Bukefalos 28 år!

tipsy

Trådstartare
är det nån som vet vad golden rerievers har för aktionsradie? alltså hur långt ifrån arbetar dom från sin förare?
sen skulle jag vilja veta lite om dom har stor benägenhet till skall? jag tycker inte att jag har fått erfarenheten av att dom är så skälliga? och är det vanligt att dom bits?
almänna för/nackdelar uppskattas
 
Sv: golden

Golden är ju apportörer som gärna jobbar relativt nära föraren, långsök tar ganska lång tid att träna in, men naturligt så jobbar de flesta utan problem runt 50-150 meter från föraren.
De bör inte ha nära till skall, det är halva grejen med apportörer;) De ska kunna sitta bredvid föraren, timme ut och timme in, utan att pipa eller skälla. Har man fått in pipet så har man problem...

De bits precis lika mycket som alla andra hundraser skulle jag vilja säga. Varför skulle de vara mer bitbenägna än andra?
 
Sv: golden

Som Lady_Vip redan skrivit så jobbar en retriever EFTER skottet, dvs den jobbar nära eller relativt nära sin förare. Visst kan man lära dem söka längre och längre ut, men när man jagar med apportör så pratar vi sällan om mer än något hundratal meter.

En golden med bra balans är inte skälligare än någon annan retriever.

Däremot tycker jag många utställnings-golden verkar ha en lägre retningströskel vad gäller skall!

För några år sedan pratades det om att golden toppade listan över de raser som biter flest personer/år i Sverige.
Om det är så så hänger det säker samman med BÅDE att golden avlats ganska illa - utställningsavlade hunde med både rädslor, reservationer och vissa inslag av skärpa - OCH att folk i allmänhet har väldigt lite respekt för ljusa "luddiga" hundar.

/Swat
 
Sv: golden

För några år sedan pratades det om att golden toppade listan över de raser som biter flest personer/år i Sverige.
Om det är så så hänger det säker samman med BÅDE att golden avlats ganska illa - utställningsavlade hunde med både rädslor, reservationer och vissa inslag av skärpa - OCH att folk i allmänhet har väldigt lite respekt för ljusa "luddiga" hundar.

/Swat

För att inte tala om att Golden ofta är familjehundar och "dom är ju så snälla" att många inte håller koll på barn och hund när de är tillsammans och då är det ju inte heller konstigt att det uppstår olyckor.
 
Sv: golden

Att goldens skulle toppa någon bitstatistik är en skröna, som den om råttan i pizzan, den återfinns på de flesta kontinenter o det är alltid någon som har hört det av någon som sett "riktig" statistik på det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 583
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 713
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Olika sätt i olika länder
  • Hingststationer
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp