Bukefalos 28 år!

Golv åt hönor

mian1

Trådstartare
Jag har ett f.d. växthus som ska bli hönshus, är det tänkt. Bara byta av fasad och tak, men hur göra med golvet?
I nuläget står huset på lösa betongstenar (står stadigt!!!) och inne i huset har jag en varmbädd som ligger på en markduk. Bädden är en halvmeter tjock och av halm, torv och hästgödsel och överst ett lager av ren torv och jord. Odlar tomater där och bädden är torr och varm.
Kan jag ha den kvar och toppa med spån eller ska jag mocka ur den och lägga in trägolv?
 
Sv: Golv åt hönor

Gjut ett betonggolv!

Det nuvarande golvet vore en dröm för hönor att krafsa runt i, men knappast för dig. Flytta istället ut bädden och gör en växtplats för fortsatt tomatodling.
Tänk också på att det behövs rejält golv och dito väggar med tanke på rovdjuren.

LIA
 
Sv: Golv åt hönor

Fast ska man gjuta ett betonggolv är det nästan bättre att bara bygga ett nytt hus till hönorna. Det behöver ju inte vara jättestort ifall man inte ska ha många. Då har man ju växthuset kvar dessutom.

Det är många som ger bort friggebodar och större lekstugor, många har redan bra isolering och det är enkelt att ställa dem på betongstenar. Bara en tanke ifall man inte vill bygga massor, vilket i och för sig TS redan hade tänkt sig.
 
Sv: Golv åt hönor

kl
I mitt hönshus så har jag spånskiva med plastmatta på. För mig är det golvet perfekt även om det är något halt åt hönsen (löses med strö). Det är väldigt skönt att ha ett golv som är enkelt att skura rent.
Ett golv bestående av "löst" material kommer inom mycket kort tid vara oerhört djupt då hönsen är effektiva jordfräsar. Om det blir problem med ohyra måste alltsammans skottas ut och ny bädd anläggas.
 
Sv: Golv åt hönor

Om spånplattan ligger på marken under en plastmatta- hur ser den då ut efter en tid?
Skura golvet i hönshuset? :confused: Är inte det en smula... mycket?

LIA
 
Sv: Golv åt hönor

Gjuta känns som att ta i. Då är ju hönshuset fast för evigt och går inte att flytta ifall vi hellre vill ha det någon annanstans eller ta bort det i framtiden.
Ska bädden ut had ejag också tänkt mig golvspån som golv. Huset står ju redan på betongsten så det kommer upp en bit och behövs det går det att lägga i isolering i botten. Betongstenen står på en gjuten platta så det finns inget organiskt under (förutom bädden, men det skottar jag väl bort då).

Plastmatta känns lite konstigt att ha i ett hönshus? Jag hade funderat på att ha tjärpapp och lägga torv eller spån på det. Tjärpappen är ju inte halkig heller. Kan det funka?

Hönshuset kommer att stå mitt i hönsgården. Staket av nät ska upp och dessutom grävas ner. Hur gör jag bäst mot rovfågel? Jag har en gammal spegelvägg som jag funderade på att sätta fast på hönshustaket för att blända rovfåglarna, men räcker det annars om man gör nättak på bara en del av hönsgården? Gården blir så stor och oregelbunden att det verkar vara ett hopplöst företag att sätta tak på hela. Om vi har gömslen i hönsgården plus speglar och en del som är nätat upptill och ev. plastband kors och tvärs - kan det avskräcka? Finns vråk i närheten och även räv.
 
Sv: Golv åt hönor

Gjuta känns som att ta i. Då är ju hönshuset fast för evigt och går inte att flytta ifall vi hellre vill ha det någon annanstans eller ta bort det i framtiden.
Ska bädden ut had ejag också tänkt mig golvspån som golv. Huset står ju redan på betongsten så det kommer upp en bit och behövs det går det att lägga i isolering i botten. Betongstenen står på en gjuten platta så det finns inget organiskt under (förutom bädden, men det skottar jag väl bort då).
Har du redan en gjuten platta? Vad är då golvproblemet?


Hönshuset kommer att stå mitt i hönsgården. Staket av nät ska upp och dessutom grävas ner. Hur gör jag bäst mot rovfågel? Jag har en gammal spegelvägg som jag funderade på att sätta fast på hönshustaket för att blända rovfåglarna, men räcker det annars om man gör nättak på bara en del av hönsgården? Gården blir så stor och oregelbunden att det verkar vara ett hopplöst företag att sätta tak på hela. Om vi har gömslen i hönsgården plus speglar och en del som är nätat upptill och ev. plastband kors och tvärs - kan det avskräcka? Finns vråk i närheten och även räv.
Glöm det där med speglar och plastband. Det enda som håller höken borta är ett rejält nät över alltihop. Klipp och sy!
Vråken är säkert inget problem, men räven är det om du inte har ordentligt skydd.

Annars är ett förslag att skippa hönshuset och låt hönsen vara ute fritt dagtid.

LIA
 
Sv: Golv åt hönor

Har du redan en gjuten platta? Vad är då golvproblemet?


Glöm det där med speglar och plastband. Det enda som håller höken borta är ett rejält nät över alltihop. Klipp och sy!
Vråken är säkert inget problem, men räven är det om du inte har ordentligt skydd.

Annars är ett förslag att skippa hönshuset och låt hönsen vara ute fritt dagtid.

LIA

Har också funderat på att ha dem fritt, men oroar mig då för att de ska lägga mer tid på att bajsa i stallet och bada i paddocksanden än att sprätta upp all kirskål som växer där jag tänkte ha hönsgård.
Om vi låter dem gå fritt - kan det vara en bra idé att ändå ha ett nättak närmast huset för att hindra flygattacker även en bit från själva bostaden?

Den gjutna plattan är liksom på marken. Det känns kallt och läskigt. Trevligare om golvet kommer upp lite så att det går att isolera mot kyla, men de kanske inte har så känsliga fötter? Kanske får skaffa kochin med inbyggda tofflor?

På nätterna ska de vara instängda i hönshuset så då kanske räven kan låta dem vara nattetid iallafall? Vi hade brahma för många år sen och hade då ett lågt Gunnebostaket om hönsgården eftersom hönsen var för tunga för att hoppa/flyga ut. Tänkte inte på att någon skulle vilja hoppa in, men det ville rävhonan och hennes tre ungar :crazy:

Växthuset är 3x3 meter stort och 2 meter högt. Hur många höns+tupp kan vara lagomt?
 
Sv: Golv åt hönor

har också funderat på att ha dem fritt, men oroar mig då för att de ska lägga mer tid på att bajsa i stallet och bada i paddocksanden än att sprätta upp all kirskål som växer där jag tänkte ha hönsgård.
Om vi låter dem gå fritt - kan det vara en bra idé att ändå ha ett nättak närmast huset för att hindra flygattacker även en bit från själva bostaden?
Om dom ska ha tillgång till stallet bestämmer du och inte hönsen. Gör en liten sandbädd nära hönshuset så badar dom sannolikt där.
Nej, det nätet gör varken till eller från om duvhöken kommer.


den gjutna plattan är liksom på marken. Det känns kallt och läskigt. Trevligare om golvet kommer upp lite så att det går att isolera mot kyla, men de kanske inte har så känsliga fötter? Kanske får skaffa kochin med inbyggda tofflor?
Hönsen lär inte bekymra sig om det, åtminstone inte lantraserna. Om du vill kan du lägga lite halm på golvet. Hönsen sitter ändå mest på sina pinnar när dom är inomhus.

på nätterna ska de vara instängda i hönshuset så då kanske räven kan låta dem vara nattetid iallafall? Vi hade brahma för många år sen och hade då ett lågt gunnebostaket om hönsgården eftersom hönsen var för tunga för att hoppa/flyga ut. Tänkte inte på att någon skulle vilja hoppa in, men det ville rävhonan och hennes tre ungar
Hönsen "måste" vara i sitt hönshus under nätterna, annars har du snart inga kvar. Räven både hoppar och gräver utmärkt.

växthuset är 3x3 meter stort och 2 meter högt. Hur många höns+tupp kan vara lagomt?
Där kan du ha ganska många djur innan det blir för trångt, förutsatt att dom kommer ut dagtid. Man brukar rekommendera att ha max c:a 25 hönor i en flock. Detta för att deras hierakisystem (hackordning) ska fungera. En tupp per 5 hönor kan vara lagom, men man bör nog ha minst 2 st. Detta ifall en faller ifrån. Tänk också på att det tillverkas många ägg under året, i o f s beroende på ras.
.
Lia
 
Sv: Golv åt hönor

Spånskivan ligger givetvis på reglar så den lär hålla helt ok.
Angående skurning av golvet så tyckte iallafall jag att det var skönt när jag i våras hittade löss på en höna. Det var bara att slabba med vattnet vid städningen av huset och sedan skrapa ihop det med en duschskrapa.
 
Sv: Golv åt hönor

Men då är vi inne på en mer avancerad golvkonstruktion och då fungerar det ju lika bra/bättre med plank eller brädgolv. Fast ännu mer praktiskt är välgjutet betonggolv.

Berätta gärna hur du skurade bort lössen. :) Hade det inte räckt med sopning och dammsugning plus något medel?

LIA
 
Sv: Golv åt hönor

En annan hönsfråga som inte har så mycket med golvet att göra...
Kan man ha ankor ihop med hönsen? Alltså i samma hus?
När jag var liten hade vi höns eller ankor, men det hade ju varit fint om man kunde ha några snigelätande ankor på gården också!

De sitter ju inte på pinne, men hur vill de bo? I rede eller ligger de i en hög på golvet?
 
Sv: Golv åt hönor

Nja nu skurade jag inte bort lössen utan bajset de trampat fast i golvet. Mina hönor har en tendens att flytta allt sitt strö till ett eller två hörn av huset. De promenerar dock runt och bajsar samt klampar i bajset i hela huset så det sittar fasttorkade bajskluttar på golvet. Det var dessa jag skurade bort för att inga löss eller lusägg skulle kunna gömma sig på de ojämna ytorna.
Väggarna sopade jag och sedan sprayades hela huset med virkon invändigt(fast jag undrar fortfarande om det var rätt medel vet rekomenderade).
 
Sv: Golv åt hönor

Om vi låter dem gå fritt - kan det vara en bra idé att ändå ha ett nättak närmast huset för att hindra flygattacker även en bit från själva bostaden?

Den gjutna plattan är liksom på marken.

Om du lägger trä på eller över den gjutna plattan kommer du få problem med möss o kanske råttisar.

Angående höken så skulle jag om jag vore som du skaffa ett gammalt bord, typ lite lägre soffbord.

Det kommer hönorna att använda som skydd för höken.

Vi har en gammal balvagn utställd, mycket poppis att vila under.
 
Sv: Golv åt hönor

Nu är det inte jag som har höns, utan mamma. Vi har byggt hönshuset själva, det är isolerat och vi brukar skämta om att kunna hyra ut det till bärplockare under sässong :p Vi har helgjutet golv med plastmatta samt avloppsbrunn för att enkelt kunna sanera om det skulle behövas. Spånbädd ovanpå detta. Målade väggar också. Enkelt att skotta ut och gå in med högtryckstvätten vid behov. Så jag rekomenderar verkligen ordentligt golv. Det är ju inte så mycket arbete trots allt med tanke på alla fördelar.

Innan hönsgården kom till så gick dom fritt utomhus på dagarna. Dock hade vi alltid ngn hemma. Nu har dom nätad, kuperad hönsgård med helt nättak pga fåglar. Det är dock inte nergrävt så räv kan trots allt gräva sig in. Mindre fåglar kan ju dock ta sig igenom hönsnätet och ta sig in och käka hönsmat, men det är inget stort problem.

Rekomenderar att göra det ordentligt, och som sagt: plastmatta är ovärderligt i sanerings- och städnings-synvinkel.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 401
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp