Bukefalos 28 år!

Gojj i ögonen vad göra???

Nenneh

Trådstartare
Ja min 4 snart 5 månaders valp hade imorse MASSA grönt gojj i ögonen :(
Han har haft lite i ena ögat i går (torsdag) men nu är det som sagt båda ögonen.
Har tvättat ögonen m ljumet vatten å funderar på att ringa veten å beställa tid på måndag eller om man ska ge det ett par dagar å tvätta det m ljummet vatten....
Någon som har goda råd???
 
Sv: Gojj i ögonen vad göra???

Den har inte fått in något i ögat? Ögoninflamation ögoninfektion ? Jag skulle nog ringa en vette o rådfråga. Ögon ska man vara försiktig med.
 
Sv: Gojj i ögonen vad göra???

Skölj med koksaltlösning flera gånger per dag. Om det inte är bättre på måndag så kanske det behövs ögonsalva, som ordineras av veterinär.
Jag brukar ha en liten spruta som jag fyller med lösningen, drar i undre ögonlocket och sprutar försiktigt i "skåran". Koksaltlösning svider inte.

Min gamling (15½:love:) har under sitt långa liv haft några perioder med grön gegga i ögonen - nuförtiden oftare.
 
Sv: Gojj i ögonen vad göra???

Jag åkte till apoteket och köpte en ögonsalva för människor, liten gul tub med gul salva, jag kan kolla upp namnet åt dig. Det hjälpte direkt och var smidigt att applicera. :laugh:

Noviform 5% heter tuben som finns receptfri.
 
Senast ändrad:
Sv: Gojj i ögonen vad göra???

Om hunden fortfarande är irriterad skulle jag gå till vet. Är det en ögoninfektion så kan ögonen skadas permanent om du inte behandlar. När jag varit inne fick vi både salva och droppar.
 
Sv: Gojj i ögonen vad göra???

Jag har en NF och de får ju lätt ögoninfektioner. Jag är inte förtjust i att ständigt behandla hunden (eller mig själv för den delen) med antibiotika så jag brukar köpa koksaltlösning på apoteket och skölja ofta, flera gånger om dagen.
På så sätt sköljer jag ur bakterierna och låter kroppens immunförsvar ta hand om infektionen. Det brukar alltid gå över på 2-3 dagar. Hade det inte gjort det så hade jag naturligtvis kontaktat vet.
Det är såklart viktigt att man vet att hunden inte fått något i ögat, som någon annan sa.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 367
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 096
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 781
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp