Bukefalos 28 år!

Göteborgsbukare, hjälp tack!

AgentCarter

Trådstartare
Jag ska ta mig med tåg till gbg imorgon, efter det så ska jag gå till guldheden.
Jag har egentligen inga problem med att gå 5 km, bara när man lägger till barn, barnvagn och packning tycker jag att det känns onödigt.

Har ni några tips på hur jag ska överleva detta? Jag tar för givet att det kostar massor att åka spårvagn även med barnvagn.
Hur ska jag gå ut från stationen? Vilket håll sen? Har kollat på kartan men antar det inte är direkt skyltat till chalmers (där jag hittar ifrån, typ:p)

Jag är för tillfället trött och ologisk om det hela är svinlätt egentligen;)
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Det kostar 24 kr att åka spårvagnen barn under 7 år gratis.
Om du skall gå, gå då ut mot Drottningstorget gå sen till höger,gå mellan Nordstan och Palace fram till Östra hamngatan tag vänster gå hela vägen(avenyn) upp till Götaplatsen precis innan tag höger när du kommer till Landala torg tag vänster efter en stund så ser du chalmers.
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Åka med enkelbiljett som du kan köpa via reseplaneraren kostar enligt hemsidan 24 pix. Det hade jag lätt tagit framför att gå upp till Guldheden, vare sig med eller utan barn, barnvagn och packning... :p
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

+silas
Vadå, så backigt är det ju inte:p

Men det var inte dyrt alls! Var är reseplaneraren? Och vilka spårvagnar kan jag ta för att komma fram? Och hur helvete kommer jag på dem med barnvagn? Många frågor... Antar att det inte går och tro att jag har spenderat mycket tid i gbg egentligen:p

Tack så mycket dessutom:)
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

vasttrafik.se har svaret på alla dina frågor! ;) (smidigast är nog att köpa biljett via hemsidan, tror jag, om du inte vill regga ditt telenr för att kunna köpa smsbiljetter)

10an är den som går till Guldheden numera, den går inte från centralen men från brunnsparken så det är nog lättast att gå dit och ta den.

Om det inte är en vagn med lågt golv så att du kan köra på vagnen själv, så ber man någon om hjälp att lyfta på, om ingen erbjuder sig, vilket folk brukar göra. :)
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Du kan även åka buss 16 från Nordstan eller spårvagn 13 från Centralen till Wavrinskys plats och antingen byta till 10an där eller gå, beroende på vart i Guldheden du ska :)
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Därifrån kan jag gå! Eller måste rättare sagt:p

Får gå in på västtrafikshemsida, helt ärligt är jag inte glad i dem men funkar nog förhoppningsvis.

Vilken dag det kommer bli för sonen, först tåg för första gången, sen storstad första gången också sen spårvagn och studentfest.
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Väldigt sant... Var trevligt att flytta till värmland och åka buss för halva priset!
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Ett litet tips. 10an kör nästan enbart med gamla vagnar numera där man själv får trycka upp dörren och är ruskigt trångt. Så barnvagnen får tas på vid chauffören i så fall.. Dessutom enbart singelvagnar vilket gör det än mer trängre (de har brist på vagnar och har därför valt att spara på 10an).

Jag skulle därför helt klart föredra buss istället.
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Jag ska av vid Wavrinsky så blir perfekt för mig att ta 13, om nu inte den också är hopplöst omodern:p
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

16 bussen går ju som sagt från Nordstan. Lika nära som centralstationen bara det att du går ut mot köpcentret istället. Den hår också till Chalmers/wavrinskys och är lite lättare att komma på med barnvagn och hela köret. :)
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Jag röstar också för buss 16. Tät trafik på den, och bussarna har ofta låggolv. De gamla spårvagnarna (som finns på alla linjer men 10 och 13 är särskilt utsatta) är ett jävla gissel med sina dörrar, om man inte är typ vältränad och ung med medhavd väska som max väger något kilo :p
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Äsch, med barnvagn är dom gamla vagnarnas dörrar inget o ha, men där är ju tanken att man bara ska gå på i fram. I övrigt handlar det bara om teknik med dom dörrarna! :D

Jag älskar dom gamla vagnarna! :love:
 
Sv: Göteborgsbukare, hjälp tack!

Jag tycker också att de är fantastiskt söta!!! Speciellt de som har bevarade glödlampor :love:! Fast jag undrar hur stor andel av göteborgs 85-åringar som har tillräcklig armstyrka för att dra upp dörrarna och sedan, väl inne, kraft och balans nog för att hålla sig fast i någon stång vid den snabba accelerationen framåt :crazy:. Sittplatser kan ju inte alltid fås.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp