hagen är lite för ojämn att köra på för tillfället, vagnen skumpar som sjutton :smirk: Hur gör vi nu för att jämna till där lite, man måste kunna dressa upp den med sand/grus/stenmjöl, men vilket material passar bäst tror ni?
 
Sv: Göra "träningsbana" för körning.

Om ni ska lägga grus och sand på gräset så måste ni först gräva ur och lägga matta under, ungefär som man anlägger en ridbana, annars kommer det bara gnos ner i jorden till slut och försvinna. Visst kan ni fylkla ut gropar och så med grus om ni vill, men tids nog kommer det att sjunka ner i jorden, och är det bara små hål ny fyller igen så kommer gruset inte att sätta sig, så när ni kör där finns det risk att hålen ändå kommer tillbaka under gruset.

Jag hade en ganska fuktig gräsäng som hage för några år sedan, och i början kunde man knappt gå där för alla gamla komockor som bildad stora tuvor. Men efter att hästarna gått där i ett par åt blev den nästan helt jämn, och blev jättefin att körträna på. Antar att det var fukten underifrån som gjorde tovorna mjuka, så när hästarna klev på dem jämnades de med marken. :D
 
Sv: Göra "träningsbana" för körning.

Har turen att ha ett pappersbruk i min närhet och där kan man få hämta bark blandat med grus. La det utanför stallet på gräset innan det blev söndertrampat och det funkar bra som underlag och håller undan leran i fler år.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 493
Senast: warg
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp